جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
۱k

مزایای کنترل فرایند

 

مزایای کنترل فرایند

اهمیت کنترل فرایند در چیست؟

پیچیدگی ایجاد یک سیستم کنترل فرایند این است که شرکت‌ها و کارخانه‌ها اغلب نمی‌توانند با اتکا به نیروهای درونی خود کنترل فرایند را به‌نحو بهینه مدیریت کنند.

چکیده

اتوماسیون و کنترل فرایند کمک می‌کنند که هر سیستمی در فضای عملیاتی شما با حداکثر بهره‌وری کار کند و کارآمد باشد و همچنین نیاز به دوباره‌کاری و دور ریز محصولات را در بسیاری موارد برطرف می‌کند. وقتی سیستم‌ها و فرایندها اتوماتیک بشوند و بتوانند بدون دخالت انسانی به‌طور خودکار کار کنند، تولیدکنندگان از تجهیزات موجود و فرایندهای تولید بهره بیشتری می‌برند. با ادامه اتوماسیون کنترل فرایند، کارکنان و سیستم‌های بیشتری آزاد خواهند بود تا روی سایر پروژه‌ها و محصولات کار کنند و سوددهی را افزایش دهند.

هر سیستم کنترل فرایند با دیگری متفاوت است و این امر به‌ویژه در مورد کنترل فرایند در تولید صادق است. از ابزارهای کنترل فرایند که مخصوص هر سیستم یا کارخانه تولید می‌شوند تا نرم‌افزارهای مبتنی بر فضای ابری، نرم‌افزارها و محصولات بسیار متنوع و مختلفی وجود دارند که می‌توانند در امر کنترل فرایند مفید باشند.

دلیل اهمیت کنترل فرایند

چرا شرکت‌های صنعتی تلاش می‌کنند سیستم‌های کنترل فرایند خود را تقویت کنند یا روش‌های کنترل فرایند جدید را به کار بگیرند؟ در ادامه چند پاسخ را برای این پرسش بخوانید.(آموزش برق صنعتی)

·      افزایش توان عملیاتی سیستم بدون افزایش هزینه

وقتی سیستم‌ها و فرایندها اتوماتیک بشوند و بتوانند بدون دخالت انسانی به‌طور خودکار کار کنند، تولیدکنندگان از تجهیزات موجود و فرایندهای تولید بهره بیشتری می‌برند. به این ترتیب نیاز به دخالت انسانی کاهش می‌یابد‌ و شما می‌توانید به حداکثر بهره‌وری و کیفیت ممکن در استفاده از هر ماشین در کارخانه خود دست یابید. این امر باعث افزایش توان عملیاتی کلی شما می‌شود بدون اینکه لازم باشد برای تهیه تجهیزات گران هزینه هنگفت صرف کنید.

·      افزایش اتوماسیون و کاهش دخالت انسانی

اتوماسیون عنصر کلیدی در هر فرایند کارخانه‌ای است. البته دخالت و نظارت انسانی همیشه ضروری خواهد بود اما اتوماسیون امکان می‌دهد تعلل در کار و بررسی‌های انسانی غیرضروری را حذف کنید و به این ترتیب خطاهای انسانی و ناکارآمدی سیستم کاهش یابد و مراحل زمان‌بر و غیرضروری در کل فرایند حذف شوند.

·      حذف دوباره‌کاری، ضایعات و فرایندهای غیربهینه

اتوماسیون و کنترل فرایند کمک می‌کنند که هر سیستمی در فضای عملیاتی شما با حداکثر بهره‌وری کار کند و کارآمد باشد و همچنین نیاز به دوباره‌کاری و دور ریز محصولات را در بسیاری موارد برطرف می‌کند.

·      افزایش پتانسیل برای کار بیشتر

کنترل فرایند نه‌تنها کمک می‌کند توان عملیاتی خود را افزایش دهید، باعث می‌شود شرکت یا بخش شما بتواند کار بیشتری انجام دهد. با ادامه اتوماسیون کنترل فرایند، کارکنان و سیستم‌های بیشتری آزاد خواهند بود تا روی سایر پروژه‌ها و محصولات کار کنند و سوددهی را افزایش دهند.

·      افزایش بهره‌وری انرژی

استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات موجود در بالاترین سطح بهره‌وری و کارایی آنها به شما کمک می‌کند در مصرف انرژی بهینه‌تر عمل کنید و به لطف کنترل فرایند هیچ کار یا محصولی هدر نخواهد رفت. مصرف انرژی یکی از هزینه‌های اصلی صنایع و کارخانجات است. به همین دلیل افزایش بهره‌وری انرژی به کاهش هزینه‌ها و افزایش سود کمک می‌کند و همچنین باعث محافظت از محیط زیست می‌شود.

به این دلایل و بسیاری دلایل دیگر، کنترل فرایند بخش کاملاً ضروری در تولید و فرایندهای صنعتی در بسیاری از حوزه‌هاست. افزایش اتوماسیون به شما کمک می‌کند بهترین بهره را از سیستم‌های موجود خود ببرید، ضایعات را به حداقل برسانید، بهره‌وری را افزایش دهید، کار بیشتری انجام دهید و سودآوری خود را بهبود ببخشید؛ و البته سیستم‌های کنترل فرایند مزایای بسیار دیگری نیز دارند.

نرم‌افزارها و محصولات حوزه کنترل فرایند

هر سیستم کنترل فرایند با دیگری متفاوت است و این امر به‌ویژه در مورد کنترل فرایند در تولید صادق است. از ابزارهای کنترل فرایند که مخصوص هر سیستم یا کارخانه تولید می‌شوند تا نرم‌افزارهای مبتنی بر فضای ابری، نرم‌افزارها و محصولات بسیار متنوع و مختلفی وجود دارند که می‌توانند در امر کنترل فرایند مفید باشند. در اینجا برخی از آنها را بررسی می‌کنیم.


  1 نرم‌افزار کنترل فرایند زیمنس

نرم‌افزارهای کنترل فرایند

نرم‌افزار کنترل فرایند، قلب هر سیستم کنترل فرایند است. اگرچه اغلب این نرم‌افزارها مخصوص مشتریان ساخته می‌شوند و مبتنی بر نوع کارخانه، فرایندهای صنعتی و نیازهای ویژه آن هستند، برخی شرکت‌ها پلتفرم‌های ساده و عمومی برای کنترل فرایند ساخته‌اند. این پلتفرم‌ها عبارت‌اند Automation Direct، Sartorius، PQ Systems و بسیاری دیگر.

این پلتفرم‌ها را می‌توان شخصی‌سازی کرد و بسته به نیازهای کلان صنعتی و کارخانه‌ای دوباره تغییر داد. شرکت‌های بزرگ ترجیح می‌دهند مهندسان نرم‌افزار را استخدام کنند تا نرم‌افزار مخصوص کنترل فرایند آنها را تهیه کند، اما اگر بودجه شما محدود است یا مجبورید از یک سیستم واحد در چندین خط تولید استفاده کنید، این برنامه‌ها و پلتفرم‌های عمومی نیز می‌توانند مفید باشند.

ابزار دقیق کنترل فرایند

ابزار دقیق کنترل فرایند در پایه‌ای‌ترین سطح آن در واقع از یک یا چند رایانه تشکیل شده است که به نظارت و خواندن اطلاعات و بررسی خروجی‌ و داده‌های هر سیستم و فرایند می‌پردازد و این کار را در بر اساس سیستم‌های کنترل فرایند شما، در لحظه انجام می‌دهد و نتیجه را اعلام می‌کند.

در مراکز و خطوط تولید پیچیده‌تر مانند کارخانه تولید انرژی هسته‌ای از مجموعه‌ای از چندین ابزار مختلف استفاده می‌شود، از جمله صفحه‌های بزرگ و پیچیده، دستگاه‌های و کلیدهای فیزیکی خوانش اطلاعات، رایانه‌ها و چندین ابزار دقیق از جمله ابزارهای اندازه‌گیری دیجیتال و شمارنده‌های مختلف.

صرف‌نظر از پیچیدگی ابزارهای دقیق در امر کنترل فرایند، همه آنها یک کار انجام می‌دهند و آن این است که برای ناظران انسانی تصویری کلی، جامع و لحظه‌ای از سیستم ارائه می‌دهند و در هر زمان بازخوردهایی در مورد روند کار و عملیات در اختیار آنها می‌گذارند.

حسگرها و سیستم‌های نظارتی

در قلب هر سیستم کنترل فرایند چندین حسگر و سیستم نظارتی وجود دارد که برای جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای درباره هر فرایند خاص و ارائه بازخورد درباره آن به کار می‌روند. برای نمونه در صنعت مواد غذایی ترمومترها و حسگرهای دما برای بررسی دمای محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند تا دما را در بازه ایمن نگه دارند و بتوان به‌سادگی دمای محصول را به سطح مطلوب رساند تا محصول بهترین کیفیت را داشته باشد.

برنامه‌ها و نرم‌افزارهای تضمین کیفیت

نرم‌افزارهای تضمین کیفیت بخش مهمی از کنترل فرایند هستند. در بخش کنترل کیفیت تضمین می‌شود که کیفیت کلی محصول در سطح مطلوب است و همه مواد آن استاندارد هستند و این کار به کمک نرم‌افزارهای تضمین کیفیت انجام می‌شود.

تضمین کیفیت همچنین باعث می‌شود همه فرایندها یکسان تنظیم شوند. اگر یک دسته محصول از استانداردهای لازم برخوردار نباشند، باید همه فرایند و ماشین‌آلات مربوط به تولید آن مورد بررسی قرار بگیرند تا خطا شناسایی شود یا خود آن فرایند مورد بازبینی قرار بگیرد و این بازبینی و اصلاح براساس داده‌هایی انجام می‌شود که سیستم کنترل فرایند آنها را جمع‌آوری کرده است.

سیستم‌های تحلیل و نگه‌داری داده

نگه‌داری بلندمدت داده و تحلیل آنها تضمینی است برای اینکه همه داده‌هایی که توسط سیستم کنترل فرایند تهیه شده‌اند در مدت زمانی طولانی ذخیره شوند و اگر محصولی درنهایت ناقص از آب دربیاید، اطلاعات فرایند تولید آن مورد بررسی قرار می‌گیرند تا علت نقص محصول شناسایی و برطرف شود. تحلیل طولانی‌مدت داده‌ها همچنین در افزایش بهره‌وری سیستم‌های کنترل فرایند نیز مفید است.

محصولات و سیستم‌های مورد استفاده در کنترل فرایند بسته به نوع شرکت، صنعتی که در آن مشغول به کار است، نحوه عملیات آن و نوع سیستم ضروری کنترل فرایند آن متغیر هستند. به همین دلیل است که بیشتر شرکت‌های بزرگ از متخصصان کنترل فرایند و مهندسان یا شرکت‌های مهندسی مربوطه می‌خواهند که برای آنها ابزارها و سیستم‌های شخصی‌سازی‌شده کنترل فرایند را طراحی و تولید کنند. پیچیدگی ایجاد یک سیستم کنترل فرایند این است که شرکت‌ها و کارخانه‌ها اغلب نمی‌توانند با اتکا به نیروهای درونی خود کنترل فرایند را به‌نحو بهینه مدیریت کنند.

جمع‌بندی

کنترل فرایند بخش کاملاً ضروری در تولید و فرایندهای صنعتی در بسیاری از حوزه‌هاست. افزایش اتوماسیون به شما کمک می‌کند بهترین بهره را از سیستم‌های موجود خود ببرید، ضایعات را به حداقل برسانید، بهره‌وری را افزایش دهید، کار بیشتری انجام دهید و سودآوری خود را بهبود ببخشید؛ و البته سیستم‌های کنترل فرایند مزایای بسیار دیگری نیز دارند.

شرکت‌های بزرگ ترجیح می‌دهند مهندسان نرم‌افزار را استخدام کنند تا نرم‌افزار مخصوص کنترل فرایند آنها را تهیه کند، اما اگر بودجه شما محدود است یا مجبورید از یک سیستم واحد در چندین خط تولید استفاده کنید، برنامه‌ها و پلتفرم‌های ساده و عمومی کنترل فرایند نیز می‌توانند مفید باشند.

نویسنده: فیل بلک (Phil Black)

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Process Industry Informer

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

 

پربازدیدترین مقالات