جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
۲k

ویژگی‌های جنگل سرخدار یا ردوود

ویژگی‌های جنگل سرخدار یا ردوود

گیاهان، مردم و محیط زیست: جنگل سرخدار کوست ردوود در کالیفرنیا

درختان سرخدار یا ردوود به‌طور منحصر به فردی در برابر آتش‌سوزی مقاوم هستند، آتش‌سوزی‌هایی که به‌طور طبیعی در روزهای خشک و پاییزی مالیفرنیا به علت اصابت رعد و برق به زمین رخ می‌دهند.

چکیده

در محل اتصال ریشه و ساقه‌های درخت سرخدار نواری از جوانه‌های خفته قرار دارد و اگر بخش سایبان درخت بمیرد، تعادل هورمونی درخت به‌طور طبیعی اصلاح می‌شود و جوانه‌های خواب می‌شکفند. شاخه‌های بسیاری با قابلیت رشد سریع از پوست بیرون می زنند و از خاک بالا می‌آیند. برخی از این شاخه‌ها با گذر زمان بالغ می‌شوند و مجموعه‌ای از درختچه‌ها را شکل می‌دهند که همگی از نظر ژنتیکی یکسان هستند و همان ژنتیک درخت والد را دارند که پیشتر در مرکز آنها قرار داشت و از آن ریشه گرفته‌اند.

جنگل سرخدار کالیفرنیا

کوست ردوود، کالیفرنیا ردوود و درخت سکویا یا درخت غول نام‌هایی هستند که ما را به یاد مه، درختان بلند، جنگل‌های خاموش و حس ماقبل تاریخی می‌اندازند. این امر در مورد همه درختان خانواده دارتالابیان (Taxodiaceae) و سکویا صادق است و آنها در آب‌وهوای مرطوب با زمستان‌های معتدل رشد می‌کنند.

در طول دوران زمین‌شناسی، زمانی این گیاهان محدوده وسیعی در سراسر منطقه معتدل شمالی را پوشانده بودند و این منطقه اکنون به یک نوار به طول ۷۰۰ کیلومتر در ساحل کالیفرنیا کاهش یافته است. پهنای این کمربند سرخدار کمتر از ۵۵ کیلومتر است و دامنه‌های رو به ساحل را در ارتفاعی کمتر از ۸۰۰ متر پوشانده است. مساحت کل محدوده آن حدود ۸۰۰هزار هکتار است یعنی کمتر از یک درصد مساحت کالیفرنیا و کمتر از ۳هزارم درصد سطح کره زمین.

اما کوست ردوود بسیار شناخته‌شده است. این منطقه بر جنگلی مسلط است که رشد قابل توجهی دارد و زیست‌توده آن (وزن مواد آلی آن) از هر جنگلی در جهان بیشتر است. (شکل زیر) درختان سرخدار آن بیش از صد متر ارتفاع دارند و تنه آنها بیش از سه متر است و حدود هزار سال عمر می‌کنند. تخمین زده شده است که زیست‌توده آن به ۳۶۰۰ تن در هکتار برسد. جنگل‌های بارانی استوایی تنها یک‌هفتم این زیست‌توده را دارا هستند.


   جنگل قدیمی کوست ردوود با درختان بلند و کهنسال که در پایین پوشیده از گیاهان چندساله است.

این جنگل سرخدار به این دلیل در این محل زنده مانده است  که اقیانوس مجاور آن دمای هوا را در طول سال معتدل نگه می‌دارد. زمستان‌های این منطقه یخبندان دشوار ندارند و تابستان‌ها معتدل هستند. همچنین آب سرد، بالاآمده و ساحلی باعث ایجاد مهی ساحلی می‌شود که در خشکی گسترش پیدا می‌کند و درختان سرخدار در طول روزهای تابستانی مرطوب می‌مانند.

مه باعث کم شدن تغییرات دما و رطوبت در اطراف برگ‌های سوزنی درختان این جنگل می‌شود. همچنین مه با گذر از میان درختان به قطرات آن تبدیل می‌شود و به زمین می‌چکد که این اتفاق هرساله معادل بیست سانتی‌متر بر میزان بارش باران در این جنگل می‌افزاید.

آتش‌سوزی و سیل در جنگل سرخدار

درختان سرخدار به‌طور منحصر به فردی در برابر آتش‌سوزی مقاوم هستند، آتش‌سوزی‌هایی که به‌طور طبیعی در روزهای خشک و پاییزی مالیفرنیا به علت اصابت رعد و برق به زمین رخ می‌دهند. پوست درخت سرخدار ضخیم و معمولاً عایق مؤثری است برای سلول‌های آوندی در زیر آن. اگر آتش آن‌قدر داغ باشد که تاج درخت را بسوزاند، تنه و ریشه‌های زیرزمینی درخت زنده می‌مانند، زیرا خاک حتی از پوست نیز عایق بهتری است.

در محل اتصال ریشه و ساقه‌های درخت سرخدار نواری از جوانه‌های خفته قرار دارد و اگر بخش سایبان درخت بمیرد، تعادل هورمونی درخت به‌طور طبیعی اصلاح می‌شود و جوانه‌های خواب می‌شکفند. شاخه‌های بسیاری با قابلیت رشد سریع از پوست بیرون می زنند و از خاک بالا می‌آیند.

برخی از این شاخه‌ها با گذر زمان بالغ می‌شوند و مجموعه‌ای از درختچه‌ها را شکل می‌دهند که همگی از نظر ژنتیکی یکسان هستند و همان ژنتیک درخت والد را دارند که پیشتر در مرکز آنها قرار داشت و از آن ریشه گرفته‌اند. تعداد درختان مخروطی یا برگ‌سوزنی که بتوانند به این شیوه تولید مثل کنند بسیار اندک است.

آتش‌سوزی‌ها اغلب در طول فصل مرطوب بعدی منجر به سیل می‌شوند، زیرا زمین پوشش خود را از دست داده و چیزی نمانده است که بتواند مانع جریان آب شود. درختان سرخدار در برابر سیل نیز مقاوم هستند، در حالی که بسیاری از گونه‌های دیگر به دلیل تجمع لایه‌های گل و لای بازمانده از آب سیل از بین می‌روند و می‌میرند، زیرا ریشه‌های آنها خفه می‌شود.

اما درخت ردوود می‌تواند از تنه مدفون در خاک خود ریشه‌های جدید برویاند. ریشه‌های جدید عملکرد ریشه‌های عمیق‌تر و در حال مرگ را بر عهده می‌گیرند. نهال سرخدار نیز می‌تواند در خاک معدنی خالص اعم از گل و لای تازه یا خاک سوخته زنده بماند. نهال درختان دیگر به دلیل وجود قارچ‌هایی در این نوع مواد به‌سرعت آلوده می‌شود و می‌میرد.

خلاصه، فجایع طبیعی باعث تقویت و رشد درخت سرخدار می‌شوند نه باعث نابودی آن. سایر گونه‌هایی که با سرخدار برای گسترش خود رقابت می‌کنند در اثر آتش‌سوزی و سیل از بین می‌روند و از این رو مدیران این پارک جنگلی که سعی می‌کنند با جلوگیری از آتش‌سوزی، از درختان ردوود محافظت کنند، ممکن است به مرور زمان شاهد باشند که درختان صنوبر جای درختان سرخدار را در این جنگل گرفته‌اند. بسیاری از مدیران در بسیاری از نقاط دیگر جهان نیز به نتیجه مشابهی رسیده‌اند: آشفتگی بخشی طبیعی از محیط زیست است و نمی‌توانیم اکوسیستم‌ها را دستکاری کنیم به‌طوری که برخی اتفاق‌های طبیعی دیگر امکان وقوع نداشته باشند.

مناطق کمی در جنگل سرخدار کوست ردوود باقی‌ مانده است که درختان آن بالغ باشند زیرا ارزش چوب درخت سرخدار بسیار زیاد است و در ۱۵۰ سال گذشته برداشت بی‌رویه از آن صورت گرفته است. تنها سه درصد از میزان اصلی این مناطق اکنون باقی مانده است که تقریباً همه بخش‌های آن دولتی و حفاظت‌شده هستند.

هرچند درختان سرخدار جوان بسیاری در بخش‌های مختلف وجود دارند، ترکیب گونه‌ها و معماری جنگل در این مناطق تغییر کرده است. بیش از ۲۰۰ سال طول می‌کشد که یک درخت سرخدار بالغ شود و فقط درختان بالغ می‌توانند از برخی گونه‌های حیوانی محافظت کنند. پرندگان، جغدها، سنجاب‌ها و حشرات درختی برای لانه‌سازی یا تولید مثل به این درختان بالغ نیاز دازند. برخی حشرات و قارچ‌ها نیز تنها در مناطقی می‌توانند رشد و تولید مثل کنند که سایه درختان عمیق و فشرده باشد تا محیط مرطوب، کم‌نور و مطلوب آنها فراهم شود.

اگر بخواهیم نسل‌های آینده نیز از این جنگل‌ استثنایی لذت ببرند، مدیران باید برای بقای این جنگل کوچک که زمانی بزرگ بود اولویت جدی قائل شوند. اما دقیقاً برای مدیریت یک ارگانیسم و اکوسیستم بزرگ در زمانی بسیار طولانی چه کار باید کرد، ارگانیسمی که حتی با وقوع یک سیل یا آتش‌سوزی در طول یک قرن می‌توانست خود را حفظ و ترمیم کند؟

مدیریت پارک جنگلی ردوود به یک برنامه بلندمدت نیاز دارد که صد سال یا بیشتر به طول می‌انجامد. اما آینده گونه بشر حتی برای چند سال آینده نیز قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نیست چه برسد برای سده آینده. آیا می‌توانیم اراده محکم و ساختارهای عمومی را تأسیس کنیم که بتوانند برنامه‌های طولانی‌مدت صدساله بریزند و آنها را به مرحله عمل درآورند؟     

جمع‌بندی

منطقه کوست ردوود بر جنگلی مسلط است که رشد قابل توجهی دارد و زیست‌توده آن (وزن مواد آلی آن) از هر جنگلی در جهان بیشتر است. درختان سرخدار آن بیش از صد متر ارتفاع دارند و تنه آنها بیش از سه متر است و حدود هزار سال عمر می‌کنند. تخمین زده شده است که زیست‌توده آن به ۳۶۰۰ تن در هکتار برسد.

درختان سرخدار در برابر سیل مقاوم هستند، در حالی که بسیاری از گونه‌های دیگر به دلیل تجمع لایه‌های گل و لای بازمانده از آب سیل از بین می‌روند و می‌میرند زیرا ریشه‌های آنها خفه می‌شود. اما درخت ردوود می‌تواند از تنه مدفون در خاک خود ریشه‌های جدید برویاند. ریشه‌های جدید عملکرد ریشه‌های عمیق‌تر و در حال مرگ را بر عهده می‌گیرند.

مترجم: بهناز دهکردی

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات