جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲
۱k

ویژگی‌های شغلی کاریکاتوریست

ویژگی‌های شغلی کاریکاتوریست

تفاوت کاریکاتوریست و طراح داستان مصور چیست؟

کاریکاتوریست‌ها و طراحان کمیک می‌توانند برای کارفرمایانی مانند شرکت‌های تبلیغاتی،‌ انتشاراتی‌ها یا شرکت‌های ساخت نرم‌افزار کار کنند.

چکیده

کاریکاتوریست تصاویری می‌کشد که اغلب برای خنداندن مخاطب هستند و گاه پیامی نیز پشت خود دارند. این تصاویر اغلب یک تک فریم هستند. طراح داستان‌های مصور یا هنرمند کمیک تصاویری می‌کشد که اغلب چند فریم هستند، مانند کارتون،‌ کتاب‌های کمیک یا داستان‌های گرافیکی و هدف از این طراحی‌ها تعریف کردن یک داستان است.

کاریکاتوریست باید بتواند شوخ‌طبعی و رویکرد کنایی خود را در کار وارد کند، زیرا اثر وی علاوه بر اینکه جنبه سرگرمی دارد، اغلب واکنشی به یک اتفاق جاری در جامعه است، به‌ویژه در مورد کاریکاتوریست‌های روزنامه که اغلب به مسائل بحث‌برانگیز سیاسی، دینی، اقتصادی و غیره واکنش نشان می‌دهند.

تعریف کاریکاتوریست و طراح کمیک

شغل کاریکاتوریست و طراحان کمیک شبیه هم است، به همین دلیل شرح وظایف آنها تا حد زیادی مشابه است. هم کاریکاتوریست‌ و هم طراح کمیک تصاویری می‌کشند تا ایده‌های خود را منتقل کنند. بسیاری از هنرمندان این حوزه‌ها هنوز به شیوه سنتی و با استفاده از قلم و کاغذ طراحی می‌کنند.

آنها پس از طراحی، آثار خود را در رایانه اسکن می‌کنند و در آنجا ادیت انجام می‌دهند یا به آن رنگ اضافه می‌کنند. سایر کاریکاتوریست‌ها برای کار خود صرفاً از فناوری‌های موجود استفاده می‌کنند و نرم‌افزارهای طراحی مانند  Toonworks Deluxe، Pixia (نسخه رایگان) و Sketch Studio ابزار کار آنها هستند.

تحصیلات مورد نیاز کاریکاتوریست و طراح کمیک

هنرمندان در هر رشته و حوزه‌ای می‌توانند بدون داشتن تحصیلات رسمی به کار بپردازند، اما در فضای رقابتی امروز داشتن یک مدرک دانشگاهی برای آنها سرمایه بسیار ارزشمندی است. یک مدرک کارشناسی در هنرهای زیبا، طراحی تبلیغاتی، گرافیک یا انیمیشن می‌تواند به شما کمک کند رزومه‌ خود را تقویت کرده و پورت‌فولیو قابل توجهی بسازید. کارفرمایان هنگام بررسی رزومه شما برای استخدام، به تحصیلات شما توجه خواهند کرد.(آموزش ساخت کاریکاتور در فوتوشاپ)

شرکت در دوره‌های کارآموزی، فنی‌حرفه‌ای و مهارت‌آموزی نیز به شما کمک می‌کند در این حوزه‌ها دانش کافی را فرا بگیرید،‌ مهارت‌های خود را تقویت کنید و شبکه حرفه‌ای خود را در این حوزه بسازید. البته استخدام به عنوان طراح کمیک اندکی متفاوت است.

برای شروع کار به عنوان طراح کمیک باید آثار خود را برای انتشاراتی‌هایی بفرستید که کارتون یا کتاب مصور منتشر می‌کنند و با سبک کاری شما هماهنگ هستند. نخست به سراغ انتشاراتی‌های محلی و نزدیک خود بروید، به‌جای اینکه از همان ابتدا به سراغ روزنامه‌ها و مجلات معروف و جهانی بروید.

صنعت کاریکاتور و کمیک

هنرمندان خویش‌فرما که آزاد کار می‌کنند می‌توانند از هر جایی کار خود را انجام دهند،‌ چه از دفتر کار خود در خانه یا از دفتر و استودیویی اجاره‌ای. کاریکاتوریست‌ها و طراحان کمیک می‌توانند برای کارفرمایانی مانند شرکت‌های تبلیغاتی،‌ انتشاراتی‌ها یا شرکت‌های ساخت نرم‌افزار کار کنند.

آنها در این حالت اغلب در ساعات معمول شرکتی کار می‌کند و مکان فعالیت آنها یک دفتر کار رسمی است،‌ اما در مواردی که موعد تحویل پروژه‌ها نزدیک باشد،‌ ممکن است مجبور شوند ساعات بیشتری نیز کار کنند.

دفتر آمار نیروی کار آمریکا (U.S. Bureau of Labor Statistics) داده‌ها و اطلاعات مربوط به همه مشاغل را رصد می‌کند. در آمار این دفتر، دسته‌بندی خاصی برای هنرمندان کاریکاتوریست و طراحان کمیک وجود ندارد،‌ بلکه طراحان کمیک در این آمار زیرمجموعه «انیماتور و هنرمندان چندرسانه‌ای» قرار می‌گیرند.

درآمد متوسط این هنرمندان در ایالات متحده در ماه می سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۷۵ هزار دلار در سال یا حدود ۳۵ دلار در ساعت بوده است. این رقم متوسط نشان می‌دهد که نیمی از این هنرمندان بیشتر از این رقم و نیمی کمتر از این رقم دریافت کرده‌اند.

رشد تقاضا برای کاریکاتوریست و طراح کمیک

دفتر آمار نیروی کار آمریکا پیش‌بینی کرده است که نرخ رشد شغلی برای هنرمندان چندرسانه‌ای و انیماتورها تا سال ۲۰۲۹ چهار درصد باشد و این نرخ رشد در مقایسه با نرخ رشد سایر مشاغل نرخی متوسط محسوب می‌شود.

رشد شغلی در این حوزه گویا حاصل افزایش تقاضا برای تولید انیمیشن و جلوه‌های ویژه در بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی است. همچنین رمان‌های گرافیکی نیز از محبوبیت فزاینده برخوردار شده‌اند و این حوزه فرصت‌های جدیدی در اختیار کاریکاتوریست‌ها و طراحان کمیک قرار داده است. این رمان‌ها برای مخاطبانی در همه رده‌های سنی تولید می‌شوند، از کودکان و نوجوانان تا بزرگ‌سالان.

شایستگی‌های حرفه‌ای کاریکاتوریست‌ها

کاریکاتوریست‌ها باید مهارت‌های فنی و قابلیت‌های هنری را همزمان دارا باشند و استعداد طراحی و درک ابزارها و رسانه‌های مربوط به حوزه کارتون و کاریکاتور برای این افراد مهم است. این ابزارها شامل قلم و کاغذ و همچنین نرم‌افزارهای رایانه‌ای و ساخت انیمیشن هستند.

مهارت‌ها و استعدادهای کاریکاتوریست

کاریکاتوریست باید بتواند شوخ‌طبعی و رویکرد کنایی خود را در کار وارد کند، زیرا اثر وی علاوه بر اینکه جنبه سرگرمی دارد، اغلب واکنشی به یک اتفاق جاری در جامعه است، به‌ویژه در مورد کاریکاتوریست‌های روزنامه که اغلب به مسائل بحث‌برانگیز سیاسی، دینی، اقتصادی و غیره واکنش نشان می‌دهند.

استعداد نوشتن نیز به همین اندازه برای کاریکاتوریست‌ها مهم است، زیرا آنها نه‌تنها باید طراحی کنند، اغلب باید دیالوگ و عناوین را نیز بنویسند. برخی کاریکاتوریست‌ها معتقدند مهارت‌های ارتباطی برای کاریکاتوریست‌ها حتی از مهارت‌های فنی نیز مهم‌تر هستند و به‌ویژه در حوزه کاریکاتورهای مجلات و روزنامه‌ها گویی قانونی نانوشته وجود دارد که باید از آن اطاعت کرد و نمی‌توان طراحی خوب را با نگارش بد ارائه داد.

الزامات شغلی کاریکاتوریست

برای تبدیل شدن به کاریکاتوریست نیاز به تحصیلات خاصی نیست. شما می‌توانید خودتان به کمک کتاب‌ها، ویدیوها و سایر ابزارهای آموزشی این فن را فرا بگیرید، اما برای به دست آوردن مهارت‌های حرفه‌ای در این حوزه، شرکت در یکی از برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی و هنری به شما کمک خواهد کرد.

این برنامه‌ها با اینکه برای پیدا کردن شغل ضروری نیستند، شما را با جنبه‌های گوناگون کار کردن به عنوان کاریکاتوریست آشنا می‌کنند و روشی هستند برای ساختن پورت‌فولیو و روزمه خود و ارائه آثاری که ساخته‌اید تا بتوانید پس از تحصیل به‌عنوان کارآموز یا کارمند استخدام شوید.

برنامه‌های آموزشی طراحی کاریکاتور در بسیار از دانشگاه‌ها کمیاب هستند، اما مؤسسات آموزشی آزاد اغلب دوره‌های یک تا دوساله برای آموزش آنها ارائه می‌دهند. همچنین دوره‌های دوساله کارشناسی ارشد هنرهای زیبا و کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های فصلی نیز در این زمینه مفید هستند.

در این برنامه‌های آموزشی، فراگیران فنون کاریکاتور را می‌آموزند و کارآموزی خود را تکمیل می‌کنند که باعث ساخته شدن پورت‌فولیو مورد نیاز آنها برای نشان دادن مهارت‌هاشان به کارفرما می‌شود.

پورت‌فولیو کاریکاتوریست و انیماتور

کارفرمایان هنگام استخدام کاریکاتوریست به آموزش‌ها و تجربیات داوطلبان اهمیت زیادی می‌دهند،‌ اما برای کارها و آثار این هنرمندان بیش از هر چیز اهمیت قائل هستند. یک رزومه عالی تنها در صورتی باعث می‌شود شما استخدام شوید که همراه با آن، پورت‌فولیو آثار گوناگون خود را نیز ارائه دهید و کارفرما ببیند سبک کاری شما مورد نیاز آنها هست یا خیر.

می‌توانید پورت‌فولیو خود را از کارهایی که به صورت فریلنسری انجام داده‌اید تهیه کنید و آثاری را که برای مشتریان خصوصی یا در کلاس‌های درسی آزاد یا دانشگاهی انجام داده‌اید، در آن بگنجانید. اگر هیچ یک از اینها را ندارید، می‌توانید از طراحی‌ها و کارهای نمونه خود یک مجموعه پورت‌فولیو آماده کنید یا به این منظور طراحی‌های جدید انجام دهید.

تجربه و درآمد کاریکاتوریست

برای استخدام در این حوزه به تجربه چندان زیادی نیاز ندارید. اگر نمونه کارهای شما قوی باشند،‌ کافی است که مهارت شما به کارفرما اثبات شود. اما تجربه کاری پیشین نشان می‌دهد که شما ثبات لازم برای تولید کاریکاتور با توجه به موعد تحویل پروژه را دارا هستید و این نکته مثبتی در سابقه شما محسوب می‌شود.

سابقه کاری ممکن است کارفرما را مجاب کند که شما را استخدام کند و اگر می‌خواهید در حلقه محدود کاریکاتوریست‌ها اعتباری کسب کنید، داشتن این سابقه ضروری است. کاریکاتوریست‌هایی که تجربه کار تجاری دارند از مزیت رقابتی نسبت به سایرین برخوردار هستند. همان‌طور که گفتیم، درآمد متوسط کاریکاتوریست‌ها در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ سالیانه حدود ۷۵ هزار دلار بود. 

جمع‌بندی

برای تبدیل شدن به کاریکاتوریست مسیر شغلی مشخص و ثابتی وجود ندارد و تنوع قابلیت‌های این هنرمندان به اندازه تنوع حوزه‌هایی است که در آن فعالیت می‌کنند. برای نمونه، کاریکاتوریست‌های مجله برای روزنامه‌ها و مجلات گوناگون کار می‌کنند و از طراحی‌های کمیک خود برای واکنش نشان دادن نسبت به وقایع جاری جامعه بهره می‌برند.

کاریکاتوریست‌ها همچنین طراحی کارت دعوت، تصویرسازی همه کارت‌های هدیه از کارت هدیه تولد گرفته تا کارت تسلیت را انجام می‌دهند. آنها برای ناشران، خالقان کتاب‌های کمیک و رمان‌های گرافیکی و همچنین تصویرسازان کتاب کار می‌کنند.

منبع: Work.chrom

نویسنده: پنیس دیتون (Denise Dayton)

مترجم: بهناز دهکردی

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند. اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

 

پربازدیدترین مقالات