جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲
۱k

راهنمای کامل خانه‌های‌ هوشمند کی.ان.ایکس (بخش دوم)

راهنمای کامل خانه‌های‌ هوشمند کی.ان.ایکس (بخش دوم)

مزایای اصلی استفاده از فناوری کی.ان.ایکس

کی.ان.ایکس فناوری خانه‌های هوشمند و ساختمان‌های اتوماتیک است، یک سیستمی جهانی و امن که همه بخش‌ها را به هم مرتبط می‌کند.

چکیده

کی.ان.ایکس تنها استاندارد اتوماسیون خانگی و کنترل ساختمان‌های هوشمند است که می‌تواند گواهینامه‌های بین‌المللی برای محصولات کارخانه‌ای، مراکز آموزشی حوزه ساختمان (مؤسسات حرفه‌ای و خصوصی) و افراد (پیمان‌کاران برق ساختمان، طراحان و معماران ساختمان) صادر کند.

از سیستم‌های کی.ان.ایکس می‌توان در همه عملکردها و کنش‌های ممکن در امر کنترل خانه‌ها و ساختمان‌ها استفاده کرد، از روشنایی و کنترل دریچه‌ها گرفته تا امنیت، گرمایش تهویه، نظارت، سیستم هشدار، کنترل آب، مدیریت انرژی، اندازه‌گیری و همچنین در همه لوازم خانگی، صوتی و بسیاری ابزارهای دیگر.

راه‌اندازی کی.ان.ایکس آسان است و می‌توان به‌سادگی آن را با نیازهای جدید همخوان کرد (مانند زمانی که افراد جدیدی به یک خانه نقل مکان می‌کنند که نیازهای جدیدی دارند) و برای این کار کمترین میزان زمان و بودجه صرف می‌شود.(آموزش برق ساختمان)

کی.ان.ایکس چیست؟

کی.ان.ایکس یک فناوری است که عملکردهای یکپارچه را در ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی اتوماتیک می‌کند و سیستم‌هایی مانند سیستم تهویه مطبوع، سیستم روشنایی، فناوری‌های چندرسانه‌ای، امنیت، مدیریت انرژی و غیره را مدیریت می‌کند.

روش‌های کی.ان.ایکس در خانه باعث اتوماتیک شدن عملکردهایی مانند روشن و خاموش شدن چراغ‌ها، حرکت پرده‌ها، کنترل سیستم تهویه مطبوع، سیستم امنیتی، سیستم چندرسانه‌ای، دستگاه‌های هوشمند غیره می‌شود و مدیریت این ابزارها و عملکردها را ساده،‌ هوشمند، قابل اعتماد و کاربردپسندتر می‌کند، به‌طوری که درنهایت زندگی در آن خانه ساده‌تر شود.

در ساختمان‌های تجاری سیستم کی.ان.ایکس باعث اتوماسیون هوشمند عملکردهای یکپارچه ساختمان می‌شود و چراغ‌ها، پرده‌ها، سیستم تهویه، سیستم امنیتی، سیستم انرژی و سایر سیستم‌ها را هوشمند می‌کند تا کارهای ساختمان بهینه‌تر انجام شوند.

برخلاف پروتکل‌های اختصاصی (که صرفاً سازنده‌ها از آنها پشتیبانی می‌کنند) کی.ان.ایکس یک استاندارد جهانی و عمومی است که بیش از ۳۰۰ شرکت تولیدی مختلف آن را رعایت کرده و همگی به‌صورت یکپارچه و هماهنگ این سیستم را پیاده می‌کنند. در مقاله «راهنمای کامل خانه‌های‌ هوشمند کی.ان.ایکس (بخش نخست)» بخوانید که استاندارد کی.ان.ایکس چیست و چطور کار می‌کند.


بهسازی ساختمان با کی.ان.ایکس

آیا با سیستم‌های کی.ان.ایکس می‌توان ساختمان‌های موجود را بهینه کنند و آیا فناوری کی.ان.ایکس آینده‌نگر هست یا خیر؟ سیستم کی.ان.ایکس یک گزینه همه‌کاره برای خانه‌ها (یا ساختمان‌های) هوشمند است و می‌توان به‌شیوه‌ای نسبتاً آسان از آن در ساختمان‌های قدیمی نیز استفاده کرد.

همچنین سیستم کی.ان.ایکس یک سیستم قابل ارتقا است و می‌توان آن را براساس استانداردهای آینده تغییر داد. این بدان معناست که هر سیستم کی.ان.ایکس را می‌توان به‌سادگی گسترش داد یا زمانی که ارتقای سیستم مورد نیاز یا مطلوب است، آن را دوباره برنامه‌ریزی کرد.

وقتی سیستم کی.ان.ایکس راه‌اندازی شد، می‌توان هر زمان براساس سبک زندگی، ترجیحات یا شرایط کاری کسانی که در یک ساختمان زندگی یا کار می‌کنند، این سیستم را مورد بازنگری قرار داد و با نیازهای جدید سازگار کرد.

فناوری کی.ان.ایکس در درازمدت راه‌حلی ایده‌آل برای انواع پروژه‌های ساختمانی، تجاری و صنعتی ارائه می‌دهد و دلیلش این است که کل این سیستم را می‌توان به‌راحتی تغییر داد و با تغییرات شتابان فناوری سازگار کرد. محصولات و ابزارهای جدید کی.ان.ایکس همزمان با پیشرفت‌های فناوری به بازار عرضه می‌شوند.


مزایای اصلی فناوری کی.ان.ایکس

فناوری کی.ان.ایکس نتیجه دانش و تجربه ۱۵ساله و حاصل تجربه‌های مختلف با فناوری‌های پیشین در این حوزه است (یعنی فناوری‌های European Installation Bus (EIB)، the European Home System (EHS) و BatiBUS)

            علاوه بر اهمیت کی.ان.ایکس در صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در ادامه به ۱۰ مزیت اصلی استفاده از سیستم‌های کی.ان.ایکس برای اتوماتیک کردن خانه‌ها یا ساختمان‌های هوشمند اشاره می‌کنیم.

یک. کی.ان.ایکس استانداردی بین‌المللی و آینده‌نگر برای اتوماتیک کردن خانه‌های هوشمند و کنترل ساختمان‌هاست.

مرجع استاندارد ISO/IEC فناوری کی.ان.ایکس را در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان استانداردی بین‌المللی ISO/IEC 14543-3 تأیید کرده است. مرجع استاندارد CENELEC نیز در سال ۲۰۰۳ فناوری کی.ان.ایکس را به‌عنوان استاندارد اروپایی EN 50090 تأیید کرده است. این فناوری همچنین در سال ۲۰۰۷ در چین (GB/T 20965) و در سال ۲۰۰۵ در ایالات متحده (ANSI/ASHRAE 135) تأیید شده است.

دو. فناوری کی.ان.ایکس قابلیت سازگاری و تطابق محصولات مختلف ساختمانی با خدمات رسمی کی.ان.ایکس را تضمین می‌کند. 

فرایند صدور گواهینامه کی.ان.ایکس فرایندی است که طی آن تضمین می‌شود محصولات مختلف خانگی و ساختمانی که تولیدکنندگان گوناگون آنها را تولید کرده‌اند، می‌توانند به‌طور یکپارچه با هم متصل و سازگار شوند.

این امر باعث می‌شود درجه بالایی از انعطاف‌پذیری در فرایند ساخت و ترمیم ساختمان و راه‌اندازی کی.ان.ایکس به وجود بیاید. انطباق‌پذیری محصولات منطبق با کی.ان.ایکس در آزمایشگاه‌های بی‌طرف بررسی می‌شود و کی.ان.ایکس تنها استاندارد اتوماسیون خانگی و کنترل ساختمان‌های هوشمند است که می‌تواند گواهینامه‌های بین‌المللی برای محصولات کارخانه‌ای، مراکز آموزشی (مؤسسات حرفه‌ای و خصوصی) و افراد (پیمان‌کاران برق ساختمان، طراحان و معماران ساختمان) صادر کند.

سه. تأیید کی.ان.ایکس به‌معنای کیفیت بالای محصول است.

متولیان کی.ان.ایکس به سطح بالای تولید و کنترل کیفیت در تمام مراحل طول عمر محصولات و خدمات کی.ان.ایکس می‌اندیشند. از این رو همه تولیدکنندگان عضو کی.ان.ایکس باید پیش از اینکه حتی بتوانند برای گرفتن گواهی کی.ان.ایکس درخواست بدهند، استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را دارا باشند.

محصولات کی.ان.ایکس علاوه بر دارا بودن شرایط استاندارد ایزو ۹۰۰۱ باید با الزامات بین‌المللی و منطقه‌ای برای ساخت سیستم‌های الکترونیکی خانگی و ساختمانی تطبیق داشته باشند. در مواردی که جای شک و شبهه وجود دارد،‌ انجمن کی.ان.ایکس حق دارد محصولات تأییدشده را مجدداً مورد آزمایش قرار داد یا گزارش‌های شرکت سازنده را که اطلاعات سخت‌افزاری در آنها آمده است، مورد بررسی قرار دهد.

چهار. ETS یک ابزار و نرم‌افزار مستقل مهندسی است.

نرم‌افزار رایانه‌ای ETS امکان برنامه‌ریزی، مهندسی و پیکربندی همه محصولات دارای گواهینامه کی.ان.ایکس را فراهم می‌کند. این ابزار مستقل از سازندگان است، یعنی این ابزار قادر است محصولات سازندگان مختلف را در یک سیستم واحد با هم ترکیب و یکپارچه کند.

پنج. کی.ان.ایکس را می‌توان در همه عملکردهای خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند به کار برد.

از کی.ان.ایکس می‌توان در همه عملکردها و کنش‌های ممکن در امر کنترل خانه‌ها و ساختمان‌ها استفاده کرد، از روشنایی و کنترل دریچه‌ها گرفته تا امنیت، گرمایش تهویه، نظارت، سیستم هشدار، کنترل آب، مدیریت انرژی، اندازه‌گیری و همچنین در همه لوازم خانگی، صوتی و بسیاری ابزارهای دیگر.

سیستم کی.ان.ایکس باعث افزایش آسایش و امنیت می‌شود و در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست نقشی جدی ایفا می‌کند. این سیستم تا ۵۰ درصد در مصرف انرژی مربوط به روشنایی و به همین میزان در مصرف انرژی مربوط به گرمایش صرفه‌جویی می‌کند.

شش. از کی.ان.ایکس می‌توان در انواع مراکز مسکونی، تجاری، صنعتی و فضاهای باز استفاده کرد.

همچنین می‌توان از کی.ان.ایکس در ساختمان‌های جدید یا ساختمان‌های قدیمی استفاده کرد. از این رو راه‌اندازی کی.ان.ایکس آسان است و می‌توان به‌سادگی آن را با نیازهای جدید همخوان کرد (مانند زمانی که افراد جدیدی به یک خانه نقل مکان می‌کنند که نیازهای جدیدی دارند) و برای این کار کمترین میزان زمان و بودجه صرف می‌شود.

همچنین سیستم کی.ان.ایکس را می‌توان هم در خانه‌های کوچک و هم در ساختمان‌های بزرگ مانند ادارات، ‌هتل‌ها، مراکز کنفرانس، بیمارستان‌ها،‌ مدارس، فروشگاه‌های بزرگ،‌ انبارها و غیره پیاده‌سازی کرد.

هفت. کی.ان.ایکس از بسیاری از انواع پیکربندی تأسیسات ساختمان پشتیبانی می‌کند.

کی.ان.ایکس سطوح و مراحل مختلفی برای تحقق استاندارهای خود داراست. کی.ان.ایکس حالت آسان (E-Mode) مربوط به پیمانکاران برق است که شرایط کی.ان.ایکس را دارا نیستند. حالت سیستمی (S-Mode) مربوط به پیمانکاران یا متخصصان آموزش‌دیده است که می‌توانند تأسیسات پیچیده را یکپارچه کنند. تفاوت این دو حالت این است که:

در حالت آسان (نصب آسان) پیکربندی بدون کمک رایانه و به وسیله کنترل‌کننده مرکزی و دکمه‌ها انجام می‌شود. محصولات سازگار با این حالت معمولاً عملکرد محدودی دارند و برای سازه‌های متوسط در نظر گرفته شده‌اند.

در حالت سیستمی (نصب سیستمی) نصب و پیکربندی از طریق رایانه‌ای انجام می‌شود که روی آن نرم‌افزار ETS وجود دارد و داده‌های محصولات شرکت‌های مختلف را در پایگاه داده خود ذخیره کرده است. این حالت برای برنامه‌ریزان و پیمانکاران دارای گواهینامه کی.ان.ایکس و برای سازه‌های بزرگ در نظر گرفته شده است.

هشت. کی.ان.ایکس از انواع مختلف رسانه‌های ارتباطی پشتیبانی می‌کند.

هر رسانه ارتباطی را می‌توان در ترکیب با یک یا چند شکل پیکربندی مورد استفاده قرار دارد. این کار به سازندگان اجازه می‌دهد ترکیب مناسب خود برای مشتریان‌شان را انتخاب کنند. این ترکیب‌ها عبارت‌اند از Twisted pair (KNX TP) ارتباط طبقه‌طبقه خطوط و مناطق برق، Power Line (KNX PL) برای شبکه‌های برق موجود، Radio frequency (KNX RF) انتقال از طریق سیگنال‌های رادیویی و IP/Ethernet (KNXnet/IP).

نه. کی.ان.ایکس می‌تواند با سیستم‌های دیگر ترکیب و متصل شود.

چندین شرکت دارای استاندارد کی.ان.ایکس دروازه‌هایی به شبکه‌های دیگر فراهم کرده‌اند، یعنی به سایر سیستم‌های اتوماسیون ساختمان، شبکه‌های تلفن، شبکه‌های چندرسانه‌ای، شبکه‌های ای.پی و غیره. سیستم‌های کی.ان.ایکس می‌توانند با BACnet و فناوری DALI نیز متصل شوند.

ده. کی.ان.ایکس مستقل از هر فناوری سخت‌افزای یا نرم‌افزاری است.

کی.ان.ایکس را می‌توان روی هر پلتفرم ریزپردازنده‌ای پیاده‌سازی کرد. هر تولیدکننده می‌تواند این سیستم را خودش از آغاز پیاده‌سازی کند یا از منابعی که در سایر اجزای سیستم کی.ان.ایکس وجود دارد کمک بگیرند. دریافت تأییدیه برای اعضای کی.ان.ایکس کاملاً معاف از هزینه حق امتیاز و عضویت است.

جمع‌بندی

کی.ان.ایکس استانداردی بین‌المللی و آینده‌نگر برای اتوماتیک کردن خانه‌های هوشمند و کنترل ساختمان‌هاست. وقتی سیستم کی.ان.ایکس راه‌اندازی شود، می‌توان هر زمان براساس سبک زندگی، ترجیحات یا شرایط کاری کسانی که در یک ساختمان زندگی یا کار می‌کنند، این سیستم را مورد بازنگری قرار داد و با نیازهای جدید سازگار کرد.

سیستم کی.ان.ایکس باعث افزایش آسایش و امنیت می‌شود و در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست نقشی جدی ایفا می‌کند. این سیستم تا ۵۰ درصد در مصرف انرژی مربوط به روشنایی و به همین میزان در مصرف انرژی مربوط به گرمایش صرفه‌جویی می‌کند.

نویسنده: ماسکل بندتسن

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Bemi.fi

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات