جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲
۱k

راهنمای کامل خانه‌های‌ هوشمند کی.ان.ایکس (بخش نخست)

راهنمای کامل خانه‌های‌ هوشمند کی.ان.ایکس (بخش نخست)

استاندارد کی.ان.ایکس برای ساختمان‌های هوشمند

فناوری کی.ان.ایکس (KNX) در سطح بین‌المللی استانداردهای خانه‌های هوشمند و کنترل اتوماتیک ساختمان‌ها را تدوین می‌کند.

چکیده

ابزارهای کی.ان.ایکس می‌توانند سیستم نورپردازی، پرده‌ها و درپوش‌های پنجره، سیستم تهویه مطبوع، سیستم امنیتی، مدیریت انرژی، صداها و تصاویر، وسایل الکترونیکی آشپزخانه، صفحات نمایش، سیستم‌های کنترل از راه دور و بسیاری چیزهای دیگر را در خانه هوشمند مدیریت کنند.

برخلاف پروتکل‌های اختصاصی (که صرفاً سازنده‌ها از آنها پشتیبانی می‌کنند) کی.ان.ایکس یک استاندارد جهانی و عمومی است که بیش از ۳۰۰ شرکت تولیدی مختلف آن را رعایت کرده و همگی به‌صورت یکپارچه و هماهنگ این سیستم را پیاده می‌کنند.(آموزش برق ساختمان)

ساختمان‌های هوشمند کی.ان.ایکس

کی.ان.ایکس یک فناوری است که عملکردهای یکپارچه را در ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی اتوماتیک می‌کند و سیستم‌هایی مانند سیستم تهویه مطبوع، سیستم روشنایی، فناوری‌های چندرسانه‌ای، امنیت، مدیریت انرژی و غیره را مدیریت می‌کند.

همه چیزهایی که باید درباره فناوری کی.ان.ایکس بدانید از جمله اینکه چگونه کار می‌کند و چرا باید سیستم‌های کی.ان.ایکس را در ساختمان‌های موجود یا در پروژه‌های در حال ساخت پیاده کنید، در بخش یک و دو این مقاله شرح داده شده است.

کی.ان.ایکس چیست؟

کی.ان.ایکس فناوری خانه‌های هوشمند و ساختمان‌های اتوماتیک است، یک سیستمی جهانی و امن که همه بخش‌ها را به هم مرتبط می‌کند.

به منظور انتقال و کنترل داده‌ها در همه اجزای مدیریت ساختمان (یا عملکردها و ابزارهای مربوط به یک خانه هوشمند) به سیستمی نیاز است که بتواند از مشکلاتی پیشگیری کند که دستگاه‌ها و بخش‌های جداافتاده که به هم مرتبط نیستند یا زبان هم را نمی‌فهمند، باعث آنها می‌شوند.

ابزارهای کی.ان.ایکس می‌توانند سیستم نورپردازی، پرده‌ها و درپوش‌های پنجره، سیستم تهویه مطبوع، سیستم امنیتی، مدیریت انرژی، صداها و تصاویر، ابزارهای الکترونیکی آشپزخانه، صفحات نمایش، سیستم‌های کنترل از راه دور و بسیاری چیزهای دیگر را در خانه‌های هوشمند مدیریت کنند.

کی.ان.ایکس همچنین تنها استاندارد جهانی برای کنترل خانه و ساختمان است و با استانداردهای EN 50090، EN 13321-1 و ISO/ IEC 14543 منطبق است. در حال حاضر در کشورهای مختلف این سیستم برای تأیید شدن در سطح ملی مورد بررسی است.

برخلاف پروتکل‌های اختصاصی (که صرفاً سازنده‌ها از آنها پشتیبانی می‌کنند) کی.ان.ایکس یک استاندارد جهانی و عمومی است که بیش از ۳۰۰ شرکت تولیدی مختلف آن را رعایت کرده و همگی به‌صورت یکپارچه و هماهنگ این سیستم را پیاده می‌کنند.

کی.ان.ایکس ارتباط لحظه‌ای بین همه اجزا، دستگاه‌ها، ابزارها و عملکردهای مختلف یک ساختمان (یا یک فضای بیرونی) را از طریق یک زبان مشترک و از راه دور تضمین می‌کند.


کی.ان.ایکس چگونه کار می‌کند؟

مسیر کی.ان.ایکس یک سیستم کنترل مرکزی است که تماماً خودکار است. این سیستم یک کابل سبزرنگ است که در کنار منبع تغذیه معمولی در یک ساختمان نصب می‌شود، چه در هنگام ساخت اولیه چه در زمان بازسازی ساختمان.

سپس همه بخش‌های مختلف فناوری‌های ساختمان از طریق خط اصلی کی.ان.ایکس و مطابق با استاندارد کی.ان.ایکس برای اتوماتیک کردن ساختمان به هم متصل می‌شوند. در ادامه این سیستم کابلی توسط حسگرها، آشکارسازها و سایر ابزارها مدیریت می‌شود و کاربران نهایی می‌توانند به‌سادگی در لپ‌تاپ، گوشی هوشمند یا تبلت خود کنترل آن را به دست بگیرند.

سیستم کی.ان.ایکس به موازات منبع تغذیه الکتریکی ساختمان به تمام دستگاه‌ها و سیستم‌های موجود در شبکه متصل می‌شود و موارد زیر را به هم مرتبط می‌کند:

·حسگرها (مانند دکمه‌های فشاری، ترموستات‌ها، بادسنج‌ها، حسگرهای حرکتی) که اطلاعات را جمع‌آوری کرده و به سیستم کی.ان.ایکس منتقل می‌کنند.

·عملگرها (مانند واحدهای کنترل نور، شیرهای گرمایش و سرمایش و صفحات نمایش) که اطلاعات را دریافت کرده و آنها را به یک کنش تبدیل می‌کنند.

·کنترلگرها و سایر عملکردهای منطقی (مانند کنترلگرهای دمای اتاق، کنترلگرهای دریچه‌ها و غیره)

·دستگاه‌ها و اجزای خود سیستم کی.ان.ایکس (مانند مدارهای تنظیمی، مدارهای سیمی و غیره)


نکته قابل توجه این است که طبقه‌بندی دستگاه‌ها با عناوین «حسگرها» و «عملگرها» درواقع یک تقسیم‌بندی قدیمی و غیردقیق است. بسیاری از عملگرها کارکرد کنترلی نیز دارند و همچنین می‌توانند کار حسگر را نیز انجام دهند (مانند شمارش ساعات کار دستگاه، میزان روشن و خاموش شدن، جریان، مصرف برق و غیره).

نرم‌افزارهای کاربردی به همراه نرم‌افزارهای راه‌اندازی و سیستم‌های مکان‌یابی از طریق یک جزء رابط سیستمی بر روی دستگاه‌های مختلف بازگذاری می‌شوند. سیستم‌های کی.ان.ایکس بعد از نصب از طریق LAN، لینک نقطه به نقطه یا شبکه تلفن، قابل دسترسی هستند و می‌توانند کنترل مرکزی یا جزئی سیستم را از طریق رایانه، تبلت، صفحات لمسی و گوشی‌های هوشمند فراهم کنند.

ویژگی‌های سیستم‌های کی.ان.ایکس

برخی از ویژگی‌های کلیدی معماری سیستم‌های کی.ان.ایکس عبارت‌اند از:

·       مدل‌های کاربردی متقابل یا توزیعی برای عملکردهای اتوماتیک مختلف در ساختمان

·       طرح‌های به منظور پیکربندی و مدیریت منابع در شبکه و امکان اتصال بخش‌های یک برنامه کاربردی در گره‌های مختلف

·       سیستمی ارتباطی که دارای پروتکل پیام‌رسان و مدل‌هایی برای ارتباط گره‌های مختلف با هم است (یعنی قابلیت میزبانی برنامه‌های توزیع‌شده را دارد (KNX Common Kernel)).

·       مدل‌هایی برای ایجاد عناصر کنترلی هنگام توسعه دستگاه‌ها و ابزارها و همچنین اتصال و نصب دستگاه‌ها

کی.ان.ایکس چه دستگاه‌ها و عملکردهایی را کنترل و مدیریت می‌کند؟

روش‌های کی.ان.ایکس در خانه باعث اتوماتیک شدن عملکردهایی مانند روشن و خاموش شدن چراغ‌ها، حرکت پرده‌ها، کنترل سیستم تهویه مطبوع، سیستم امنیتی، سیستم چندرسانه‌ای، دستگاه‌های هوشمند غیره می‌شود و مدیریت این ابزارها و عملکردها را ساده،‌ هوشمند، قابل اعتماد و کاربردپسندتر می‌کند، به‌طوری که در نهایت زندگی در آن فضا ساده‌تر شود.

در ساختمان‌های تجاری سیستم کی.ان.ایکس باعث اتوماسیون هوشمند عملکردهای یکپارچه ساختمان می‌شود و چراغ‌ها، پرده‌ها، سیستم تهویه، سیستم امنیتی، سیستم انرژی و سایر سیستم‌ها را هوشمند می‌کند تا کارهای ساختمان بهینه‌تر انجام شوند.

هر محصولی که با علامت تجاری رسمی کی.ان.ایکس برچسب‌گذاری شده باشد، براساس آزمایش‌های انجام شده منطبق با استانداردهای کی.ان.ایکس است که توسط آزمایشگاه‌های بی‌طرف و طرف سوم معتبر بررسی و تأیید شده است.

  1 استاندارد جهانی برای کنترل ابزارهای هوشمند خانگی

در طی مراحل مختلف آزمایش محصولات سازگار با سیستم کی.ان.ایکس، دستگاه‌ها از این نظر بررسی می‌شوند که آیا از پروتکل کی.ان.ایکس پشتیبانی می‌کنند و آیا داده‌های مفید مطابق با استانداردهای جهانی کی.ان.ایکس در آنها کدگذاری ‌شده است یا خیر.

‌آیا کی.ان.ایکس از نظر مصرف و هزینه انرژی بهینه است؟

سیستم‌های ‌کی.ان.ایکس در خانه‌های هوشمند و ساختمان‌های تجاری نه‌تنها کنترل را بهتر و راحت‌تر می‌کنند، همزمان از طریق نظارت و تنظیم مدام در هر دستگاه متصل به ‌کی.ان.ایکس، مصرف انرژی و هزینه آن را نیز به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهند.

سیستم‌های ‌کی.ان.ایکس باعث مدیریت بهینه انرژی می‌شوند و از طریق نظارت بر اوج مصرف، میزان جریان، بررسی شبکه،‌ کاهش بار، اندازه‌گیری هوشمند، ثبت داده و ارائه گزارش تصویری مصرف انرژی را کنترل می‌کنند.

چه نوع ساختمان‌هایی می‌توانند ‌از سیستم‌های ‌کی.ان.ایکس استفاده کنند؟

زیرساخت‌های ‌کی.ان.ایکس و سیستم‌های ساختمان هوشمند ‌کی.ان.ایکس را می‌توان تقریباً در هم ساختمان و در هر فضای بیرونی مورد استفاده قرار داد، از یک خانه کوچک گرفته تا یک مرکز خرید بزرگ یا مجتمع صنعتی:

·       خانه‌های شخصی

·       مجتمع‌های مسکونی (آپارتمان، خانه سالمندان و غیره)

·       دفاتر کاری

·       میدان‌ها

·       مدرسه‌ها

·       رستوران‌ها

·       بیمارستان‌ها

·       مراکز خرید

·       ساختمان‌های عمومی (ساختمان‌های دولتی، کتابخانه‌ها و غیره)

·       فضاهای بیرونی

·       کارخانجات

جمع‌بندی

روش‌های کی.ان.ایکس در خانه باعث اتوماتیک شدن عملکردهایی مانند روشن و خاموش شدن چراغ‌ها، حرکت پرده‌ها، کنترل سیستم تهویه مطبوع، سیستم امنیتی، سیستم چندرسانه‌ای، دستگاه‌های هوشمند غیره می‌شود و مدیریت این ابزارها و عملکردها را ساده،‌ هوشمند، قابل اعتماد و کاربردپسندتر می‌کند، به‌طوری که درنهایت زندگی در آن خانه ساده‌تر شود.

در ساختمان‌های تجاری سیستم کی.ان.ایکس باعث اتوماسیون هوشمند عملکردهای یکپارچه ساختمان می‌شود و چراغ‌ها، پرده‌ها، سیستم تهویه، سیستم امنیتی، سیستم انرژی و سایر سیستم‌ها را هوشمند می‌کند تا کارهای ساختمان بهینه‌تر انجام شوند.

نظر شما در مورد ساختمان‌های هوشمند و استانداردهای یکپارچه برای مدیریت عملیات هوشمند ساختمان مانند استاندارد کی.ان.ایکس چیست؟ در کامنت نظر خود را بنویسید. در مقاله «راهنمای کامل خانه‌های‌ هوشمند کی.ان.ایکس (بخش دوم)» با ویژگی‌های استاندارد کی.ان.ایکس بیشتر آشنا شوید.

نویسنده: ماسکل بندتسن

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Bemi.fi

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات