جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲
۱k

هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال (بخش دوم)

هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال (بخش دوم)

روش‌های عملی استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی می‌تواند شیوه انجام تحقیقات کلمات کلیدی را متحول کند. اکنون متخصصان سئو به کمک هوش مصنوعی از یادگیری ماشینی برای بالا بردن رتبه وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند.

چکیده

هوش مصنوعی به یک نرم‌افزار قدرت می‌دهد خود را مدام بهتر کند. یادگیری ماشینی نیز باعث می‌شود نرم‌افزارهای قدرت یادگیری پیدا کنند. این هدف به کمک الگوریتم‌های شناسایی الگو در داده‌ها محقق می‌شود و نرم‌افزارها به این ترتیب می‌توانند خود تصمیم بگیرند یا پیش‌بینی کنند.

در بازاریابی مدرن الگوریتم‌های هوشمند نوعی از بازاریابی را به وجود آورده‌اند که به آن بازاریابی خودکار می‌گویند. بازاریابی دیجیتال اکنون به آخرین پیشرفت‌های فناوری وابسته شده است و بازاریابی هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی از اهمیتی روزافزون برخوردار شده است.

هوش مصنوعی در بازاریابی

انقلاب فناوری در سال‌های اخیر صنایع را متحول کرده است. در این دوران بازاریابی به مرحله‌ای از تحول رسیده است که سازگار شدن آن با روندهای دیجیتال ضروری است. اگرچه به نظر می‌رسد این امر برای بازاریابان چالش‌هایی به وجود آورده است، همه برنامه‌ها و سیستم‌های خودکاری که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، در واقع با هدف کاهش پیچیدگی فرایندهای قدیمی هدف‌گیری مشتریان و سفارشی‌سازی به وجود آمده‌اند.(آموزش هوش مصنوعی در تولید محتوا)

مهم‌ترین نکته این است که بتوان بازدیدکنندگان علاقه‌مند را با درصد زیادی به مشتری تبدیل کرد. مطالعه کلیدواژه‌ها امکان می‌دهد تغییرات بازار را پیش‌بینی کنیم، با این تغییرات منطبق شویم و محصولات و خدماتی ارائه دهیم که تقاضا برای آنها در جستجوهای کاربران فراوان است.

هوش مصنوعی می‌تواند شیوه انجام تحقیقات کلمات کلیدی را متحول کند. اکنون متخصصان سئو به کمک هوش مصنوعی از یادگیری ماشینی و اتوماتیک برای بالا بردن رتبه وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. با مطالعه کلیدواژه‌های مورد استفاده در یک بازار خاص، نه‌تنها می‌توان الگوی خاصی برای عبارات و جملات به کار رفته در استراتژی سئو پیدا کرد،‌ می‌توان در مورد مشتریان بالقوه و علایق، نیازها، انتظارات و خواسته‌های آنها نیز اطلاعات کسب کرد. در مقاله «هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال (بخش نخست)» با اهمیت هوش مصنوعی در تحقیقات کلمات کلیدی بیشتر آشنا شوید.

روش‌های عملی استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی

برای تعیین کلمات کلیدی که جستجوها در موتورهای جستجو بر اساس آنها انجام می‌شود، باید از همه انواع ابزارهایی استفاده کرد که در آنها ارتباط مؤثر با اینترنت امکان‌پذیر است. مدل چهار مرحله‌ای زیر برای پیدا کردن این کلیدواژه‌ها پیشنهاد می‌شود.

مدل چهارمرحله‌ای چارچوب هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال و سئو

مرحله نخست

تعیین موضوعات مرتبط به منظور تبدیل وب‌سایت به موضوع جستجو

در اصل در این مرحله حوزه‌ها و دسته‌های معنایی که در آنها این کلیدواژه‌ها مهم هستند ساخته خواهند شد. ساده‌ترین کار ساختن دسته‌هایی با نام محصول یا خدماتی است که ارائه می‌شوند.

فهرست کلیدواژه‌ها به نام هر دسته از محصولات یا خدمات ارائه‌شده ساخته می‌شود. افزون بر این، ضروری نیست که در این مرحله فقط به دسته‌بندی‌هایی که در وب‌سایت وجود دارند بسنده شود. این فهرست‌ها مشخصات مشتریان هدف را مشخص می‌کنند و در آن پرسونای خریداران تدوین می‌شود و دسته‌ای از کلیدواژه‌ها هدف قرار خواهند گرفت که هنگام جستجو برای وب‌سایت شما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با استفاده از گوکل شیتز (Google Sheets) در گوگل درایو می‌توانید یک صفحه اکسل ایجاد کنید. برای هر دسته، یک تب در پایین صفحه اکسل بسازید. مزیت این کار آن است که می‌توانید این سند را برای همه کسانی که در فرایند مشارکت دارند بفرستید و هر زمان آن را تغییر دهید یا هر زمان که کسی روی این صفحه کار می‌کند نسخه به‌روز‌شده آن را در اختیار داشته باشید.


  1 فهرست کلیدواژه‌ها با استفاده از مایکروسافت اکسل

مرحله دوم

استفاده از ابزارهای آنلاین برای یافتن کلیدواژه‌های واقعاً مرتبط به یک کسب‌وکار

شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین ابزار آنلاین برای یافتن کلیدواژه‌ها ابزار گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner) است. با داشتن یک حساب گوگل ادوردز (Google AdWords) می‌توانید از گزینه «پلنر» استفاده کنید. برای نمونه در جستجوی انگلیسی برای عبارت «کفش زنانه» (ladies’ shoes) ۸۰۱ نتیجه یا کلیدواژه به دست می‌آید که در شکل زیر می‌بینید. البته اطلاعات بیشتری در مورد هر واژه مانند میزان رقابت‌پذیری، میزان جستجوی ماهیانه و هزینه تبلیغات به ازای هر کلیک (CPC) نیز در اینجا نشان داده می‌شود.

  2 نتایج کیورد پلنر

از فهرستی که نمایش داده می‌شود می‌توان برای انتخاب کلیدواژه‌های مطلوب استفاده کرد. البته در این فهرست کلیدواژه‌های منفی نیز وجود دارند که نباید وب‌سایت شما در نتایج جستجوی آن کلیدواژه‌ها پیدا شود. برای نمونه، اگر وب‌سایت شما کفش نو می‌فروشد،‌ نباید در فهرست نتایج جستجو برای «کفش دست‌دوم» مشاهده شود.

برای خروجی گرفتن از کلیدواژه‌های انتخاب‌شده، می‌توانید روی گزینه «دانلود» کلیک کرده و فرمت مورد نظر خود را از میان فرمت‌های موجود انتخاب کنید. کلیدواژه‌های پلنر در جایی که مشخص می‌کنید کپی می‌شوند.

این فهرست همچنین باید شامل کلیدواژه‌هایی باشد که اسم برند شما، اسم محصولات یا خدماتی که می‌فروشید، اصطلاحاتی مربوط به حوزه معنایی مشترک با خدمات،‌ محصولات یا فعالیت‌های شما (مانند کفش، چرم، پاشنه، چکمه و غیره در مثال فوق) یا اطلاعات تکمیلی در مورد محصولات یا خدمات شما را دارا باشند.

یک استراتژی مناسب برای جستجوی کلیدواژه‌ها این است که هر کدام را در گوگل ترندز (Google Trends) بررسی کنید تا روند تکامل یا تغییر فصلی آنها را در طول یک سال ببینید.

  3 نتایج گوگل ترند درباره علاقه به یک کلیدواژه در گذر زمان

  4 نتایج گوگل ترند درباره جغرافیای جستجو

  5 نتایج گوگل ترند برحسب جستجوهای مرتبط

کیورد پلنر تنها ابزار آنلاینی نیست که می‌توان از آن برای یافتن کلیدواژه‌ها استفاده کرد. بسیاری ابزارهای دیگر نیز وجود دارند مانند Ubbersuggest، Keyword Tool، Soovle، SEMrush نسخه پریمیوم، Wordstream Keyword Tools نسخه پریمیوم و MOZ Keyword Difficulty نسخه پریمیوم که هر یک مزایا و معایب ویژه خود را دارند. از این رو، انتخاب یکی از آنها به ترجیحات و علایق فردی و تجربه پیشین بستگی دارد.

مرحله سوم

جستجوی کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع کسب‌وکار در موتور جستجو

وقتی فهرست نتایج به کمک ابزارهای فوق تهیه شد، در موتورهای جستجو بررسی شده و عبارات چندکلمه‌ای یا کلیدواژه‌های مرکب که می‌توانند در محتوا مورد استفاده قرار بگیرند شناسایی می‌شوند. عبارات چندکلمه‌ای کلیدواژه‌هایی هستند که دست‌کم از سه واژه تشکیل شده‌اند.

ایده اصلی این نیست که فهرستی نهایی تهیه کنید از همه کلیدواژه‌های مناسب، بلکه منظور این است که به عباراتی بیندیشید که مشتریان بالقوه شما برای یافتن محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید آنها را جستجو می‌کنند.

می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) برای یافتن کلیدواژه‌هایی استفاده کنید که یک وب‌سایت پیشاپیش در نتیجه جستجوی آن کلیدواژه‌ها پیدا می‌شود. همچنین باید به جستجوهای داخلی در وب‌سایت نیز توجه کنید، و البته با کامنت‌ها در صفحات بلاگ یا رسانه‌های اجتماعی. این بخش‌ها منابع معتبر اطلاعاتی هستند که از آنها می‌توانید هم برای یافتن کلیدواژه‌ها و هم اطلاعات مربوط به کاربران و مصرف‌کنندگان استفاده کنید.

کانال دیگری که در آن می‌توان کلیدواژه‌های مرتبط را پیدا کرد، خود صفحه جستجوی گوگل است. برای نمونه در مورد همان عبارت انگلیسی «کفش زنانه» (ladies’ shoes) جستجوی زیر در گوگل انجام شده و کلیدواژه‌های مشابه آن در پایین صفحه نمایش داده شده‌اند.

  6 کلیدواژه‌ها در نتایج جستجوی گوگل

مرحله چهارم

تحلیل کلیدواژه‌ها استفاده‌شده توسط رقبای اصلی در حوزه کاری مرتبط

حتی اگر شرکت‌های رقیب استراتژی‌های خاصی به کار ببرند، این بدان معنا نیست که شرکت‌ شما نیز باید از همان استراتژی‌ها استفاده کند یا لزوماً آن استراتژی‌ها برای شما نیز مفید هستند و این امر در مورد هر حوزه و صنعتی صادق است.

به همین ترتیب، اگر یک کلیدواژه در یک حوزه رقابتی مهم است، معنایش آن نیست که همه شرکت‌ها باید به آن کلیدواژه توجه کنند. اگر بدانید که چرا آن کلیدواژه در رقابت اهمیت دارد، ساده‌تر می‌توانید در این مرحله فهرست کلیدهای مورد نظر خود را ارزیابی کنید.

از این رو مهم است که تعیین کنید چرا برخی عبارات رتبه‌بندی نشده‌اند، به‌ویژه اگر سازمان‌های رقیب در آن حوزه قدرت و تجربه دارند. کلیدواژه‌های خاصی را که رقبای بزرگ آنها را نادیده گرفته‌اند شناسایی کنید و محتوای خود را حول این کلیدواژه‌ها بهینه کنید.

برای شناسایی این کلیدواژه‌ها جستجوی مخفی را فعال کنید تا بتوانید ببینید رقابت بر سر کدام کلیدواژه‌هاست. اگر می‌خواهید آمار رتبه‌های رقابت‌پذیر را ببینید، می‌توانید از SEMrush استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد گزارش‌های رایگانی از کلیدواژه‌هایی ببینید که یک وب‌سایت خاص بر اساس آنها در رتبه‌بندی بالا آمده است.

شناسایی کلیدواژه‌هایی که رقبای اصلی از آنها استفاده می‌کنند و برقراری تعادل بین بهینه‌سازی این کلیدواژه‌ها و کلیدواژه‌هایی که نادیده گرفته‌ شده‌اند و همچنین برقراری تعادل بین کلیدواژه‌های ساده و مرکب، کلیدی است که شما را در این حوزه به موفقیت می‌رساند.

 

جمع‌بندی

روش استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی، تحقیقی است که هدف آن شناسایی روندهای جدید در بازاریابی دیجیتال است، یعنی استفاده از کلیدواژه‌ها و شناسایی اهمیت آنها در ساخت یک کسب‌وکار پایدار و موفق. مدل چهارمرحله‌ای تهیه فهرست کلیدواژه‌ها، پس از تعیین آنها از طریق روش‌های سئو این کلیدواژه‌ها را در ساختار وب‌سایت ادغام می‌کند.

شناسایی کلیدواژه‌های درست به کسب‌وکارها کمک می‌کند روش‌های جدید جستجو مانند جستجوی صوتی را در وب‌سایت خود بهینه کنند تا مشتریان راحت‌تر محصولات و خدمات آنها را پیدا کنند. تحقیق و دسته‌بندی اطلاعات درباره هوش مصنوعی در بازاریابی، شروع یک انقلاب نوین در بازاریابی است. استفاده از کلیدواژه‌های مناسب در بهینه‌سازی موتورهای جستجو به رسیدن به نوعی بازاریابی سفارشی‌شده، هوشمند و اتوماتیک کمک می‌کند.

نویسندگان: Dan Dumitriu و Mirona Popescu دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی بینارشته‌ای (۲۰۱۹)

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات