جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲
۱k

هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال (بخش نخست)

راهکارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی کدام‌اند؟

همه برنامه‌ها و سیستم‌های خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی، در واقع با هدف کاهش پیچیدگی فرایندهای قدیمی هدف‌گیری مشتریان و سفارشی‌سازی به وجود آمده‌اند.

چکیده

انقلاب فناوری در سال‌های اخیر صنایع را متحول کرده است. در این دوران بازاریابی به مرحله‌ای از تحول رسیده است که سازگار شدن آن با روندهای دیجیتال ضروری است. اگرچه به نظر می‌رسد این امر برای بازاریابان چالش‌هایی به وجود آورده است، همه برنامه‌ها و سیستم‌های خودکاری که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، در واقع با هدف کاهش پیچیدگی فرایندهای قدیمی هدف‌گیری مشتریان و سفارشی‌سازی به وجود آمده‌اند.

مهم‌ترین نکته این است که بتوان بازدیدکنندگان علاقه‌مند را با درصد زیادی به مشتری تبدیل کرد. مطالعه کلیدواژه‌ها امکان می‌دهد تغییرات بازار را پیش‌بینی کنیم، با این تغییرات منطبق شویم و محصولات و خدماتی ارائه دهیم که تقاضا برای آنها در جستجوهای کاربران فراوان است.

اهمیت هوش مصنوعی در بازاریابی

بسیاری از پلتفرم‌هایی که برای تبلیغات آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند، ‌دارای الگوریتم‌هایی هستند که می‌توانند بهترین ترکیب ممکن را شناسایی کنند. اما همه وب‌سایت‌ها چنین الگوریتم‌هایی ندارند و بسیاری از شرکت‌ها از افرادی استفاده می‌کنند که سیستم‌های سفارشی را در درون سازمان آنها توسعه دهند و پیاده کنند.

وضعیت هوش مصنوعی در فرایندهای بازاریابی با بررسی این الگوریتم‌ها و سیستم‌ها شناسایی می‌شود. به کمک مدل‌های هوش مصنوعی می‌توان نشان داد که کلمات کلیدی چگونه می‌توانند میزان مخاطبان یک وب‌سایت را بهبود بخشند.(آموزش هوش مصنوعی در تولید محتوا)

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و تحقیق کلمات کلیدی

هوش مصنوعی می‌تواند شیوه انجام تحقیقات کلمات کلیدی را متحول کند. هوش مصنوعی در همه جا در حال فراگیر شدن است و اکنون متخصصان بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) به دانش مربوط به یادگیری ماشینی و اتوماتیک دسترسی دارند.

افراد زیادی که روزبه‌روز بر شمار آنها افزوده می‌شود، به جستجو از طریق صوت روی آورده‌اند و از این رو متخصصان سئو باید خود را با این نوع نسبتاً جدید جستجو سازگار کنند. مشکلی که در اینجا پیش می‌آید، مربوط به این واقعیت است که درخواست‌های صوتی با درخواست‌های متنی و معمولی متفاوت هستند و از این رو فرایند جستجوی کلیدواژه نیز تغییر خواهد کرد.

جستجوی صوتی نه‌تنها شامل کلمات بیشتر است، می‌تواند هدف‌گیری کاربر را در مورد موضوعی که به آن علاقه دارد دقیق‌تر کند. کلیدواژه‌ها در کنار سایر مؤلفه‌ها، از مهم‌ترین عواملی هستند که در یک استراتژی درست سئو باید به آنها پرداخت،‌ چه در کسب‌وکارهای آنلاین چه در وب‌سایت‌های مربوط به کسب‌وکارهای غیرآنلاین.

کلمات کلیدی درواقع واژه‌ها، عبارات یا جملاتی هستند که کاربران از آنها برای یافتن یک وب‌سایت در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. اساساً یک وب‌سایت مبتنی بر قواعد سئو باید به زبان ساده بهینه‌سازی شود و در محتواها، اطلاعات متا و متون آلت عکس‌ها، از همان کلیدواژه‌هایی استفاده کند که مردم برای جستجو از آنها استفاده می‌کنند.

در فضای در حال تغییر امروزی، یکی از معدود چیزهایی که بدون تغییر باقی مانده است، مطالعه کلیدواژه‌ها و یافتن کلیدواژه‌های مرتبط‌تر و مناسب‌تر برای شناساندن وب‌سایت یک کسب‌کار است. اگرچه نیاز برای یافتن کلیدواژه‌ها تقریباً ثابت باقی مانده است، اما شیوه یافتن آنها متحول شده است.

با مطالعه کلیدواژه‌های مورد استفاده در یک بازار خاص، نه‌تنها می‌توان الگوی خاصی برای عبارات و جملات به کار رفته در استراتژی سئو پیدا کرد،‌ می‌توان در مورد مشتریان بالقوه و علایق، نیازها، انتظارات و خواسته‌های آنها نیز اطلاعات کسب کرد.   

مهم‌ترین نکته این است که بتوان بازدیدکنندگان علاقه‌مند را با درصد زیادی به مشتری تبدیل کرد. مطالعه کلیدواژه‌ها امکان می‌دهد تغییرات بازار را پیش‌بینی کنیم، با این تغییرات منطبق شویم و محصولات و خدماتی ارائه دهیم که تقاضا برای آنها در جستجوهای کاربران فراوان است.

در این راستا بررسی وضعیت فعلی بازاریابی دیجیتالی و انجام پژوهش‌هایی که به جستجوی صوتی و روش‌های شناسایی کلمات کلیدی این جستجوها می‌پردازند، ضروری است. کلیدواژه‌های جستجوی صوتی یکی از اصول این نوع جستجو هستند.

هوش مصنوعی در تحلیل رسانه‌های اجتماعی

تحلیل رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که وقتی بازاریابی دیجیتالی به‌درستی و به شیوه بهینه انجام نشود، تأثیر منفی دارد. مطالعه کلیدواژه‌ها، هشتگ‌ها و واکنش‌های کاربران که خود نوعی محتواست، در تحلیل رسانه‌های اجتماعی مهم است.

برای ارزیابی یافته‌های این تحلیل‌ها باید از مطالعه موردی و کمی استفاده کرد تا بتوان مزایا و معایب بازایابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing (SEM)) را مشخص کرد. باید عوامل مؤثر بر تجربه کاربران در یک صفحه وب را بررسی کرد، چه عواملی داخلی چه عوامل خارجی. در این راستا باید اطلاعات شرکت‌ها در بخش بازایابی دیجیتال مورد بررسی قرار بگیرند.

ابزارهایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، می‌توانند احساسات و تعاملات انسانی را شناسایی کرده و براساس آنها واکنش مناسب را به نیازهای افراد بدهند و پاسخ مقتضی را فراهم کنند. جستجوها به کمک ربات‌های پاسخگو بسیار هوشمندتر می‌شوند. همچنین باید به رابطه بین موتورهای هوش مصنوعی و ارائه‌دهندگان محصول یا خدمات نیز توجه کرد.

از طریق ارزیابی عوامل مؤثر در بازاریابی می‌توان کلیدواژه‌های مختلفی را شناسایی کرد که به تدوین استراتژی بازاریابی و افزایش میزان دسترسی به یک وب‌سایت کمک می‌کنند. اتوماتیک شدن بازاریابی گامی است که به نتایج بهتر در هر کسب‌وکار می‌انجامد و روابط بین شرکت‌ها و کاربران آنها را عمیق‌تر و طبیعی‌تر می‌کند.  

تصمیم‌گیری‌های دشواری که متخصصان هنگام اجرای یک کمپین بازاریابی با آنها مواجه هستند، به کمک هوش مصنوعی ساده‌تر می‌شوند. تولید اتوماتیک کلیدواژه‌ها، بر اساس نظریه رفتار مشتریان هنگام جستجو امکان‌پذیر می‌شود. این رویکرد از نظر تجربی اثبات شده است و نتایج آن مثبت هستند.

در یک تحقیق که به تحلیل سرمایه‌گذاری‌های پیشین و فعلی در مجاری مختلف بازاریابی در یک شرکت می‌پردازد، روشن شده است که سرمایه‌گذاری در بازاریابی اگر به کمک یک فهرست از امتیازات هر یک از روش‌های مختلف و جمع‌آوری اطلاعات پایگاه‌های داده بخش بازاریابی انجام شود، می‌توان بهترین نتیجه ممکن را بدهند.

مهم‌ترین عامل در دیده‌ شدن یک وب‌سایت، رتبه آن در فهرست نتایج گوگل است. استفاده از ابزارهای سئو می‌تواند ترافیک یک وب‌سایت را افزایش دهد و این امر به افزایش فروش و گردش مالی آن وب‌سایت می‌اندازد.

بر اساس تحقیقات، موتورهای جستجو نقش کلیدی در حضور یک کسب‌وکار در فضای آنلاین دارند و الگوریتم‌هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، به مرور زمان تکامل یافته‌اند. با تحلیل عوامل کلیدی که بر کلیدواژه‌های رقبا اثرگذار هستند، مانند تاریخچه داده‌ها، می‌توان بر تحلیل لحظه‌ای و اتوماتیک سئو تمرکز کرد تا فرایند پردازش بهبود یابد.

جمع‌بندی

هوش مصنوعی می‌تواند شیوه انجام تحقیقات کلمات کلیدی را متحول کند. اکنون متخصصان سئو به کمک هوش مصنوعی از یادگیری ماشینی و اتوماتیک برای بالا بردن رتبه وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. با مطالعه کلیدواژه‌های مورد استفاده در یک بازار خاص، نه‌تنها می‌توان الگوی خاصی برای عبارات و جملات به کار رفته در استراتژی سئو پیدا کرد،‌ می‌توان در مورد مشتریان بالقوه و علایق، نیازها، انتظارات و خواسته‌های آنها نیز اطلاعات کسب کرد.

نظر شما در مورد استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی چیست؟ آیا تا به حال به مواردی از این دست برخورده‌اید؟ نظر خود را در کامنت برای ما بنویسید. در مقاله «هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال (بخش دوم)» در مورد روش‌های عملی استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی بیشتر صحبت می‌کنیم.

نویسندگان: Dan Dumitriu و Mirona Popescu دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی بینارشته‌ای (۲۰۱۹)

 در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

پربازدیدترین مقالات