جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲
۶۸۸

فواید آموزش‌های خُرد

آموزش‌های خُرد چه هستند و چه مزایایی دارند؟

چکیده

آموزش‌های خُرد، تجربه‌های یادگیری کوتاه‌مدت و شخصی هستند که اغلب براساس تقاضا به وجود می‌آیند و در آنها به فراگیران مجموعه‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز آنها آموزش داده می‌شوند. آموزش‌های خرد که گاهی به آنها آموزش‌های میکرو نیز گفته می‌شود، معمولاً طی چند روز یا چند هفته به پایان می‌رسند و مدرک یا گواهینامه مربوط به آنها به فراگیران اعطا می‌شود.

آموزش خرد می‌تواند شامل تجارب آموزشی سریع و روش‌های یادگیری منعطف باشد. این آموزش‌ها در مقایسه با دوره‌های مدرک‌محور دانشگاهی، در دوره‌ای بسیار کوتاه‌تر به پایان می‌روند، هزینه کمتری دارند و از نظر موضوعی که به آن می‌پردازند، حرفه‌ای‌تر هستند.

اهمیت آموزش‌های خُرد

آموزش‌های خُرد، دوره‌های حرفه‌ای کوتاه و مقرون به صرفه هستند که منجر به کسب یک مهارت خاص و گرفتن گواهینامه مربوط به آن می‌شوند. اخیراً آموزش‌های خرد رونق قابل توجهی یافته‌اند. در واقع چند سال است که افراد زیادی که پیشتر به آموزش‌های غیرسنتی و روش‌های مهارت‌‌آموزی غیردانشگاهی علاقه‌مند نبودند، در سرتاسر جهان به طی کردن دوره‌های جایگزین کوتاه‌تر و ارزان‌تر برای آموزش و کسب گواهینامه‌های استاندارد علاقه نشان می‌دهند.

 کسب‌وکارهایی که برای ارتقای مهارت نیروی کار خود به دنبال دوره‌های آموزشی مقرون به‌ صرفه و کوتاه هستند، افراد جویای کار و دانشجویانی که به دنبال فرصت‌های آموزشی انعطاف‌پذیر هستند و می‌خواهند مسیر شغلی خود را بهبود ببخشند یا آن را تغییر دهند، به لطف آموزش‌های خرد می‌توانند از مسیر یادگیری جدید و قدرتمندی بهره ببرند. اما علی رغم مزایای آموزش‌های خرد برای توسعه کسب‌وکارها و افراد، این نوع دوره‌ها هنوز نسبتاً جدید و ناشناخته هستند و بسیاری مزیت‌ آن را در حوزه یادگیری نمی‌شناسند.

 در این مقاله به این می‌پردازیم که آموزش‌های خُرد واقعاً چه هستند و چه مزایایی برای افرادی دارند که می‌خواهند شغل خود را ارتقا دهند و چه فوایدی برای کسب‌وکارهایی دارند که می‌خواهند نیازهای خود در حوزه مهارت‌های منابع انسانی را به‌شیوه‌ای سریع و مقرون به صرفه برطرف کنند.

آموزش‌های خُرد چه هستند؟

آموزش‌های خُرد، تجربه‌های یادگیری کوتاه‌مدت و شخصی هستند که اغلب براساس تقاضا به وجود می‌آیند و در آنها به فراگیران مجموعه‌ای از مهارت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز آنها آموزش داده می‌شوند. معمولاً آموزش‌های خرد طی چند روز یا چند هفته به پایان می‌رسند و گواهینامه مربوط به آنها به فراگیران اعطا می‌شود.

 گاهی اوقات به این آموزش‌ها، میکرو نیز گفته می‌شود و تمرکز این نوع آموزش‌ها بیشتر بر یک مهارت یا رشته شغلی خاص است. برای نمونه، اگر بخواهید با مقررات جدید در حوزه حقوق و دستمزد آشنا شوید و نخواهید یک دوره سنتی حسابداری را در دانشگاه بگذرانید، می‌توانید در یک دوره آموزش خُرد این مقررات و قوانین را بیاموزید. همچنین در حوزه نرم‌افزارهای گوناگون نیز این دوره‌های خرد بسیار کاربرد دارند.

آموزش خرد می‌تواند شامل تجارب آموزشی سریع و روش‌های یادگیری منعطف باشد. این آموزش‌ها در مقایسه با دوره‌های مدرک‌محور دانشگاهی، در دوره‌ای بسیار کوتاه‌تر به پایان می‌روند، هزینه کمتری دارند و از نظر موضوعی که به آن می‌پردازند، حرفه‌ای‌تر هستند.

اگرچه هیچ تعریف استانداردی برای آموزش‌های خُرد وجود ندارد، در بسیاری صنایع این نوع آموزش‌ها به رسمیت شناخته می‌شوند و دوره‌های آموزشی متعددی وجود دارند که خود متولیان صنایع و مربیان این حوزه طراحی و اجرا می‌کنند.

اگر آموزش‌های خرد در مؤسسات آموزشی و به‌صورت اصولی ارائه شوند، صنایع مختلف می‌توانند نقش فعالی در آموزش مهارت‌های خاص به نیروی کار ایفا کرده و کارکنانی تربیت کنند که در آن صنعت به آنها نیاز دارند. به این ترتیب صنایع می‌توانند با مشارکت با بخش آموزش، مستقیماً «شکاف‌های مهارتی» و سایر کاستی‌های خود را در حوزه دانش پر کنند.

گواهینامه‌های رسمی آموزش‌های خرد در هر دوره آموزشی متفاوت هستند، اما بسیاری از این دوره‌ها به فراگیران مدرکی دیجیتالی می‌دهند که می‌توانند به همراه رزومه یا نمونه‌ کار آن را به عنوان پشتیبان دانش و مهارت خود در یک حوزه خاص ارائه دهند. همچنین گرفتن این گواهینامه‌ها توسط کارکنان، نشان‌دهنده میزان تعهد شخصی آنها به شغل‌شان است.

شیوه انجام آموزش‌های خُرد

آموزش‌های خرد را بسیاری از مؤسسات آموزشی ارائه می‌دهند. مؤسسات معتبر مانند مدارس و دانشگاه‌ها به‌طور فزاینده چنین دوره‌هایی برگزار می‌کنند که کوتاه‌مدت هستند و به فراگیران گواهی‌نامه‌های معتبر ارائه می‌دهند. سایر نهادهای کسب‌وکار مانند شرکت‌ها و سازمان‌های صدور مجوز نیز به‌تدریج وارد عرصه شده‌اند و به کارکنان مختلف امکان می‌دهند با استفاده از آموزش‌های خرد در رشته خاص خود پیشرفت کنند.

معمولاً آموزش‌های خرد به‌عنوان بخشی از فرایند مشارکت بین بخش تجاری و بخش آموزشی ارائه می‌شوند و تجربه آموزشی را با دانش صنعتی ترکیب می‌کنند.

روش‌های گوناگون وجود دارد که فراگیران بتوانند در دوره‌های‌ آموزش خرد شرکت کنند، از آموزش‌های آنلاین یا حضوری گرفته تا شیوه‌های آموزش ترکیبی. اینکه چه روشی برای شخص مناسب‌تر است، بستگی به دوره‌ای که می‌خواهد بگذراند، وظایف شغلی و شخصی، زمان او، سبک آموزشی مورد علاقه او و فرصت‌های آموزشی مرکز مربوطه دارد.

ورود به فرایند آموزش خرد

بسته به اینکه فرد چه دوره‌ای را برای آموختن انتخاب کند، آموزش خُرد ممکن است شامل کسب یک مهارت کامل یا بخشی از یک دوره آموزشی طولانی‌تر باشد که در نهایت منجر به گرفتن یک گواهینامه جامع‌تر شود. برخی مؤسسات آموزشی دوره‌های آموزش خُرد را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که پشت سر هم باشند و فرد بتواند بعد از طی کردن چند دوره که ترتیب معینی دارند، به گواهینامه‌ای در سطح بالاتر دست یابند.

کسب‌وکارها نیز ممکن است آموزش‌های خرد مخصوص خود طراحی کنند یا تصمیم بگیرند با یک مؤسسه آموزشی معتبر همکاری کنند که برای آنها برنامه آموزشی مناسب برای تربیت و افزایش مهارت نیروهای آنها را طراحی و اجرا کند.

اغلب شرکت در آموزش‌های خرد به معنای انجام فعالیت‌ها و پروژه‌های آموزشی در یک برنامه مشخص و مطابق راهنمایی‌های یک مربی و در نهایت امتحان دادن و گذراندن ارزیابی‌های استاندارد است. در اینجا فهرستی می‌آوریم از روش‌های آموزشی مختلفی که سازمان‌ها برای اجرای برنامه‌های آموزش خرد و تربیت کارکنان خود به کار می‌گیرند:

·      انجام تکالیف - کار کلاسی، نوشتن مقاله و انجام پروژه به منظور نشان دادن دانش نظری فراگیر در مورد مهارتی که در حال آموزش آن است.

·      سخنرانی و سمینار گفتگوها و بحث‌های جهت‌دار بین فراگیران که توسط مربی مدیریت می‌شود.

·      نمونه کار مجموعه کارهایی که نتایج تحقیقات، گزارش‌ها، آموزش‌ها و تجربه‌ها را نشان می‌دهد.

·      ارزیابی آزمون‌ها، امتحانات کوتاه یا ارزیابی کارها و تمرینات کلاسی

·      کنفرانس برگزاری کنفرانس‌های داخلی یا بین‌المللی که در آن امکان ملاقات کارشناسان مطرح یک حوزه و تبادل نظر با آنها در مورد موضوعات مرتبط وجود داشته باشد.

·      نشان دادن مهارت‌ها در دنیای واقعی فراگیران مهارت‌های شغلی و کاربردی را که فراگرفته‌اند در یک موقعیت واقعی به کار می‌بندند.

مزایای آموزش‌های خرد برای کسب‌وکارها

کسب‌وکارها به‌طور فزاینده‌ای در حال درک ارزش ارائه فرصت‌های آموزشی به کارکنان خود هستند و می‌دانند که این کار برای ایجاد انگیزه در کارکنان جدید و حفظ کارکنان قدیمی ضروری است. در اینجا به برخی از مهم‌ترین مزایای آموزش‌های خرد برای صنایع و کارفرمایان اشاره می‌کنیم.

پر کردن شکاف مهارتی

بسیاری از مشاغل در کشورهای مختلف از شکاف مهارتی آسیب می‌بینند. شکاف مهارتی به معنای تفاوتی است که بین مشاغل موجود و تعداد کارکنان دارای مهارت‌های مناسب برای انجام آن مشاغل است. تحقیقات نشان داده‌اند این شکاف در سراسر جهان در دوران همه‌گیری بیماری کوید ۱۹ افزایش یافته است.

آموزش‌های خرد راه حلی عالی برای این مشکل ارائه می‌دهند، زیرا کسب‌وکارها می‌توانند به‌تنهایی یا با همکاری یک مؤسسه آموزشی دوره‌هایی طراحی و اجرا کنند که مهارت‌های مورد نیاز آنها را به کارکنان‌شان آموزش دهند. این دوره‌های آموزشی کوتاه و تخصصی را می‌توان برای کارکنان فعلی سازمان نیز برگزار کرد.

همچنین می‌توان از این دوره‌های آموزشی به‌عنوان عامل انگیزه‌بخش برای جذب استعدادهای جدید استفاده کرد و این امر به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تیم‌های کاری خود را از افرادی با مهارت‌های بالا و دارای استعداد، دانش و ویژگی‌های مورد نیاز خود تشکیل دهند که بتوانند آن کسب‌وکار را در مسیر موفقیت یاری کنند.

مقرون به صرفه بودن

با توجه به اینکه تقاضای بازار دائماً در حال تغییر است، برای کسب‌وکارها حتی فکر کردن به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی طولانی‌مدت یا کمک به تحصیلات دانشگاهی کارکنان دلهره‌آور است. مهارت‌هایی که در یک دوره آموزشی طولانی‌مدت کسب می‌شوند ممکن است بعد از مدت کمی دیگر مفید نباشند یا شاید کارکنان بعد از پایان تحصیل تصمیم بگیرند شرکتی را که از آموزش آنها حمایت کرده ترک کنند و به شرکت دیگری بروند.

اما آموزش‌های خرد به دلیل ماهیت کوتاه‌مدت و زنجیروار آنها، روشی مقرون به صرفه برای کارفرمایانی هستند که می‌خواهند در آموزش کارکنان خود سرمایه‌گذاری کنند و بدون اینکه خطر آموزش‌های گران‌قیمت و بلندمدت را به جان بخرند.

 می‌توان مجموعه مهارت‌هایی را که در آموزش‌های خرد ارائه می‌شوند، با یک کسب‌وکار یا یک موقعیت شغلی هماهنگ کرده و  کارکنان را به‌سرعت با آخرین اتفاقات، ابزارها و فرایندهای یک صنعت آشنا کرد. در مواردی که کارکنان به دانش پایه‌ای و گسترده‌تری نیاز دارند، می‌توان به تعداد دوره‌های آموزش خُرد افزود.

جذب استعدادها

کسب‌وکارهایی که به‌عنوان بخشی از پیشنهاد شغلی یا بسته استخدامی خود، به کارکنان جدید فرصت‌ یادگیری مهارت‌های جدید و کسب دانش را می‌دهند، نسبت به کارفرمایانی که نمی‌توانند چنین آموزش‌هایی ارائه دهند به‌طور قابل توجهی در جذب استعدادها و داوطلبان برتر موفق‌تر عمل می‌کنند.

این بدان دلیل است که استعدادهای برتر فقط به دنبال یک شغل جدید نیستند، بلکه می‌خواهند در حرفه خود رشد کنند. وقتی کارفرمایان دوره‌های آموزشی را به‌عنوان یک مزیت به کارکنان خود ارائه می‌دهند، داوطلبانی که جاه‌طلب‌تر، خودانگیخته‌تر و به دنبال فرصتی برای پیشرفت شغلی هستند، بیشتر تحریک می‌شوند که برای آن موقعیت شغلی تقاضا بدهند.

            به علاوه، اگر یک کسب‌وکار بتواند به کارکنان بالقوه خود آموزش‌های کوتاه‌مدت و مبتنی بر کسب مهارت ارائه دهد، فرصت‌های استخدامی بیشتری برای تیم استخدام خود فراهم می‌کند. داوطلبان و استعدادهای برتری که در یک شغل تازه‌کار هستند یا پیشتر در صنعتی مرتبط کار کرده‌اند اما تجربه لازم برای سازمان جدید را ندارند، در شمار گزینه‌های بخش استخدام قرار خواهند گرفت و می‌توان آنها را پس از یک دوره مهارت‌آموزی در قالب آموزش‌های خرد، در موقعیتی مناسب به کار گرفت.

حفظ کارکنان

همه مسئولان استخدام می‌دانند که حفظ استعدادها به اندازه جذب آنها مهم است. تحقیقات نشان می‌دهند که آموزش کارکنان باعث حفظ آنها می‌شود، زیرا آنها با آموزش دیدن در توسعه فردی و شغلی خود فعالانه مشارکت می‌کنند و به این ترتیب وفاداری آنها افزایش می‌یابد و پیوند آنها با کارفرما تقویت می‌شود.

آموزش‌های خرد را می‌توان زنجیروار کرد و کارکنان می‌توانند در مورد فرصت‌های آموزشی بیشتر در آینده مطمئن باشند و این امر آنها را قادر می‌کند به مهارت‌آموزی ادامه دهند و در حرفه خود پیشرفت کنند. پیشنهاد دادن آموزش‌های خرد از سوی شرکت‌ها به این معناست که آنها به توسعه نیروی انسانی خود اهمیت می‌دهند، همچنین این اقدام کارکنان را متقاعد می‌کند که در محیط کار راه موفقیت برای آنها باز است و همزمان برای مهارت‌های خاصی که کارفرما به آنها نیاز دارد مجهز می‌شوند.

فواید آموزش‌های خُرد در سطح شخصی

آموزش‌های خرد روشی جذاب و پویا برای کسب‌وکارها هستند تا نیروهای کار خود را همواره آموزش‌دیده و مسلط به کار نگه دارند. اما این دوره‌های کوتاه به دلیل انعطاف‌پذیر و کارآمد بودن، روش مناسبی هستند که افراد گوناگون به کمک آنها می‌توانند شغل جدیدی پیدا کنند یا در شغل فعلی خود ارتقا و ترفیع یابند.

به‌روز بودن

آموزش‌ خُرد روش مناسبی است برای کسانی که جویای کار هستند. این افراد به کمک این دوره‌ها می‌توانند مهارت‌های خود را به‌روز نگه دارند و ارزش خود را در بازار کار حفظ کنند. چنین دوره‌های در رزومه فرد می‌درخشند و کارجویان می‌توانند نمونه‌ کارهای خود در این دوره‌ها را ارائه دهند و مهارت‌ها و دانشی را که در این دوره‌ها به دست آورده‌اند، به‌عنوان نقاط قوت خود به کارفرمایان ارائه دهند.

 یکی دیگر از مزایای آموزش‌های خرد این است که نشان‌دهنده تعهد فرد نسبت به شغل و حوزه خود و همچنین نشان‌دهنده علاقه فرد به یادگیری هستند. گواهینامه‌ای که در این دوره‌ها به فراگیران ارائه می‌شود، به کارفرمایان نشان می‌دهد که فرد برای ارتقای مهارت و پیشرفت شغلی خود زمان می‌گذارد و به این ترتیب کارفرما تحریک می‌شود برای او بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

تغییر شغل

برای افرادی که می‌خواهند شغل یا حتی حوزه کاری خود را تغییر دهند، گواهینامه دوره‌های آموزش خرد مدرک مناسبی است که راه آنها را به سمت صنعت یا حوزه‌ای که به آن علاقه‌مند هستند باز می‌کند. همکاری حوزه صنعت و آموزش در طراحی و اجرای دوره‌های کوتاه و مقرون به صرفه باعث شده است فراگیران بتوانند دانش مورد نیاز برای تغییر شغل را کسب کنند و در عین حال تجربه عملی لازم را که کارفرمایان از کارکنان انتظار دارند به دست آوردند.

راحتی و انعطاف‌پذیری

گرفتن مدارک دانشگاهی به سال‌ها زمان نیاز دارد، اما یکی از مزایای آموزش‌های خرد این است که فشرده و انعطاف‌پذیر هستند. بسیاری از دوره‌های آموزش خرد را می‌توان در قالب کار روزانه افراد جا داد. مثلاً دوره‌هایی که خود کارفرمایان ارائه می‌دهند، در طول روز کاری برگزار می‌شوند. بیشتر آموزش‌های خرد در طی چند روز یا چند هفته به پایان می‌رسند.

برخی دوره‌ها، روش‌ها و گزینه‌های یادگیری متعدد ارائه می‌دهند، از جمله مطالعه فردی،‌ تا فراگیران بتوانند بسته به شغل و وقت خود، مسیر یادگیری مناسب سبک زندگی، اهداف کاری و برنامه زمانی خود را انتخاب کنند.

آموزش‌های خرد می‌توانند برای کارجویان، کسانی که می‌خواهند شغل خود را تغییر دهند، شرکت‌ها و دانشجویان مزایای فراوانی داشته باشند. والدین کارمندی که می‌خواهند در خانه آموزش ببینند یا کارکنان قدیمی که می‌خواهند در شغل خود به‌روز شوند یا شغل جدید پیدا کنند، همگی می‌توانند دوره آموزش خرد مناسب خود را پیدا کنند.

 آموزش‌های خرد می‌توانند زندگی شغلی همه ما را متحول کنند. اگر می‌خواهید مهارت جدیدی بیاموزید یا مسیر جدیدی در زندگی انتخاب کنید اما وقت ندارید به دانشگاه بروید، از مؤسساتی که چنین آموزش‌هایی ارائه می‌دهند غافل نشوید. آیا با دوره‌های آموزش خرد در مجتمع فنی تهران آشنا هستید؟ دوره‌های آنلاآآنلاین، آفلاین و ترکیبی این مجتمع در حوزه‌های مختلف مهندسی، رایانه، زبان،‌ تجارت، طراحی و سلامت برای همه افرادی که به دنبال ارتقای مهارت‌های خود در زمان اندک هستند، مزایای فراوانی دارند.      

جمع‌بندی

چند سال است که افراد زیادی که پیشتر به آموزش‌های غیرسنتی و روش‌های مهارت‌‌آموزی غیردانشگاهی علاقه‌مند نبودند، در سرتاسر جهان به طی کردن دوره‌های جایگزین کوتاه‌تر و ارزان‌تر برای آموزش و کسب گواهینامه‌های استاندارد علاقه نشان می‌دهند. اگرچه هیچ تعریف استانداردی برای آموزش‌های خرد وجود ندارد، در بسیاری صنایع این نوع آموزش‌ها به رسمیت شمرده می‌شوند و دوره‌های آموزشی متعددی وجود دارند که خود متولیان صنایع و مربیان این حوزه طراحی و اجرا می‌کنند.

اگر آموزش‌های خُرد در مؤسسات آموزشی و به‌صورت اصولی ارائه شوند، صنایع مختلف می‌توانند نقش فعالی در آموزش مهارت‌های خاص به نیروی کار ایفا کرده و کارکنانی تربیت کنند که در آن صنعت به آنها نیاز دارند. به این ترتیب صنایع می‌توانند با مشارکت با بخش آموزش، مستقیماً «شکاف‌های مهارتی» و سایر کاستی‌های خود را در حوزه دانش پر کنند.

منبع: Academy of Learning

مترجم: بهناز دهکردی

 

به خانواده بزرگی بپیوندید که هرساله با طی کردن دوره‌های مجتمع فنی تهران، مسیر کسب درآمد و تحول‌آفرینی را برای خود هموار کرده‌اند. مجتمع فنی تهران دریچه ورود آسان به بازار کار است. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس وارد بازار کار شوید و به‌سرعت به درآمد مطمئن برسید.

 

پربازدیدترین مقالات