جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲
۱k

تأثیر بازی در یادگیری زبان

تأثیر بازی در یادگیری زبان

آموزش زبان یکی از آموزش‌هایی است که نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد تا بتوان فراگیران در سنین مختلف را به آموختن ترغیب کرد. فراگیران زبان در گروه‌ها و دسته‌های مختلفی قرار دارند و هر کدام علایق، سلایق، گرایش‌ها و سنین متفاوت دارند. باید برای هر یک از آنها روش مناسب تدریس را به کار برد.

مهم‌ترین عنصر در تدریس زبان معلم است. او باید با توجه به تفاوت‌های فراگیران، از روش‌های جذاب و تثبیت‌کننده در انتقال مفاهیم درسی به فراگیران استفاده کند و این امر نیازمند خلاقیت در کنار دانش و آگاهی است. یکی از این روش‌ها که بسیار مورد استقبال فراگیران در سنین مختلف قرار می‌گیرد، بازی است.

بازی باعث می‌شود مفاهیم قابل درک‌تر و اثرگذارتر بشوند و در ذهن فراگیران ماندگارتر باشند. بازی‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و موجب چالش‌های مفید در کلاس درس هستند. نکته بسیار مهم این است که بازی‌ها باید مورد علاقه فراگیران باشد تا به کمک آنها بتوانند توانایی‌های خود را در جهت یادگیری نشان دهند. مهم‌ترین این بازی‌ها آنهایی هستند که چالش‌برانگیز باشند و به‌صورت گروهی در کلاس اجرا شوند.

برای فراگران در سنین پایین، می‌توان از بازی حدس زدن شکل، رنگ‌ و لباس‌ در مورد اشیای مختلف استفاده کرد. همچنین می‌توان از کارت‌هایی استفاده کرد که تصاویر مختلف روی آنها نشان داده شده است تا کودکانی که به‌تازگی نام آنها را یاد گرفتند، آن نام‌ها را به انگلیسی بیان کنند.

در این روش می‌توان برای بچه‌ها جوایزی در نظر گرفت. مثلاً هر کس نام شکل را درست حدس بزند، یک جایزه می‌گیرد. جایزه دادن باعث ایجاد فضای رقابتی و سازنده در میان فراگیران می‌شود. همچنین می‌توان از بازی جای خالی روی تخته استفاده کرد. در این بازی، کلمات به‌صورت ناقص با جای خالی روی تخته نوشته می‌شوند و هر فراگیر باید حروف جاافتاده را حدس بزند. این بازی به تقویت مهارت نوشتاری فراگیران کمک می‌کند و باعث دقت و تلاش بیشتر آنها می‌شود

در گروه‌های سنی بالاتر می‌توان از انواع دیگر بازی استفاده کرد. برای نمونه، برای تدریس یک موضوع خاص می‌توان با نشان دادن تصاویر مربوط به آن موضوع از فراگیران خواست تا سرفصل یا موضوع مناسبی برای تصویر مربوطه انتخاب کنند. هر قدر موضوعی که فراگیران می‌گویند با تصویر ارتباط نزدیک‌تری داشته باشد، امتیاز بیشتری دریافت خواهند کرد. در این مورد فراگیران در کاربرد لغات به چالش کشیده می‌شوند و سعی می‌کنند لغات بهتر و پیشرفته‌تری به کار ببرند. این روش به دلیل ثبت مطالب در حافظه تصویری، ماندگاری زیادی در حافظه دارد.

بازی دیگر، توضیح یک کلمه و تلاش فراگیران برای حدس زدن آن کلمه است. فراگیران باید بهدقت به توضیحات گوش کنند تا بتوانند درست‌ حدس بزنند و این کار خودش باعث ترغیب فراگیران به فکر کردن می‌شود. آنها سعی می‌کنند سرعت عکس العمل خود را بالا ببرند تا بتوانند سریع‌تر پاسخ دهند.

پانتومیم یکی دیگر از بازی‌های اجرایی است که طرفداران زیادی در میان فراگیران دارد. این بازی همراه با تفریح و تنوع است، زیرا افراد مختلف برای نشان دادن توانایی بدنی خود در نشان دادن کلمه مورد نظر تلاش می‌کنند و خلاقیت فراگیران موجب تفریح در کنار یادگیری می‌شود. فراگیران تلاش می‌کنند بهتر از همکلاسی‌های خود عمل کنند تا بیشتر مورد توجه معلم قرار بگیرند و این خود نوعی رقابت سالم محسوب می‌شود. این نوع یادگیری ماندگاری بیشتری در حافظه دارد، زیرا خارج از روش سنتی و مرسوم یادگیری صورت می‌گیرد.

یادگیری از طریق فیلم، موسیقی و کارتون نیز یکی از اثرگذارترین انواع یادگیری است. در این روش یک فیلم، موسیقی یا کارتون به فراگیران معرفی می‌شود که ببینند یا گوش کنند و از آنها خواسته می‌شود قسمتی از آن را برای همکلاسی‌ها به‌صورت خلاصه بازگو کرده، در مورد شخصیت مورد علاقه خود صحبت کنند، نظرات خود را بازگو کنند و فیلم یا موسیقی را مورد نقد قرار دهند. در این روش می‌توان فراگیران را ترغیب کرد مهارت شنیداری و بصری خود را تقویت کنند. می‌توان از آنها خواست لغات جدیدی را که در فیلم، موسیقی یا کارتون می‌شنود یادداشت کنند و این باعث افزایش دایره لغات نیز می‌شود.

تمامی این بازی‌ها در راستای یادگیری بهتر و اثرگذارتر اجرا می‌شوند و باید تمامی جنبه‌های مختلف شخصیتی و روانی فراگیران را در نظر گرفت تا نتیجه بهتری حاصل شود.

مترجم: سحر لفظی

منبع

به خانواده بزرگی بپیوندید که هرساله با طی کردن دوره‌های مجتمع فنی تهران، مسیر کسب درآمد و تحول‌آفرینی را برای خود هموار کرده‌اند. مجتمع فنی تهران دریچه ورود آسان به بازار کار است. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس وارد بازار کار شوید و به‌سرعت به درآمد مطمئن برسید.

 

پربازدیدترین مقالات