جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲
۱k

اتوماسیون مشاغل، انقلاب مهارتی را ضروری می‌کند

اتوماسیون مشاغل، انقلاب مهارتی را ضروری می‌کند

چکیده

همه ما نگران هستیم که ربات‌ها شغل ما را تصاحب کنند اما به موضوع مهم‌تر توجهی نمی‌کنیم: در حال حاضر نسبت به گذشته ربات‌های بیشتری به کار گرفته شده‌اند اما در عین حال افراد بیشتری نیز استخدام می‌شوند. ۸۵ درصد کارفرمایان در سطح جهانی قصد دارند پس از اتوماسیون نیروی کار فعلی خود را حفظ کنند و حتی آنها را افزایش دهند.

این بدان معناست که ۴۹ درصد مشاغل در حوزه تولید در سال‌های آینده دچار تغییر اساسی خواهند شد. این امر طبیعتاً به معنای این است که کارفرمایان باید ۵۴ درصد نیروی کار خود را در سا‌ل‌های آینده به سمت ارتقای مهارت‌های خود و انقلاب مهارتی سوق دهند.

انقلاب مهارتی

اتوماسیون قرار است جایگزین نیروی کار شود. اما آیا این بدان معناست که ما شغل خود را از دست خواهیم داد؟ رسانه وانمود می‌کنند که این اتفاق خواهد افتاد اما واقعیت چیست؟ آیا باید نگران تعدیل نیرو و هزاران مورد بیکاری جدید باشیم؟

کارشناسان مؤسسه Manpower پژوهشی انجام داده‌اند به نام «نیاز به انسان: ربات‌ها به شما نیاز دارند» و در این پژوهش می‌گویند که این اتفاق نخواهد افتاد. شرکت‌ها علی‌رغم اتوماسیون همچنان به دنبال نیروهای جدید هستند و موقعیت‌های شغلی جدید با وظایف کاملاً متفاوت به وجود خواهند آمد. ربات‌ها نمی‌توانند بدون کمک انسان به کار ادامه دهند. از این رو باید انتظار داشته باشیم که در آینده فعالیت‌ها و مشاغل کاملاً جدید به وجود بیایند و این امر نیاز به رویکردی متفاوت به کار را نشان می‌دهد.(آموزش پروژه اتوماسیون اداری)

چند آمار مهم در حوزه انقلاب مهارتی

۸۵ درصد کارفرمایان در سطح جهانی قصد دارند پس از اتوماسیون نیروی کار فعلی خود را حفظ کنند و حتی آنها را افزایش دهند. این بدان معناست که ۴۹ درصد مشاغل در حوزه تولید در سال‌های آینده دچار تغییر اساسی خواهند شد. این امر طبیعتاً به معنای این است که کارفرمایان باید ۵۴ درصد نیروی کار خود را در سا‌ل‌های آینده به سمت ارتقای مهارت و انقلاب مهارتی سوق دهند.

با در نظر گرفتن همه اینها به این نتیجه می‌رسیم که تقاضا برای نیروی کار افزایش خواهد یافت و همچنین در بخش منابع انسانی و سایر بخش‌های سازمانی نیز نیاز است استعدادهای جدید استخدام شوند. دلیل این امر آن است که هرچه پیشتر برویم، بیشتر روشن می‌شود که نمی‌توان فرایند استخدام را فقط به لحظه نیاز به نیروهای جدید محدود کرد.

شرکت‌ها باید استعدادهای خود را پرورش دهند و برای حفظ کارکنانی تلاش کنند که علاوه بر مهارت‌های فنی، مهارت‌های نرم را نیز دارا هستند. مهم‌تر از همه کسانی هستند که آماده یادگیری هستند و می‌توانند خود را با شرایط جدید و تغییرات فناوری سازگار کنند و این انقلاب مهارتی را با آغوش باز بپذیرند.

Jaroslava Rezlerová مدیر کل مؤسسه Manpower می‌گوید: «همه ما نگران هستیم که ربات‌ها شغل ما را تصاحب کنند اما به موضوع مهم‌تر توجهی نمی‌کنیم: در حال حاضر نسبت به گذشته ربات‌های بیشتری به کار گرفته شده‌اند اما در عین حال افراد بیشتری نیز استخدام می‌شوند. پژوهش ما نشان می‌دهد که بیشتر کارفرمایان در سه سال آینده قصد دارند به دلیل اتوماسیون، نیروهای کار خود را همچنان نگه دارند یا آنها را افزایش دهند. فناوری و تأثیر آن در اتوماسیون امری غیرقابل انکار است و کارفرمایان باید راهی پیدا کنند که ارتباط متقابل ماشین‌ها و کارکنان خود را عملی کنند.

اتوماسیون به معنای رشد است

شرکت‌هایی که در حال پیاده‌سازی اتوماسیون هستند، بیشترین میزان شغل‌های جدید را ایجاد می‌کنند. شرکت‌هایی که رشد خود را در بستر دیجیتال دنبال می‌کنند، به گونه‌های جدید کارکنان نیاز دارند. همچنین شرکت‌هایی که هم از اتوماسیون بهره می‌برند و هم در حال دیجیتالی کردن خود هستند، با اطمینان کامل می‌گویند که در آینده لازم است نیروهای خود را افزایش دهند.

            اتوماسیون همچنین باعث انقلاب مهارتی شده است و انتظار کارفرمایان را از کارکنان خود تغییر داده است. انتظار می‌رود مهم‌ترین تغییرات در مشاغل تولیدی رخ دهند. بر اساس پژوهش مؤسسه Manpower، ۲۵ درصد کارفرمایان در سرتاسر جهان گفته‌اند در آینده نزدیک افراد بیشتری استخدام می‌کنند. در عوض ۲۰ درصد کارفرمایان گفته‌اند که در آینده افراد کمتری استخدام می‌کنند.

این بدان معناست که رشد موقعیت‌های شغلی در این بخش، ارتباط نزدیکی با کمبود قابل توجه مهارت‌های مورد نیاز در این بخش دارد. در موقعیت‌های شغلی که کارمندان را در تماس مستقیم با مشتریان قرار می‌دهد و همچنین در مشاغل مهندسی و مدیریتی، شاهد رشد جهانی تقاضای نیروی کار خواهیم بود. همه این مشاغل به مهارت‌های نرم نیاز دارند، مانند فنون ارتباط و مذاکره، توانایی رهبری و مدیریت و توانایی تطبیق‌پذیری و انعطاف.

از مشاغل پرزحمت تا پرورش‌دهندگان استعدادها

در گذشته (و در برخی جاها هنوز هم) تولیدکنندگان موقعیت‌های شغلی ضعیف ایجاد می‌کنند که در آنها آموزش سریع اتفاق می‌افتد و در نتیجه ،کار در این مراکز بسیار پرزحمت است. اما امروزه کارخانه‌ها در حال هوشمندتر شدن بوده و تجهیزات و نرم‌افزارهای هوشمند و اتوماتیک در حال افزایش هستند و از این رو کارهای پرزحمت هر روز کمتر می‌شوند.

اتوماسیون روشی برای کنار گذاشتن انسان نیست، بلکه ابزاری است که انسان‌ها را قادر می‌کند کارهای پرزحمت را رها کرده و به فعالیت‌های پیچیده‌تر بپردازند. به هر حال فرایند دیجیتالی کردن به انسان نیاز دارد و انسان تنها موجودی است که می‌تواند فرایندها را درک کند، مهارت‌های فنی را داراست و می‌داند که چگونه باید اتوماسیون را ارتقا دهد و دائماً در حال توسعه و بهبود آن باشد.

مدیر کل مؤسسه Manpower می‌گوید: «انقلاب مهارتی و کسب مهارت‌های مناسب این دوران هم برای شرکت‌ها و هم برای افراد، مسیری به سوی رشد و سازگاری با محیط است. باید افراد را به یادگیری تشویق کرده و همه کارکنان یک سازمان را، نه فقط آنهایی را که به این یادگیری علاقه‌مند هستند، در این انقلاب مهارتی دخیل کنیم.

«فرایند آموزش نیز باید به شیوه‌ای متفاوت از گذشته انجام شود. باید افراد را برای کار با ماشین‌های اتوماتیک آماده کنیم و مهارت‌های لازم برای این کار را به آنها بیاموزیم. برای این کار به دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت نیاز است تا وقتی فناوری‌ها، مدل‌های تجاری شرکت‌ها و بازار را تغییر می‌دهند، به سرعت از فرصت‌های پیش‌آمده بهره ببریم.»

در این میان نقش بخش منابع انسانی سازمان در تربیت استعدادها و جذب و نگهداری آنها برجسته می‌شود و شرکت‌هایی که به دنبال رشد و موفقیت طولانی‌مدت خود هستند، به انقلاب مهارتی توجه ویژه نشان می‌دهند. اکنون لازم است در فرایند استخدام، استعدادها و پتانسیل‌های نهفته فرد کشف شوند و توجه صرف به تحصیلات و تجربه کاری او ‌کافی نخواهد بود.

دلیل این امر آن است که همه با چالش‌های جدیدی روبه‌رو هستیم که فناوری‌های پیشرفته مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، شبیه‌سازی،‌ داده‌های کلان و پردازش ابری پیش روی ما قرار می‌دهند و با این همه، این فناوری‌ها هنوز در آغاز راه هستند. با توسعه این فناوری‌ها، توسعه و انقلاب مهارتی نیز ضرورتاً مورد نیاز خواهد بود.

جمع‌بندی

اتوماسیون روشی برای کنار گذاشتن انسان نیست، بلکه ابزاری است که انسان‌ها را قادر می‌کند کارهای پرزحمت را رها کرده و به فعالیت‌های پیچیده‌تر بپردازند. کارشناسان مؤسسه Manpower در پژوهشی که انجام داده‌اند می‌گویند اتوماسیون باعث بیکاری نیروی کار نخواهد شد. شرکت‌ها علی‌رغم اتوماسیون همچنان به دنبال نیروهای جدید هستند و موقعیت‌های شغلی جدید با وظایف کاملاً متفاوت به وجود خواهند آمد.

ربات‌ها نمی‌توانند بدون کمک انسان به کار ادامه دهند. از این رو باید انتظار داشته باشیم که در آینده فعالیت‌ها و مشاغل کاملاً جدید به وجود بیایند و این امر نیاز به رویکردی متفاوت به کار را نشان می‌دهد. شرکت‌هایی که در حال پیاده‌سازی اتوماسیون هستند، در آینده بیشترین میزان شغل‌های جدید را ایجاد می‌کنند.

نویسنده: Zdeňka Linková

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Aimtec Global

به خانواده بزرگی بپیوندید که هر ساله با طی کردن دوره‌های مجتمع فنی تهران، مسیر کسب درآمد و تحول‌آفرینی را برای خود هموار کرده‌اند. مجتمع فنی تهران دریچه ورود آسان به بازار کار است. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس وارد بازار کار شوید و به‌سرعت به درآمد مطمئن برسید.

 

پربازدیدترین مقالات