جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲
۱k

رویکردی جدید به مهارت‌ها و یادگیری مادام‌ العمر

آینده بازار کار در اروپا

رویکردی جدید به مهارت‌ها و یادگیری مادام‌ العمر

تهدید اتوماسیون چگونه با فرصتی برای نیروی کار تبدیل می‌شود؟

چکیده

اروپا قاره‌ای متنوع با سطوح متعدد اشتغال است. تمرکز صنایع در هر کشور از این قاره با کشور دیگر متفاوت است. به همین دلیل تهدید‌ها و فرصت‌هایی که اتوماسیون در هر یک از این کشورها به وجود می‌آورد نیز با کشور دیگر فرق دارند. اما فناوری و سایر الزاماتی که بیماری کوید ۱۹ به کارگران تحمیل کرد و باعث تغییر شکل فضاهای کاری شد، تأثیری عظیمی داشته است و بینشی خاص در مورد آینده کاری حوزه‌های ساخت و ساز و تولید در سراسر اروپا ارائه می‌دهد.(آموزش پروزه اتوماسیون اداری)

در بخش تولید و کارخانه‌جات، روش‌های اتوماتیک بیشترین تغییر را در نیروی کار ایجاد خواهند کرد. اما این لزوماً به‌معنای تهدید موقعیت شغلی کارگران نیست زیرا نقش‌های فراوانی در حوزه تولید وجود دارد و انتظار می‌رود کارگران بتوانند نقش‌های اپراتوری، تکنسین و مدیر تولید را ایفا کرده بر کار روبات‌ها و سایر فرایندهای خودکار نظارت کنند.

اتوماسیون و بازار کار اروپا

تحولات دیجیتال در طی سال گذشته به‌طرز چشمگیری شتاب گرفته‌اند و مشاغل در دوران همه‌گیری بیماری کوید ۱۹ به دنبال نیروهای دورکار بیشتر بوده‌اند. اگرچه این انتقال باعث شده است بسیاری از مشاغل دست به نوآوری بزنند، ظهور پدیده اتوماسیون در فضاهای کاری به تهدید جدیدی برای کارگران تبدیل شده است و بار دیگر نیاز به ارتقای مهارت‌ها و مهارت‌آموزی مجدد را در بین نیروی کار اروپا در اولویتی بسیار جدی قرار داده است.

بنیاد اوتودسک (Autodesk) و انجمن سلطنتی هنر بریتانیا (Royal Society of Arts) پژوهشی جدید منتشر کرده‌اند با عنوان «نوآوری‌های شغلی در اروپا» که به آینده روندهای کاری و نوآوری‌های این حوزه در اروپا می‌پردازد. این تحقیق نشان می‌دهد که فناوری و سایر الزاماتی که بیماری کوید ۱۹ به کارگران تحمیل کرد و باعث تغییر شکل فضاهای کاری شد، تأثیری عظیمی داشته است و بینشی خاص در مورد آینده کاری حوزه‌های ساخت و ساز و تولید در سراسر اروپا ارائه می‌دهد.

اروپا قاره‌ای متنوع با سطوح متعدد اشتغال است. تمرکز صنایع در هر کشور از این قاره با کشور دیگر متفاوت است. به همین دلیل تهدید‌ها و فرصت‌هایی که اتوماسیون در هر یک از این کشورها به وجود می‌آورد نیز با کشور دیگر فرق دارند.

اروپای جنوبی و مناطق روستایی بیشتر از همه با تهدید اتوماسیون رو‌به‌رو هستند

بنا بر این گزارش، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE) پیش‌بینی می‌کند که ۱۴ درصد مشاغل در اروپا در خطر بالای اتوماسیون قرار دارند و ۳۲ درصد دیگر از مشاغل ممکن است به دلیل ظهور فناوری‌های جدید تغییرات اساسی را تجربه کنند.

این خطر برای کارگران در سرتاسر منطقه اروپای شمالی بسیار کمتر از کارگرانی است که در مناطق اروپای جنوبی و مرکزی مشغول به کار هستند. سوئد، فنلاند و نروژ با کمترین خطر اتوماسیون مواجه هستند، در حالی که جمهوری اسلواکی، اسلوونی و یونان به دلیل سهم بازار کار کمتر و قدرت بیشتر صنایع مربوط به کشاورزی و سایر صنایعی که قابلیت اتوماسیون دارد بیشتر از سایر کشورها با این خطر مواجه هستند.

این پژوهش همچنین نشان‌دهنده تفاوت فاحشی بین مناطق روستایی و شهرهای بزرگ در بحث اتوماسیون و خطرات آن برای نیروی کار است. در تقریباً همه کشورهای اروپایی، پایتخت‌ها با کمترین خطر اتوماسیون مواجه هستند و مناطق عمدتاً کشاورزی بیشتر از همه در معرض خطر اتوماسیون هستند.

 برای نمونه، در بریتانیا مناطق نزدیک لندن کمترین تأثیر را از اتوماسیون خواهند دید (۸ درصد) و ایرلند شمالی بیشتر از همه متأثر خواهد شد (۱۱ درصد). بنا بر این گزارش، تأثیر نسبتاً اندک اتوماسیون در مناطق شهری بریتانیا مربوط به سطح بالای دیجیتالی شدن کسب‌وکارها در این مناطق است. امتیاز شاخص اقتصاد و جامعه دیجیتال در بریتانیا ۳۵ است و از این رو به نظر می‌رسد این مناطق در برابر اتوماسیون مقاوم‌ترباشند.

حوزه تولید و ساخت وساز در آینده با چالش‌های کاری متفاوتی روبه‌رو خواهد شد

از میان صنایع گوناگون در اروپا، کارگران بخش تولید و کشاورزی بیشتر از همه با اتوماسیون تهدید می‌شوند. صنایعی که کمتر از همه در معرض خط اتوماسیون هستند، حوزه‌های فناوری مانند برنامه‌نویسی و همچنین حوزه آموزش است.

این گزارش نشان می‌دهد که در بخش تولید و کارخانه‌جات، روش‌های اتوماتیک بیشترین تغییر را در نیروی کار ایجاد خواهند کرد. اما این لزوماً به‌معنای تهدید موقعیت شغلی کارگران نیست زیرا نقش‌های فراوانی در حوزه تولید وجود دارد و انتظار می‌رود کارگران بتوانند نقش‌های اپراتوری، تکنسین و مدیر تولید را ایفا کرده بر کار روبات‌ها و سایر فرایندهای خودکار نظارت کنند.

صنعت ساخت و ساز نسبت به بخش تولید با تهدید کمتری از سوی اتوماسیون مواجه است. دلیل اصلی آن این است که فعالیت‌های این حوزه کمتر تکراری هستند و خروجی آن لازم است بیشتر از خروجی کارخانه سفارشی‌شده باشد.

تحول حوزه ساخت و ساز در اروپا در بسیاری از بخش‌ها قابل پیش‌بینی است، از اتوماسیون وظایف فیزیکی و بدنی گرفته تا دیجیتالی شدن و اتوماسیون طراحی، برنامه‌ریزی و روش‌های مدیریت. روبات‌های سازنده، پهبادها و خودروهای بدون راننده که برای نقشه‌برداری، نظارت و حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند، در آینده در بازار ساخت‌ و ساز اروپا رواج بیشتری خواهند یافت.

در هر دوی این صنایع، ظهور اتوماسیون نشان‌دهنده نیاز به آموزش قوی‌تر و ابتکارات بهتر برای ارتقای مهارت و بازآموزی کارگران است تا بتوانند در یافتن شغل مناسب موفق شوند و در کنار ماشین‌آلات خودکار، توانمندی خود را نشان دهند.

انقلاب مشاغل سبز در اروپا

علاوه بر اتوماسیون حوزه‌های مختلف، این گزارش بر افزایش مشاغل سبز نیز تأکید می‌کند. برآورد شده است که تنها در برتانیا حدود هفتصدهزار شغل در اقتصاد سبز و حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد شود که تا سال۲۰۵۰ به بیش از یک میلیون شغل خواهد رسید و بسیاری از آنها در حوزه ساخت‌ و ساز و تولید خواهند بود.

اما خبر بد اینکه به گزارش بانک سرمایه‌گذاری اروپا، هر شغلی که به دلیل انقلاب سبز و پایداری محیط زیست از بین برود، با شغلی دیگر در صنایع سنتی مانند استخراج سوخت‌های فسیلی و خودروسازی متمرکز خواهد شد.

تأثیر همه‌گیری کوید ۱۹ بر مشاغل آینده

در طول همه‌گیری بیماری کوید ۱۹ اتوماسیون در اروپا تسریع شد و دلیلش پتانسیل آن برای تسهیل تعاملات غیرمستقیم و کاهش فشار بر نیروهای انسانی و همچنین کاهش هزینه بود. اگرچه بسیاری از کمک‌های دولتی در این مدت برای کمک به معیشت کارگران اختصاص یافت، این گزارش نشان می‌دهد ابتکارات جالب توجهی در حوزه مهارت‌آموزی و افزایش دانش کارگران صورت گرفته است تا آنها را برای مشاغل آینده آماده کنند. این ابتکارات عبارت‌اند از:

·       آموزش آنلاین: روش‌های جدید آموزش آنلاین مانند دوره‌های آنلاین گسترده (MOOCs) و سایر ابزارهایی که به مهارت‌آموزان رویکردهای انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر در بازآموزی و ارتقای مهارت‌ها را ارائه می‌دهند.

·       بوتکمپ‌های فناوری: برنامه‌هایی که مهارت‌های دیجیتال را در قالبی سریع به افراد آموزش می‌دهند و فرصت‌های شغلی را نیز به آنها معرفی می‌کنند.

·       ارزیابی مهارتی و گواهی‌های دیجیتالی: رویکردهای جدید که برای شناسایی و اعتبارسنجی مهارت کارگران به وجود آمده‌اند و بر یادگیری در حین کار و یادگیری غیررسمی تأکید دارند.

تبدیل کردن اتوماسیون به فرصت‌ نیازمند تلاشی هماهنگ بین دولت، بخش آموزش، بخش خصوصی و خود کارگران است. همچنین نیاز است برای توسعه مهارت‌ کارکنان و یادگیری مادام العمر، رویکردهای جدید و به‌روزی مشخص شوند که کارگران را در مسیر شغلی آنها یاری کنند.

اروپا منطقه‌ای متنوع است و چالش‌های مربوط به اتوماسیون در هر یک کشورهای این منطقه منحصر به همان کشور است. اما صرف‌نظر از اینکه در مورد چه کشوری صحبت می‌کنیم، باید بر مشارکت منسجم بین همه ذی‌نفعان در این حوزه تمرکز کنیم تا بتوانیم کارگران را برای موفقیت شغلی در آینده آماده کنیم.

جمع‌بندی

ظهور پدیده اتوماسیون در فضاهای کاری به تهدید جدیدی برای کارگران تبدیل شده است و بار دیگر نیاز به ارتقای مهارت‌ها و مهارت‌آموزی مجدد را در بین نیروی کار اروپا در اولویتی بسیار جدی قرار داده است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE) پیش‌بینی می‌کند که ۱۴ درصد مشاغل در اروپا در خطر بالای اتوماسیون قرار دارند و ۳۲ درصد دیگر از مشاغل ممکن است به دلیل ظهور فناوری‌های جدید تغییرات اساسی را تجربه کنند. این خطر برای کارگران در سرتاسر منطقه اروپای شمالی بسیار کمتر از کارگرانی است که در مناطق اروپای جنوبی و مرکزی مشغول به کار هستند.

از میان صنایع گوناگون در اروپا، کارگران بخش تولید و کشاورزی بیشتر از همه با اتوماسیون تهدید می‌شوند. صنایعی که کمتر از همه در معرض خط اتوماسیون هستند، حوزه‌های فناوری مانند برنامه‌نویسی و همچنین حوزه آموزش است. در طول همه‌گیری بیماری کوید ۱۹ اتوماسیون در اروپا تسریع شد و دلیلش پتانسیل آن برای تسهیل تعاملات غیرمستقیم و کاهش فشار بر نیروهای انسانی و همچنین کاهش هزینه بود.

نویسنده: آمانتور تینیبکوف

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Autodesk

به خانواده بزرگی بپیوندید که هر ساله با طی کردن دوره‌های مجتمع فنی تهران، مسیر کسب درآمد و تحول‌آفرینی را برای خود هموار کرده‌اند. مجتمع فنی تهران دریچه ورود آسان به بازار کار است. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس وارد بازار کار شوید و به‌سرعت به درآمد مطمئن برسید.

 

 

پربازدیدترین مقالات