جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲
۲k

سرعت بخشیدن به انتقال سبز

سرعت بخشیدن به انتقال سبز

با آموزش درست به سمت جامعه‌ای سبز حرکت کنیم

چکیده

«سبز بودن» می‌تواند به مزیت رقابتی تبدیل شود و توجه‌ خریدارن را به خود جلب کند. آموزش مهارت‌های سبز در آینده از نیازهای اساسی کارگران و کارکنان در صنایع مختلف خواهد بود. دوره‌های کارآموزی پلتفرم راهنمایی ساختارمند و مطمئنی هستند که ذی‌نفعان در صنایع مختلف را بر حسب پتانسیل‌های ویژه هر کدام در مسیر انتقال سبز راهنمایی و هدایت می‌کنند.(آموش طراحی فضای سبز)

یادگیری در این حوزه باید مادام‌العمر باشد و کارکنان باید دائم مهارت‌های خود را بازآموزی کنند و ارتقا دهند تا در گذار به سمت اقتصاد سبز با کمترین میزان اختلال محیط زیستی صورت بگیرد و در عین حال به تقاضای فزاینده برای مهارت‌هایی که مشاغل سبز به آنها نیاز دارد پاسخ درخور داده شود.

انتقال به اقتصاد سبز

دوره‌های آموزشی نقش سرعت بخشیدن به تشکیل اقتصاد سبز را دارند و از این مدل اقتصادی حمایت کرده آن را آسان‌تر می‌کنند. یکی از اولویت‌های روش‌های اقتصاد سبز این است که «سبز بودن» یا پایداری در حفظ محیط زیست را به یک مزیت رقابتی اقتصادی تبدیل کنند که مشتریان را به خرید این نوع محصولات تشویق کند.

 انتقال به اقتصاد سبز بر توسعه همزمان مهارت‌های مورد نیاز برای این کار متکی است و باید روش‌های کارآمدتر کردن استفاده از منابع و فناوری‌های این حوزه و همچنین ادغام این فناوری‌ها در مشاغل و جوامع را جدی گرفت.

 دو مؤسسه Cedefop و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE) که برای برگزاری این دوره‌های کارآموزی همکاری می‌کنند، امسال دومین سمپوزیوم مشترک خود را برگزار کردند که به موضوع کارآموزی برای رسیدن به اقتصاد سبز می‌پردازد. در این سمپوزیوم سخنرانان و شرکت‌کنندگان ایده‌های خود را در مورد تأثیر مثبت دوره‌های کارآموزی در انتقال به اقتصاد سبز به اشتراک گذاشتند و تجربیات عملی و یافته‌های تجربی مختلف در این مورد در صنایع گوناگون ارائه شد.

مدیر اجرایی مؤسسه Cedefop، یورگن سیبل می‌گوید دوره‌های کارآموزی پلتفرم راهنمایی ساختارمند و مطمئنی هستند که ذی‌نفعان در صنایع مختلف را بر حسب پتانسیل‌های ویژه هر کدام در مسیر انتقال سبز راهنمایی و هدایت می‌کنند.

استفانو اسکارپیا، مدیر روابط عمومی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز می‌گوید تعامل نزدیک بین سیستم آموزش و دنیای کار باعث می‌شود این کارآموزی‌ها به نیازهای موجود برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز برای این انتقال به‌خوبی پاسخ دهند.

سخنران اصلی این سمپوزیوم یعنی فیلیپ گونون که استاد دانشگاه زوریخ است از مزایای دوره‌های آموزشی انتقال سبز سخن گفت و این آموزش‌ها را با سایر انواع آموزش حرفه‌ای مقایسه کرد. او می‌گوید مهارت‌های انتقال به اقتصاد سبز بیشتر از اینکه آموزش داده شوند، باید عملاً تمرین شوند. به همین دلیل است که نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در این امر بسیار مهم است.

رسیده به حداقل اختلال در محیط زیست

در مقالاتی که در این سمپوزیوم ارائه شد، جنبه‌های کلیدی که بر آنها تأکید شد عبارت بودند از:

·       طراحی مکان آموزشی این دوره‌های کارآموزی باید با توجه به هدف توسعه توانمندی‌های حرفه‌ای با محوریت پایداری طبیعت انجام شود.

·       یادگیری در این حوزه باید مادام‌العمر باشد و کارکنان باید دائم مهارت‌های خود را بازآموزی کنند و ارتقا دهند تا در گذار به سمت اقتصاد سبز با کمترین میزان اختلال محیط زیستی صورت بگیرد و در عین حال به تقاضای فزاینده برای مهارت‌هایی که مشاغل سبز به آنها نیاز دارد پاسخ درخور داده شود.

·       قدرت تحول‌آفرین کارآموزی‌های اقتصاد سبز در سیستم آموزش‌ای فنی و حرفه‌ای موضوع قابل بحثی است و باید به بستر اجتماعی این نوع آموزش‌ها توجه کرد. بخش آموزش به دلیل ایجاد شاخه‌های جدید و مهارت‌های بیارشته‌ای در شرکت‌های مختلف، با چالش‌هایی در امر آموزش حرفه‌ای مواجه است که باید به آنها پاسخ دهد.

·       بخش آموزش حرفه‌ای به لطف روش‌های جدید دیجیتالی که با پایداری طبیعت سازگار هستند خود به نوعی در این انتقال سبز مؤثر است.

تجربیاتی که در انتقال به اقتصاد سبز و رابطه آن با کارآموزی در این سمپوزیوم ارائه شدند عبارت‌اند از :

·       شرکت زیمنس به دلیل رویکرد خلاقانه در ارائه دوره‌های آموزش مهارت‌های اقتصاد سبز به بیش از ۶۸۰۰ فراگیر در سرتاسر جهان در حوزه آموزش حرفه‌ای گامی مهم برداشته است.

·       هجوم نیروهای توانمند برای انتقال به اقتصاد سبز به بازارهای کار کافی نیست و باید به فکر ارتقای مهارت و بازآموزی کارکنان فعلی نیز بود تا بتوانند در زمان حال و در آینده، مشاغل خود را بهتر و با حفظ پایداری محیط زیست انجام دهند.

·       توقف انتشار کربن به تحولی بنیادی در صنعت ساختمان و دوره‌های آموزشی حرفه‌ای مرتبط با این صنعت نیاز دارد. در حال حاضر بخش ساختمان‌سازی ۴۰ درصد انرژی را مصرف می‌کند و ۳۶ انتشار گاز CO2 که مربوط به مصرف انرژی است در این صنعت اتفاق می‌افتد.

اهداف جدید دوره‌های کارآموزی

سخنرانان این سمپوزیوم با بحث در مورد نقش دوره‌های کارآموزی در انتقال به سمت اقتصاد و جامعه سبزتر و چالش‌ها و فرصت‌های مربوط به آن، چشم‌اندازی از این انتقال ارائه دادند و گفتند شرکت‌ها، کارگران، کارآموزان و مربیان این دوره‌ها کسانی هستند که درنهایت باید این تحول را ایجاد کنند.

رئیس بخش مهارت‌آموزی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در خاتمه این سمپوزیوم به نقش هر یک از اجزای این چرخه کارآموزشی اشاره کرد و گفت مربیان و مسئولان اجتماعی باید برای به‌روزرسانی برنامه‌های درسی این دوره‌ها و ارائه مهارت‌های مورد نیاز، همکاری دوسویه داشته باشند و یکدیگر را در جریان تحولات جدید در این حوزه قرار دهند. کارآموزان نیز باید به اهمیت دوره‌های آموزشی سبز توجه کنند و فرصت‌های آموزشی برای کسب مهارت‌های مورد نیاز برای این انتقال را مغتنم بشمارند. همچنین کارفرمایان و متصدیان آموزش باید در مورد کیفیت این آموزش‌ها بازخورد ارائه دهند و اتحادیه‌های کارگری از کارگرانی که در این دوره‌ها مهارت‌های خود را ارتقا داده‌اند حمایت کرده و در میان سایر کارکنان نیز لزوم این نوع آموزش‌ها را ترویج کنند.

در این انتقال سبز، نوآوری‌های حوزه فناوری و دیجیتالی‌شدن نقش مهمی دارند. همچنین دیجیتالی‌شدن بخش آموزش را صرف‌نظر از بخش اقتصاد تحت تأثیر قرار داده است و در آینده عملاً هیچ حوزه‌ای نیست که از این امر بی‌تأثیر بماند.

جمع‌بندی

دوره‌های آموزشی نقش سرعت بخشیدن به تشکیل اقتصاد سبز را دارند و از این مدل اقتصادی حمایت کرده آن را آسان‌تر می‌کنند. یکی از اولویت‌های روش‌های اقتصاد سبز این است که «سبز بودن» یا پایداری در حفظ محیط زیست را به یک مزیت رقابتی اقتصادی تبدیل کنند که مشتریان را به خرید این نوع محصولات تشویق کند.

مهارت‌های انتقال به اقتصاد سبز بیشتر از اینکه آموزش داده شوند، باید عملاً تمرین شوند. به همین دلیل است که نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در این امر بسیار مهم است. شرکت‌ها، کارگران، کارآموزان و مربیان این دوره‌ها کسانی هستند که درنهایت باید این تحول را ایجاد کنند.

شما در کار خود تا چه حد در مورد مهارت‌های سبز اطلاعات کسب کرده‌اید و چگونه می‌توانید در این حوزه مهارت‌های خود را بالا ببرید. تجربه خود را برای ما بنویسید.

نویسنده: PANOS POLYZOIDIS

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Cedefop

به خانواده بزرگی بپیوندید که هر ساله با طی کردن دوره‌های مجتمع فنی تهران مسیر کسب درآمد و تحول‌آفرینی را برای خود هموار کرده‌اند. مجتمع فنی تهران دریچه ورود آسان به بازار کار است. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس وارد بازار کار شوید و به‌سرعت به درآمد مطمئن برسید.

 

 

پربازدیدترین مقالات