جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱
۱k

اتوماسیون یکپارچه و همکاری برای پیشبرد اتوماسیون

چکیده

آینده مدل اتوماسیون یکپارچه روشی است که شرکت زیمنس در پیش گرفته است و نه تنها به تغییرات شتابان فناوری پاسخ می‌دهد، بلکه خود شکل‌دهنده این تغییرات است. به لطف محصولاتی که زیمنس به کمک اتوماسیون یکپارچه تولید می‌شوند، این شرکت توانسته است در طی سال‌ها زیرساختی فراهم کند که بتواند همه اطلاعات مربوط به فناوری عملیاتی را در یک جا جمع کند.

این ادغام از طریق مدیریت منسجم داده‌ها، تعیین استانداردهای جهانی، تعیین رابط‌های استاندارد و پذیرش فناوری عملیاتی (Operational Technology) و فناوری اطلاعات ممکن شده است که شرکت زیمنس در تولید همه محصولات و خدمات خود به آن توجه ویژه دارد. به عبارت دیگر، در مرحله تولید و در حوزه فناوری اطلاعات، حسگرها و ابزارهای این شرکت داده‌های فراوانی را تولید می‌کنند تا بتوان کارها را به‌صورت اتوماتیک انجام داد.

مدل اتوماسیون یکپارچه

شعار «پیشرفت پایدار در دنیای صنعت» برای مدتی طولانی نیروی محرکه و انگیزه اصلی در تحولات جدید شرکت زیمنس بوده است. این شرکت ۲۵ سال پیش مدل اتوماسیون یکپارچه یا TIA را ارائه کرده است. در آن زمان مدل اتوماسیون یکپارجه روشی کاملاً جدید در اتوماسیون بود که بر کل فناوری ماشین‌ها و سیستم‌های خودکار تأثیری عظیم گذاشت.

مهم‌ترین بخش مدل اتوماسیون یکپارچه، خودکار کردن کل یک سیستم بود. به همین دلیل است که همه عناصر در یک سیستم باید ویژگی‌های اصلی یکسان داشته باشند تا بتوانند کاملاً و بدون هیچ نقصی با هم کار کنند.

شفافیت داده‌ها از طریق فناوری عملیاتی و فناوری اطلاعات

البته صنایع و مطالبات مربوط به اتوماسیون در این مدت دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند و اکنون که در آستانه انقلاب صنعتی چهارم هستیم، کارخانه‌ها مدام در حال تولید اطلاعات در حجم عظیم هستند. این اطلاعات کلید اصلی بهینه‌سازی و رقابت در امر تولید و اتوماسیون یکپارچه هستند.

اما در عین حال این حجم عظیم اطلاعات و تنوع منابع اطلاعاتی که به سرعت در حال گسترش هستند، خود به معضل جدید تبدیل شده است. به همین دلیل است که چالش اصلی این است که چگونه از میان این حجم عظیم اطلاعات، داده‌هایی را جدا کنیم که هرچه بیشتر با نیازهای مشتریان مربوط باشند و امکان تولید منحصر به فرد و سفارشی محصول را برای یک مشتری خاص فراهم کنند.

 شفافیت و کیفیت داده‌ها در برآورده کردن این الزام بسیار مهم هستند و به همین دلیل است که مدل اتوماسیون یکپارچه باید همه اجزا و قابلیت‌های محصول را با هم هماهنگ کرده و تضمین می‌کند که همه مراحل تولید در ارتباط مفید و مستمر با هم قرار دارند.

این مدل اکنون دیگر منحصر به درون کارخانه نیست و در تمام سطوح تولید گسترده است که از طریق مدیریت یکپارچه و با توجه ویژه به نوآوری‌هایی که امروزه در حال انجام هستند سعی می‌کند همه مراحل کار را در هم اقدام کند. پس کلیدواژه مهمی که باید به آن توجه کرد «ادغام» است.

این پیشرفت از طریق مدیریت منسجم داده‌ها، تعیین استانداردهای جهانی، تعیین رابط‌های استاندارد و پذیرش فناوری عملیاتی (Operational Technology) و فناوری اطلاعات ممکن شده است. به عبارت دیگر، در مرحله تولید و در حوزه فناوری اطلاعات، حسگرها و ابزارهای این شرکت داده‌های فراوانی را تولید می‌کنند تا بتوان کارها را به‌صورت اتوماتیک انجام داد.

 حوزه فناوری اطلاعات بر اساس تعریف آن با حجم عظیمی از داده‌ها سروکار دارد. تولید ارزش افزوده در مدل‌های تجاری جدید براساس ترکیب این دو فناوری، یعنی فناوری عملیاتی و فناوری اطلاعات پایه‌ریزی شده است به‌طوری که بتوان از اطلاعات این دو حوزه همزمان استفاده کرد.

به لطف محصولاتی که زیمنس به کمک اتوماسیون یکپارچه تولید می‌شوند و از کنترلرهای سیماتیک تا مبدل‌های فرکانس سیمنامیکز و موتورهای سیموتیکز را در بر می‌گیرد، شرکت زیمنس توانسته است در طی سال‌ها زیرساختی فراهم کند که بتواند همه اطلاعات مربوط به فناوری عملیاتی را در یک جا جمع کند.

  این بدان معناست که در بیشتر سیستم‌های این شرکت این اطلاعات پیشاپیش در دسترس هستند. زیمنس برای همکاری با بخش فناوری اطلاعات بر سیستمی متکی است که نه تنها ارتباط را برقرار می‌کند، بلکه ساختارهای استاندارد داده را نیز تعریف می‌کند و این سیستم OPC UA نام دارد و تنظیمات خاص آن برای ساختاربندی داده‌ها در پورتال سیستم اتوماسیون یکپارچه به‌سادگی پیاده‌سازی می‌شود.

انعطاف‌پذیری و ایمنی از کارخانه تا فضاهای ابری

در صورتی که زمینه مناسب برای ارتباط برقرار باشد و داده‌ها در ساختار درست در دسترس قرار بگیرند، فرصت‌های متعددی برای ادغام فرایند‌ها به وجود می‌آید. می‌توان ماشین‌ها را به هم متصل کرده یا اطلاعات تولید را مستقیماً در فضاهای ابری بارگذاری کرد.

مرحله بعد در ادغام فناوری عملیاتی با فناوری اطلاعات، انتقال از فناوری‌های مربوط به داده‌ها به فضاهای کارخانه‌ای و تولیدی است که در آنها دستگاه‌هایی وجود دارند با قدرت محاسباتی بسیار زیاد که می‌توانند کارهای بسیار ویژه را انجام دهند و با بقیه بخش‌های کارخانه در هماهنگی کامل هستند.

 این ماشین‌های قدرتمند به شما امکان می‌دهند همه داده‌ها را در خود دستگاه ارزیابی و تحلیل کنید یا پردازش‌های سریع و فوری را انجام دهید. همچنین می‌توان داده‌های بهینه‌شده را از طریق آنها سریع‌تر در فضای ابری بارگذاری کرد. این فرصتی جدید برای کاربران این دستگاه‌هاست که به کمک آن می‌توانند به‌روزرسانی نرم‌افزارها یا عملیات هوش مصنوعی را به‌صورت مرکزی و متمرکز انجام دهند.

 همچنین سرویس‌های خدماتی خاصی از سوی زیمنس ارائه می‌شوند که در تمام طول عمر دستگاه به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند و پتانسیل‌های پنهان آنها آشکار می‌کنند. آینده مدل اتوماسیون یکپارچه روشی است که شرکت زیمنس در پیش گرفته است و نه تنها به تغییرات شتابان فناوری پاسخ می‌دهد، بلکه خود شکل‌دهنده این تغییرات است.

نوآوری‌هایی مانند هوش مصنوعی در حال ادغام شدن در سیستم‌های تولید هستند و در آینده این روند ادامه پیدا خواهد کرد. اما استفاده ایمن و مؤثر از هوش مصنوعی در صنعت مستلزم این است یادگیری ماشینی در همه نرم‌افزارها، سخت‌افزارها، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و در شیوه‌های اتوماسیون به کار گرفته شود.

تشخیص ناهنجاری‌ها یا اقدامات پیش‌گیرانه می‌توانند فرصت‌های کاملاً جدیدی برای بهینه‌سازی این سیستم‌ فراهم کنند و اهداف مختلف، از مدیریت خودکار اشیای ناشناخته در یک سیستم تولیدی تا تضمین کیفیت و بهبود دسترسی مواد و ابزارها را می‌تواند محقق می‌کند.

جمع‌بندی

۲۵شرکت زیمنس سال پیش مدل اتوماسیون یکپارچه یا TIA را ارائه کرد. در آن زمان مدل اتوماسیون یکپارجه روشی کاملاً جدید در اتوماسیون بود که بر کل فناوری ماشین‌ها و سیستم‌های خودکار تأثیری عظیم گذاشت. مهم‌ترین بخش مدل اتوماسیون یکپارچه، خودکار کردن کل یک سیستم بود. مدل اتوماسیون یکپارچه باید همه اجزا و قابلیت‌های محصول را با هم هماهنگ کرده و تضمین می‌کند که همه مراحل تولید در ارتباط مفید و مستمر با هم قرار دارند.

شفافیت حداکثری سیستم‌های زیمنس حاصل پایداری روش‌ها، تعیین استاندارهای جهانی و رابط‌های یکسان در همه سطوح است. همچنین مدل‌های جدید کسب‌وکار که در شرکت زیمنس پیشنهاد می‌شوند حاصل ادغام فناوری عملیاتی و فناوری اطلاعات هستند و امکان ارتباطات ابری و استفاده از ابرماشین‌های هوشمند را فراهم می‌کنند. این شرکت به کمک ادغام نوآوری‌هایی مانند هوش مصنوعی آینده خود را در حوزه اتوماسیون یکپارچه تضمین می‌کند.  

منبع: اخبار زیمنس

به خانواده بزرگی بپیوندید که هر ساله با طی کردن دوره‌های مجتمع فنی تهران، مسیر کسب درآمد و تحول‌آفرینی را برای خود هموار کرده‌اند. مجتمع فنی تهران دریچه ورود آسان به بازار کار است. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس وارد بازار کار شوید و به‌سرعت به درآمد مطمئن برسید.

 

کلیدواژه: اتوماسیون یکپارچه و فنی و مهندسی

شرح: آینده مدل اتوماسیون یکپارچه روشی است که شرکت زیمنس در پیش گرفته است و نه تنها به تغییرات شتابان فناوری پاسخ می‌دهد، بلکه خود شکل‌دهنده این تغییرات است.

پربازدیدترین مقالات