جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
۴k

رابطه معماری و مهندسی معماری

رابطه معماری و مهندسی معماری

چکیده

مسئولیت اصلی مهندس معمار تمرکز بر جنبه‌های مهندسی یک بناست. اگرچه مهندسان معمار باید همکاری نزدیکی با معماران داشته باشند، آنها کاملاً مهندس هستند. کسی که در این جایگاه قرار دارد، سیستم‌های مکانیکی و ساختاری بنا را طراحی می‌کند و چالش‌های مربوط به سیستم‌های برقی و روشنایی ساختمان را برطرف می‌کند.

از سوی دیگر، مسئولیت‌های اصلی معمار، طراحی ساختمان و مدیریت مستمر و دقیق پروژه‌های ساختمانی است. در این رشته الزامات آموزشی بسیار بیشتر و جدی‌تر از مهندسی معماری هستند و کسانی که حوزه معماری حرفه‌ای را دنبال می‌کنند، باید آموزش‌های چندجانبه‌تر و مفصل‌تری ببینند.

(آموزش دکوراسیون داخلی)

اگر به گذشته نگاه کنید، می‌بینید که معماران و مهندسان معمار زمانی یکسان در نظر گرفته می‌شدند. آنها در خلق ساختمان در واقع نقشی یکسان ایفا می‌کردند. سینئاد مک‌نامارا (Sinéad Mac Namara) یکی از اساتید مهندسی سازه در دانشکده معماری دانشگاه سیراکوز (Syracuse) می‌گوید: «زمانی معماران و مهندسان معمار سنگ‌تراش بودند و کلیساهای گوتیک می‌ساختند. سپس در طول زمان انتظارات مردم از ساختمان‌هایی که آنها می‌ساختند بیشتر شد و در نتیجه در این صنعت نقش‌های بسیار دیگری نیز پدید آمد.

 با پیشرفت فناوری، مردم انتظارشان از کاربردها و امکانات یک بنا بیشتر شد. این امر موجب شد در صنعت ساختمان مشاغل جدید و متنوعی پدید بیایند و این امر در نهایت به تمایز بین معماران و مهندسان معمار منجر شد.

دانشجویان و حتی متخصصان این حوزه نیز هنوز این دو رشته مجزا را با هم اشتباه می‌گیرند و به همین دلیل لازم است تفاوت شغل این دو و تحصیلات لازم برای هر یک از معماران و مهندسان معمار را توضیح دهیم. این شناخت باعث می‌شود شما در انتخاب شغل خود دقیق‌تر عمل کنید.

مشاغل حوزه مهندسی معماری

نخست باید بدانید مهندسی معماری چیست. مسئولیت اصلی مهندس معمار تمرکز بر جنبه‌های مهندسی یک بناست. کسی که در این جایگاه قرار دارد، سیستم‌های مکانیکی و ساختاری بنا را طراحی می‌کند و چالش‌های مربوط به سیستم‌های برقی و روشنایی ساختمان را برطرف می‌کند.

اگرچه مهندسان معمار باید همکاری نزدیکی با معماران داشته باشند، آنها کاملاً مهندس هستند. کسانی به این شغل جذب می‌شوند که مهارت فیزیک و ریاضی آنها قوی باشد و به حوزه ساختمان نیز علاقه داشته باشند.

مشاغل حوزه مهندسی معماری در سطوح ابتدایی اغلب نیازمند مدرک کارشناسی فنی هستند. دوره کارشناسی مهندسی معماری در صورتی که پیوسته و فشرده باشد، چهار سال طول می‌کشد. کارشناسی مهندسی معماری منحصراً بر دروسی متمرکز است که برای شغل مهندسی در حوزه معماری مورد نیاز هستند و دروس عمومی این رشته اندک هستند.

 نمونه دروسی که دانشجویان باید در این چهار سال بگذرانند عبارت‌اند از:

·       حساب دیفرانسیل و انتگرال

·       نقشه‌کشی مهندسی

·       فیزیک

·       ترمودینامیک

·       مکانیک تحلیلی

·       مقدمه‌ بر ساخت‌وساز

·       سیستم‌های مکانیکی ساختمان

·       تحلیل ساختاری

·       مدارهای الکتریکی

·       طراحی مهندسی معماری

دانشجویان همچنین اغلب باید چندین دوره اختیاری را در موضوعات فنی خاص بگذراند و کارآموزی نیز بروند.

مشاغل حوزه معماری حرفه‌ای

دو مورد از مسئولیت‌های اصلی معمار، طراحی ساختمان و مدیریت مستمر و دقیق پروژه‌های ساختمانی است. در این رشته الزامات آموزشی بسیار بیشتر و جدی‌تر از مهندسی معماری هستند و کسانی که حوزه معماری حرفه‌ای را دنبال می‌کنند باید آموزش‌های جامع‌تر و مفصل‌تری ببینند.

کمترین مدرک مورد نیاز در معماری مدرک کارشناسی است، اما بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند معمارانی را استخدام کنند که کارشناسی ارشد داشته باشند. در برخی دانشگاه‌ها دوره‌های کارشناسی معماری پنج‌ساله یا شش‌ساله برگزار می‌شوند یا مستقیماً از ابتدا دانشجو را برای کارشناسی ارشد معماری پذیرش می‌کنند تا در این مدت دانشجو بتواند بر طراحی، فناوری‌های طراحی و تاریخ معماری نیز تمرکز کند.

 دانشجویان معماری بعد از پایان دوران دانشگاه باید در آزمونی شرکت کنند که به آنها به‌عنوان معمار مجوز کار کردن حرفه‌ای را می‌دهد و در بسیاری از کشورها این آزمون توسط انجمن‌ها و نهادهایی برگزار می‌شود که مسئول سنجش میزان توانمندی فارغ‌التحصیلان معماری و اعطای مجوز کار به آنهاست.

 در اغلب دوره‌های دانشگاهی معماری در دوره کارشناسی دروس زیر ارائه می‌شوند:

·       طراحی به‌ کمک رایانه

·       اتوکد

·       روش‌های ساخت‌وساز

·       طراحی ساختمان‌های پایدار (مطابق با محیط زیست)

·       تاریخ معماری

·       مدیریت پروژه

برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد معماری، دانشجویان باید مدرک کارشناسی این حوزه را داشته باشند. کسانی که پیشتر در این حوزه کار کرده‌اند یا دوره‌های فنی غیردانشگاهی را گذرانده‌اند، می‌توانند بسته به دوره‌ای که گذرانده‌اند در ادامه تحصیلات خود بر یکی از زیرشاخه‌های خاص معماری مانند طراحی شهری یا طراحی فضای سبز ثبت‌نام کنند. دوره‌های معمول در این سطح عبارت‌اند از:

·       نقد معماری

·       نظریه‌های طراحی معماری

·       علم ساختمان

·       تکنیک‌های طراحی دیجیتال

·       اثرات محیط زیستی معماری

برخی افراد کار حرفه‌ای خود را در حوزه مهندسی معماری آغاز می‌کنند و سپس تحصیلات خود را ادامه می‌دهند تا به یک معمار حرفه‌ای تبدیل شوند. بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی برنامه‌های تحصیلی دارند که این انتقال را امکان‌پذیر می‌کنند.

جمع‌بندی

زمانی معماران و مهندسان معمار در ساختن بنا نقشی یکسان ایفا می‌کردند. با پیشرفت فناوری، مردم انتظارشان از کاربردها و امکانات یک بنا بیشتر شد. این امر موجب شد در صنعت ساختمان مشاغل جدید و متنوعی پدید بیایند و این امر در نهایت به تمایز بین معماران و مهندسان معمار منجر شد.

کمترین مدرک مورد نیاز در معماری، مدرک کارشناسی است، اما بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند معمارانی را استخدام کنند که کارشناسی ارشد داشته باشند، چیزی که در مورد مهندسان معمار صادق نیست. ممکن است برخی افراد کار حرفه‌ای خود را در حوزه مهندسی معماری آغاز کنند و سپس تحصیلات خود را ادامه دهند تا به یک معمار حرفه‌ای تبدیل شوند.

شما کدام یک از این دو رشته را برای تحصیل و کار ترجیح می‌دهید؟ آیا به نظر شما علاوه بر توانمندی و علاقه در حوزه‌های فنی، روحیه هنری و خلاقیت نیز در انتخاب بین معماری و مهندسی معماری اثرگذار است یا خیر؟

نویسنده: اندرو آرمسترانگ (Andrew Armstrong)

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Top Universities

به خانواده بزرگی بپیوندید که هر ساله با طی کردن دوره‌های مجتمع فنی تهران، مسیر کسب درآمد و تحول‌آفرینی را برای خود هموار کرده‌اند. مجتمع فنی تهران دریچه ورود آسان به بازار کار است. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس وارد بازار کار شوید و به‌سرعت به درآمد مطمئن برسید.

 

 

پربازدیدترین مقالات