جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲
۶k

یادگیری نرم افزارهای مهندسی مکانیک را از کجا آغاز کنیم؟

 

مهندسان مکانیک از جمله افرادی هستند که با توسعه تکنولوژی­های IT افق ­های بسیار تازه­ای در برابر آنان گشوده شده است و نرم­ افزارهای بی­شماری در این زمینه مهندسان را در اجرای طراحی ماشین ­آلات صنعتی ، تحلیل و شبیه ­سازی سیستم­ها ، ساخت و اجرای فرایندهای تولید ، ... یاری می ­کنند به نحوی که اکنون همین تنوع زیاد و کاربردهای متعدد نرم­ افزارها باعث سردرگمی دانشجویان و مهندسان در انتخاب نرم ­افزار مناسب شغل خود شده است. اگر در یک شرکت قطعه ­ساز مشغول کار هستید ، اگر در واحد مهندسی یک شرکت مشاور نفت و گاز بعنوان طراح مخازن تحت فشار فعالیت می ­کنید ، اگر بعنوان قالبساز در حال ارائه خدمت به شرکت­های تولیدی هستید ، ... یکی از اصلی ­ترین دغدغه­ های شما انتخاب ابزار مناسبی است که هم یادگیری آن امکانپذیر باشد و هم نتایج آن تغییر ملموسی در کار شما داشته باشد.

مهارت­هایی نظیر CAD/CAM ، شبیه ­سازی و تحلیل تنش ، محاسبات جریان و انتقال حرارت سیالات ، طراحی مخازن ، ... در حال حاضر از جمله پراهمیت­ترین مشاغلی هستند که شرکت­های مهندسی ، پیمانکاران ، مجریان پروژه­ های EPC و یا واحدهای R&D شرکت­های صنعتی خواهان جذب نیروهای ماهر در این زمینه ­ها هستند.

 

استفاده موثر از نرم­ افزارها به دلایل مختلف در میان فارغ ­التحصیلان شاخه­ های مختلف مهندسی مکانیک (ساخت و تولید ، محاسبات ، طراحی ، ...)جذاب است از جمله:

1- نوعی مهارت کاربردی است که در کنار دانش­های آکادمیک دانشگاهی مرتبط ، کسب مهارت­های کار با این نرم ­افزارها جز از طریق شرکت در دوره­ های آموزشی غیردانشگاهی و کسب تجربه در کنار متخصصان امکانپذیر نیست.

2- هر مهندسی با هر میزان پیشینه می­تواند با  به کار گیری این نرم ­افزارها ، در شاخه تخصصی خودش به فعالیت مهندسی بپردازد.

3- نگرش پروژه - ­محوری به جای وظیفه - محوری در حوزه­ های مختلف روز به روز در حال توسعه است و شرکت­های دانش­ بنیان ، استارتاپ­ها ، شرکت­های چندملیتی ، ... تنها از طریق تعریف پروژه­ ها و مدیریت نظام­ مند آنها قادرند اهداف استراتژیک خود را برآورده کنند. انجام این پروژه­ ها غالبا نیازمند طیف وسیعی از نرم­ افزارهاست که مهندسان مجبورند برای استفاده موثر از آنها وقت کافی و آموزش مناسب را اختصاص دهند.

4- توسعه هر روزه IT باعث تغییر در پارادایم ­های کسب و کار شده است به نحوی که امروزه جنبه­ های دانشی محصولات صنعتی (نظیر مدل سه بعدی ، نقشه دوبعدی ، دفترچه محاسبات تنش ، ...) مهم­تر از جنبه­ های فیزیکی آن (نظیر قالب ، فیکسچر ، ابزار ، ...) محسوب می­ شود. بدیهی است که رسیدن به یک طرح بهینه با قیمت اپتیموم و عمر قابل اطمینان جز با به کارگیری این نرم ­افزارها امکانپذیر نیست.

5- مهندسی مکانیک (مجتمع فنی تهران) تا سالهای آینده همچنان جزو مشاغل پر درآمد محسوب میشود ولی شوربختانه توسعه پایدار و رواج بیش از پیش فناوری­های دیجیتال در سالهای آینده یا تغییر الگوهای مصرف انرژی و توسعه تکنولوژی­های سبز در دهه­ های بعد ،... شدیدا این شغل را دچار تغییر ماهوی خواهد کرد. جهانی را در دهه­ های آینده تصور کنید که با توسعه تکنولوژی تولید افزایشی (3D Printerها) روش­های سنتی تولید دچار دگرگونی شده باشد ، ربات­ها تولید کنند و سیستم­های هوشمند در نقطه بهینه مصرف انرژی وظیقه اتوماسیون سیستم­های صنعتی را برعهده دارند. شما به عنوان یک مهندس مکانیک آیا خود را برای آن روزها آماده کرده ­اید؟!

 

 

پربازدیدترین مقالات