جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
۱k

انقلاب صنعتی چهارم در حوزه ساخت‌وساز

انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0) که در حوزه ساخت‌وساز انقلاب چهارم ساختمان‌سازی نامیده می‌شود می‌تواند شیوه انجام پروژه‌های ساختمانی را متحول کند. زیرا انقلاب چهارم ساختمان‌سازی به دیجیتالی شدن آن صنعت و اتوماسیون فرایندهای آن اشاره دارد.

فرد شرات (Fred Sherrat) دانشیار گروه مدیریت ساختمان‌سازی در دانشگاه آنگلیا راسکین (Anglia Ruskin) در بریتانیا در مقاله خود در مجله New Civil Engineer ادعا کرده است که در انقلاب صنعتی چهارم باید انتظار به ظهور رسیدن طیف وسیعی از ابتکارات جدید را داشته باشیم، از جمله:

·       بهبود ارتباطات و مدیریت داده‌ها

·       برنامه‌ریزی پروژه‌ها به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

·       روبات‌های ساختمان‌ساز

·       پهبادهای پژوهشی

·       پیشرفت حوزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

·       پروژه‌هایی که پیش از شروع کار به‌طور مجازی تکمیل شده‌اند

·       طراحی بهینه‌شده توسط رایانه

·       پردازش لحظه‌ای اطلاعات به کمک اینترنت اشیا

·       دوقلوهای دیجیتالی از طرح‌ها برای بهینه‌سازی فرایند ساخت

مزایای انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم در صنعت ساختمان‌سازی چه تغییراتی ایجاد می‌کند؟ با فرا رسیدن انقلاب صنعتی چهارم، دامنه به کارگیری فناوری‌ها در حوزه ساخت‌وساز و درک مزایای آن گسترده‌تر خواهد شد. در اینجا نگاهی اجمالی می‌اندازیم به برخی از این مزایا که عبارت‌اند از:

·       افزایش بهره‌وری

·       افزایش کارایی

·       حاشیه سود بیشتر

·       کاهش دوباره‌کاری و خطا

·       کاهش ریسک

·       ساده شدن فرایندها

·       ارتباطات و گزارش‌دهی بهتر

در این دوران بیش از هر زمان دیگری لازم است که مدیران پروژه‌ها و رهبران سازمان‌ها تلاش کنند که از رقبای خود عقب نمانند.

آماده شدن برای انقلاب صنعتی چهارم

دقیقاً چه شد که به اینجا رسیدیم؟ می‌توانید به این موضوع از این زاویه بنگرید که انقلاب‌های صنعتی متعدد در تاریخ، وضعیت ما را از نظر صنعتی در حال حاضر تعیین می‌کنند. مکانیزه شدن نخستین تغییر اساسی بود و به دنبال آن برقی شدن و پس از آن اتوماسیون از راه رسیدند.

هر انقلاب صنعتی بر پایه دستاوردهای قبلی استوار است. چهارمین انقلاب صنعتی در آستانه ایجاد تغییری اساسی و شروع فصل جدیدی است که با پیشرفت‌های خارق‌العاده در حوزه فناوری آغاز خواهد شد.

می‌توان انتظار داشت که اتصال سراسری و دیجیتالی شدن، همه بخش‌های زندگی ما را متحول کند و نحوه انجام تجارت را به‌طور قابل توجهی بهبود ببخشد. طبق آمار جهانی بیش از ۴.۶ میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند و بر این اساس، بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان تحت تأثیر انقلاب صنعتی چهارم قرار خواهند گرفت.

 

دپارتمان علوم مهندسی مجتمع فنی تهران

در این بخش به بررسی این اصطلاح، مزایای آن در صنعت ساخت‌وساز و چگونگی آماده شدن برای آینده می‌پردازیم.

انقلاب صنعتی چهارم چیست؟

انقلاب صنعتی چهارم به تغییرات سریع فناوری، صنایع و الگوهای اجتماعی و عملیاتی اشاره دارد که طی قرن بیست‌ویک به منظور افزایش اتصال‌های متقابل و اتوماسیون هوشمند فراگیر خواهد شد. همان‌طور که انقلاب صنعتی سوم با ظهور رایانه‌ها شناخته می‌شود، انقلاب صنعتی چهارم با توانایی رایانه‌ها برای ارتباط با یکدیگر و درنهایت تصمیم‌گیری مستقل تعریف می‌شود.

انقلاب صنعتی چهارم با ترکیب ارتباطات و اتصالات متقابل دستگاه‌ها، اتوماسیون، یادگیری ماشینی و داده‌های لحظه‌ای می‌تواند فناوری‌های فیزیکی و دیجیتالی را با هم ترکیب کند و برای سازمان‌ها یک اکوسیستم جامع‌ با ارتباطات قوی‌تر و بهتر ایجاد می‌کند.

در نهایت طبق بررسی مجله فوربز (Forbes) انقلاب صنعتی چهارم شبکه ماشین‌هایی است که به‌شیوه دیجیتالی به هم متصل شده‌اند و اطلاعاتی تولید می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند که باعث قدرتمندی واقعی این انقلاب صنعتی می‌شوند.

اما همان‌طور که مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده است، انقلاب صنعتی چهارم تنها حاصل تغییرات مبتنی بر پیشرفت‌های فناوری نیست. انقلاب صنعتی چهارم «فرصتی است برای کمک به همه از جمله رهبران، سیاست‌گذاران و مردم مختلف از همه طبقات درآمدی و در هر کشوری، تا بتوانند از فناوری‌های همگرا برای ایجاد آینده‌ای یکپارچه و انسان‌محور بهره ببرند.»

صنعت ساخت‌وساز در انقلاب صنعتی چهارم

همان‌طور که گفتیم انقلاب صنعتی چهارم قادر است شیوه‌های روزمره ما را در تولید محصول و ارائه خدمات متحول کند و همچنین در ارائه مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی و شرایط کار بهتر کمک خواهد کرد.

 

دپارتمان علوم مهندسی مجتمع فنی تهران

با این حال در اغلب موارد جذب فناوری در این صنعت با مشکلات بسیار مواجه شده است. مدیر عامل شرکت Asite، نیتن دوتی (Nathan Doughty) در این مورد در وبلاگ خود صحبت کرده است و درباره این موضوع بحث می‌کند که «چه چیزی مانع پذیرش فناوری‌های جدید در صنعت ساخت‌وساز می‌شود.»

وی اشاره می‌کند که پیچیدگی‌های ساختاری و مشکل پراکندگی‌ حوزه‌ها، داده‌های غیراستاندارد، نبود شفافیت در مورد مالکیت داده‌ها، کمبود مهارت و نگرش‌های منفی در مورد فناوری، صنعت ساختمان‌سازی را در این حوزه عقب نگه داشته است.

اگر ذی‌نفعان صنعت ساخت‌وساز سرانجام بتوانند بر بیزاری خود از دنیای دیجیتال غلبه کنند و وارد میدان شوند، انقلاب صنعتی چهارم می‌تواند تأثیر عظیمی بر صنعت ساخت‌وساز بگذارد.

افزایش پذیرش نسبت به دنیای دیجیتال

صنعت ساختمان‌سازی در حال گشودن راه خود به دنیای دیجیتال است. با اینکه این صنعت همواره در انتهای فهرست صنایعی است که به دیجیتالی شدن تن می‌دهند و در استفاده از ابزارهای دیجیتال بسیار کندتر از سایر صنایع عمل می‌کند، همه‌گیری بیماری کوید ۱۹ بازیگران حوزه ساخت‌وساز را مجبور به دیجیتالی شدن و استفاده از فناوری کرده است.

این پذیرش اجباری کمک می‌کند که پروژه‌ها متوقف نشوند و تأثیر مثبت این ابزارها را بر پروژه‌های ساختمانی برجسته می‌کند. این امر وقتی بیشتر مشهود می‌شود که به کارایی و بهره‌وری این پروژه‌ها بیندیشیم.

زمانی که بسیاری انتظار داشتند شاهد کاهش بهره‌وری در این حوزه باشند، استفاده از این ابزارها که پیشتر از آنها استقبال نمی‌شد، باعث به وجود آمدن روش‌های کاملاً جدید و پویا در کار شد.

در واقع، طبق گزارش شرکت ای.بی.ام  پس از همه‌گیری بیماری کوید ۱۹ بالغ بر ۶۲ درصد از مدیران تحولات دیجیتالی در سال ۲۰۲۲ را به‌ عنوان پروژه‌هایی با اولویت بالا و بسیار بالا تشخیص داده‌اند و این رقم در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۷ درصد بود.

بدون شک این روش جدید، اکوسیستم صنعت ساخت‌وساز را دچار تحول خواهد کرد. اکنون بیش از هر زمان دیگری ذی‌نفعان حوزه ساخت‌وساز پی برده‌اند که راه حل‌های دیجیتالی تا چه حد برای حفظ کارایی و کمک به رشد این صنعت حیاتی هستند.

دپارتمان علوم مهندسی مجتمع فنی تهران

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد سرعت دیجیتالی شدن در این حوزه در حال کاهش است و اکنون بیشتر از همیشه باید بر رشدی جمعی تمرکز کنیم. نباید به هیچ وجه فرصت‌هایی را که انقلاب صنعتی چهارم برای صنعت ساخت‌وساز به همراه دارد از دست بدهیم.

آیا سازمان شما به سمت دیجیتالی شده پیش می‌رود؟ نخستین گام برای سازمان‌هایی که در حوزه ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند، ایجاد فضای اطلاعاتی مشترک (Common Data Environment) است. این روش می‌تواند در تطبیق سریع‌تر و بهتر با فرصت‌های انقلاب صنعتی چهارم به شما کمک کند.

نویسنده: Rachel Carey

منبع: asite

پربازدیدترین مقالات