جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
۱k

ابزار ضروری جوشکاری برای مبتدیان

۱۷ ابزار ضروری جوشکاری برای مبتدیان

اگر می‌خواهید بدانید به عنوان مبتدی برای جوشکاری چه ابزارهایی نیاز دارید، این مقاله را بخوانید تا با آنها آشنا شوید.

            بسیاری از تازه‌کارانی که می‌خواهند جوشکاری بیاموزند به این فکر می‌کنند که ابزارهای جوشکاری زیادی نیاز دارند و باید برای تهیه آنها هزینه بسیاری بپردازند. این حرف درست نیست و در این مقاله این امر به شما اثبات خواهد شد. با این اوصاف در اینجا با ۱۷ ابزار اساسی جوشکاری آشنا می‌شوید که مبتدیان به آنها نیاز دارند.

دپارتمان علوم مهندسی مجتمع فنی تهران

یک. کلاه ایمنی با دودی‌کننده خودکار

نخستین و اساسی‌ترین ابزار در جوشکاری که هر کسی باید آن را داشته باشد، کلاه ایمنی جوشکاری است. همه کلاه‌های ایمنی جوشکاری یکسان ساخته نمی‌شوند اما لازم نیست برای خریدن یک کلاه خوب ۳۵۰ دلار هزینه کنید.

اولین توصیه‌ای که به شما می‌کنم این است کلاهی انتخاب کنید که قابلیت دودی شدن خودکار داشته باشد.کلاه جوشکاری مهم‌ترین ابزار در کارگاه جوشکاری شماست و از این رو باید کلاهی انتخاب کنید که استفاده از آن آسان و دل‌چسب باشد.

گزینه دیگر این است که ماسک جوشکاری بخرید اما این ماسک‌ها یک مشکل دارند. نمی‌توانید از طریق عدسی آنها قطعه‌ای را که روی آن کار می‌کنید ببینید و این امر ممکن است باعث شود جوش‌های شما در جای درست قرار نگیرند.

کلاه‌های جوشکاری که خود به خود دودی می‌شوند ابزاری عالی برای مبتدیان هستند زیرا به شما امکان می‌دهند به‌راحتی قطعه خود را قبل از کار ببینید و این امر دقت شما را بالا می‌برد و نتیجه بهتر می‌شود.

دو. آهنربای جوشکاری

آهنربای جوشکاری یک ابزار ضروری برای ساخت جوش است، زیرا کارهای مختلفی از آن ساخته است. می‌توانید به کمک آن به‌راحتی قطعات را در جای خوشان نگه دارید و در هر پروژه‌ای زاویه‌های ۹۰ درجه ایجاد کنید.

            استفاده از این آهنربا برای جوشکاری قاب میز، طوری گریل و موارد دیگر مناسب است. این آهنرباها در اندازه‌های مختلف برای پروژه‌های جوشکاری کوچک تا بسیار بزرگ طراحی می‌شوند. اما لازم است چندین آهنربا بخرید.

            اگر چارچوب‌های مربعی می‌سازید، باید برای هر گوشه کار یک آهنربا داشته باشید تا آن را در جای خود نگه دارد. برند Harbor Freight Tools برای خرید آهنرباها یا سایر ابزارهای جوشکاری ارزان انتخابی بسیار مناسب است.

سه. پایه گوشه

پایه گوشه (Framing Jig) ابزاری ضروری برای مبتدیان نیست اما آن را در این فهرست می‌آوریم زیرا برای ساخت قاب‌های مربعی بسیار مفید است. در اصل شما باید دو قطعه انتهایی کار را در پایه قرار دهید، آن را سفت کنید و جوش‌های اتصالی را بزنید.

            به این ترتیب یک زاویه ۹۰ درجه بی‌نقص خواهید داشت. می‌بینید که کار با آن بسیار آسان است. اما اگر از گیره‌های C خلاقانه استفاده کنید، می‌توانید خودتان یکی از این پایه‌ها بسازید و در هزینه صرفه‌جویی کنید. این پایه نیز مانند سایر ابزارهای جوشکاری برای صرفه‌جویی در زمان و انرژی به کار می‌رود، به‌ویژه اگر توجه کنید که فلز در زمان جوشکاری ممکن است تاب بردارد.

چهار. گونیا

گونیا ابزاری ضروری است و دلیلش این است که اگر بخواهید با یک قطعه لوله مربعی دراز کار کنید و مثلاً بخواهید ۲۰ سانتی‌متر از آن را جدا کنید، گونیای خود را روی قطعه کار تنظیم می‌کنید و روی لوله علامت می‌گذارید و به این ترتیب می‌توانید به‌راحتی برش ۹۰ درجه بزنید.

            به علاوه اگر بخواهید برش را با زاویه ۴۵ درجه روی لوله بزنید، گونیا را می‌چرخانید تا به علامت زاویه ۴۵ درجه برسید. استفاده از گونیا بسیار آسان بوده و ابزاری است که جوشکاری بدون آن ممکن نیست.

پنج. ضخامت‌سنج فلز

ابزار بعدی به شما کمک می‌کند ضخامت فلز را پیدا کنید. این ابزار بسیار مفید است زیرا اکثر جوشکاران نموداری دارند که به آنها نشان می‌دهد برای ضخامت‌های مختلف فلز چه نوع جوشی باید بزنند. تشخیص ضخامت قطعه فلزی با چشم دشوار است و ضخامت‌سنج (Gauge) این کار را انجام می‌دهد.

 

دپارتمان علوم مهندسی مجتمع فنی تهران

            کاری که باید بکنید این است که دهانه‌های ضخامت‌سنج را روی قطعه خود بلغزانید و ضخامت‌سنج به شما ضخامت را می‌گوید. وقتی فلزات زیادی دور و بر ریخته‌اند و شما نمی‌دانید ضخامت هر کدام چقدر است، این ابزار بسیار مفید است. شاید این ابزار برای مبتدیان ضروری نباشد اما داشتن آن در کارگاه مفید است.

شش. سوهان فلز

شاید قبلاً با این ابزار کار کرده‌ باشید. اگر نه در یک پروژه جوشکاری، حتماً برای ناخن خود از آن استفاده کرده‌اید. این ابزار در مرحله پایانی پروژه بسیار مفید است.

            وقتی برش را آغاز می‌کنید زبری‌های زیادی روی سطح کار ایجاد می‌شود که باید از شر آنها خلاص شوید. می‌توانید برای تمیز کردن فلز در قطعات بزرگ از دستگاه سنگ‌زنی (grinder) استفاده کنید اما سوهان برای قطعاتی که جزئیات زیاد دارند مناسب‌تر است و قیمت چندانی ندارد.

هفت. گیره جوشکاری

ابزار اساسی بعدی یعنی گیره جوشکاری ابزاری مطلقاً ضروری است. در واقع شما باید دست کم ۱۰ گیره جوشکاری تهیه کنید. فرض کنید یک پروژه را شروع کرده‌اید و باید پیش از زدن جوش اتصالی قطعات را در جای خود محکم کنید.

بدون این گیره‌ها که قطعات را محکم کنار هم نگه دارند، تاب‌خوردگی حاصل از جوشکاری باعث می‌شود پروژه از حالت مربع خارج شود. بیشتر مواقع در یک پروژه ۱۰ عدد گیره همزمان به کار می‌آیند. روند کار چنین است:

·       قطعات را به طول برش بزنید

·       قطعات را با هم چفت کنید

·       قطعات را با گیره در جای خود محکم کنید

·       جوش اتصالی بزنید

·       گیره‌ها را بردارید

هشت. دستکش جوشکاری

بدیهی است که باید دستکش جوشکاری داشته باشید مگر اینکه انگشتان خود را نخواهید. فقط در این صورت به دستکش نیاز ندارید.

            دستکش‌های جوشکاری واقعاً زخیمی وجود دارد که من آنها را به مبتدیان توصیه می‌کنم و می‌توانید با آنها قطعات داغ فلز را برای چند ثانیه بردارید بدون اینکه دست‌تان بسوزد. دستکش‌های چرمی نازک نیز وجود دارند که برای جوشکاری TIG و نگه داشتن دقیق‌تر روی مشعل مناسب هستند.

            توصیه می‌کنم با دستکش‌های ضخیم شروع کنید. اگر مقدار زیادی فلز داغ را با آنها برندارید، مدت طولانی عمر خواهند کرد. باید توجه کنید دما در قوس حدود ده‌هزار درجه است و طبیعی است که مقداری از گرمای جوش را حس کنید.

نه. برس فلز

 

برس فلز ابزاری است که هنگامی از آن استفاده می‌شود که در فرایند جوشکاری با سرباره (slag) سروکار داشته باشید. مثلاً اگر با مفتول جوش بدهید یا جوشکاری قوسی با مفتول تو پودری انجام دهید باید پوشش سرباره را خراش دهید تا جوش نهایی نمایان شود.

            چکش‌های خردکن و برس فلزی برای این کار عالی هستند. پوشش سرباره در طی فرایند جوشکاری ایجاد می‌شود و مانند محافظ عمل می‌کند. باید گودال جوش را از آلودگی‌های محیطی تمیز نگه دارید. با استفاده از گاز محافظ جوش‌های شما تمیزتر می‌مانند.

ده. انبر جوش MIG

باید بدانید که یادگیری جوشکاری MIG برای مبتدیان از همه روش‌ها آسان‌تر است. برای این کار به انبر MIG نیاز دارید. استفاده از این ابزار آسان است و کارهای مختلفی با آن می‌توان انجام داد.

1.     برداشتن نازل داغ

انبر MIG مجهز به یک گیره دایره‌ای است که می‌توان با آن نازل را از تفنگ برداشت. باید توجه داشته باشید که نازل بسیار داغ است و این گیره کمک می‌کند دچار سوختگی نشوید.

2.     برداشتن سرمشغل

سرمشغل جایی است که سیم از تفنگ خارج می‌شود و مطابق با اندازه سیم ساخته شده است. پس اگر سیم شما ۰.۰۳۰ است پس یک سرمشغل ۰.۰۳۰ نیاز دارید. انبر MIG یک گیره دایره‌ای دارد که برای باز کردن سرمشغل مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در صورت لزوم بتوان آن را برداشت و با سرمشغل دیگر تعویض کرد.

 

دپارتمان علوم مهندسی مجتمع فنی تهران

3.     بریدن مفتول

شما باید مفتولی به طول ۴/۱ اینچ پیش از شروع جوش داشته باشید. اگر مفتول از این طولانی‌تر باشد جوش خوبی به دست نمی‌آید. انبر MIG به‌راحتی مفتول را برش می‌زند و هر بار مفتول مناسب را خواهید داشت.

همچنین انبر MIG یک ویژگی مهم دیگر نیز دارد و آن نوک بلند است. اگر لازم باشد نقطه پاشیدن جوش را در داخل نازل MIG تمیز کنید، می‌توانید با نوک انبر آن را خراش دهید و به‌سادگی آن را تمیز کنید. لازم است نازل را تمیز نگه دارید تا گاز به‌راحتی خارج شود.

یازده. سنگ صابون

 

سنگ صابون ابزار علامت‌گذاری هنگام کار با فلزات است. این ابزار در برابر حرارت شدید جوشکاری و مشغل‌های برش مقاوم است. ماژیک‌هایی نیز وجود دارند که همین کار را می‌کنند و در واقع مانند گچی هستند که با آن می‌توان روی فلز نوشت. اگر می‌خواهید شکلی را با مشعل ببرید، باید شکل را روی فلز بکشید و سپس آن را برش بدهید.

دوازده. دستگاه سنگ‌زنی زاویه‌‌ای

این ابزار یک ضرورت محض است. بدون آن از پس پروژه‌های جوشکاری بر نمی‌آیید. برای صاف کردن سطح کار باید دیسک سنگ‌زنی به آن بزنید، برای کناره‌ها چرخ سمباده، برای برداشتن رنگ از برس فلز و از دیسک فلپ (flap) برای سنگ‌زنی دقیق استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنم حداقل دو دستگاه سنگ‌زنی زاویه‌ای داشته باشید. یکی برای صاف کردن و دیگری برای برش زدن.

سیزده. عینک ایمنی

 

هنگام استفاده از دستگاه سنگ‌زنی باید عینک ایمنی داشته باشید. جرقه‌هایی که از دیسک برمی‌خیزند قطعات کوچک فلز هستند و اگر به چشم شما برسند، کارتان تمام است. استفاده از عینک ایمنی یا محافظ صورت برای این مرحله ضروری است و ماسک کمک می‌کند هنگام برش دادن یا صاف کردن چیزی به صورت شما برخورد نکند.

چهارده. گیره C

داشتن مجموعه گیره‌های C کار شما را بسیار راحت می‌کند. باید بتوانید قطعات را روی میز کار محکم کنید و گیره‌های C این کار را انجام می‌دهند. فرض کنید تمام فلزات لازم برای پروژه را تهیه کرده‌اید و بهدقت همه را اندازه‌گیری کرده و برش زده‌اید. اگر بدون محکم کردن قطعات جوشکاری را آغاز کنید، چه می‌شود؟

            احتمالاً کل پروژه خراب می‌شود زیرا قطعات شدیداً تاب بر می‌دارند. باید قطعات را روی میز کار محکم کنید. ۱۰ یا ۱۵ گیره C به اندازه‌های مختلف در کارگاه مورد نیاز است.

پانزده. اره نواری قابل حمل

یک اره نواری قابل حمل ابزار ضروری کارگاه جوشکاری نیست و مبتدیان به آن نیاز مبرم ندارند اما ابزاری بسیار مفید است. این ابزار برش‌های تمیز می‌زند که نیاز به بازسازی ندارند. اگر می‌خواهید برش‌های طولی بزنید، این دستگاه بسیار عالی است. اگر تیغه آن کند شد باید آن را تعویض کنید، اما تعویض این قطعه بسیار آسان است.

شانزده. چکش تقه‌کاری

قبلاً‌ اشاره کردم که در جوشکاری MIG با مفتول تو پودری یا جوشکاری مفتولی باید پوشش سرباره را خراش دهید تا جوش زیر آن آشکار شود. چکش تقهکاری در همین بخش و برای برداشت سرباره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هفده. تجهیزات برش اکسیژنی

محبوب‌ترین ابزار کار با فلز را برای آخر مقاله نگه داشتم. تجهیزات برش اکسیژنی (oxy-acetylene) بسیار کارایی دارند و می‌توان با آنها برش زد، جوش داد، خم کرد و بسیاری کارهای دیگر. برای برش دایره‌ای این دستگاه بسیار مفید است و یک ورق فولادی نیم‌اینچی را بسیار راحت خم می‌کند.

 

دپارتمان علوم مهندسی مجتمع فنی تهران

اما لازم است ملاحظات ایمنی را رعایت کنید زیرا این وسیله خطرناک‌ترین ابزار در کارگاه است. اگر در جوشکاری مبتدی هستید و می‌خواهید ساده‌ترین روش جوشکاری را بیاموزید، توصیه می‌کنم از جوشکاری MIG آغاز کنید.

نویسنده: Garrett Strong

منبع: makemoneywelding

مترجم: بهناز دهکردی
پربازدیدترین مقالات