جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
۸۹۴

۱۰ گرایش در حوزه زنجیره تأمین در سال ۲۰۲۲

صنایع مختلف در سرتاسر جهان در حال مبارزه با دشواری‌های بزرگ در زنجیره تأمین خود هستند. آنها تلاش می‌کنند سیستم اجرایی خود را بهینه کنند، ریسک را کاهش دهند، مهارت‌ افراد را بهبود ببخشند و راه‌هایی را شناسایی کنند که واقعاً برای آنها مزیت رقابتی بیاورد.

برای دستیابی به این اهداف، لازم است بر چالش‌های جدی امروزی در فضای کار غلبه کنند، از آخرین قابلیت‌ها در حوزه تحولات دیجیتالی استفاده کنند، مدیریت منابع و موجودی‌ها را ساده‌سازی کنند، مشتری‌مداری را در اولویت قرار دهند و بسیاری کارهای دیگر که انجام آنها ضروری است.

پیشی گرفتن از گرایش‌های موجود در این حوزه باعث می‌شود زنجیره تأمین یک شرکت بتواند فعالانه در ساختن آینده‌ای پایدار و موفق برای آن شرکت سهیم باشد. برای شناخت گرایش‌های جدید این حوزه در آینده، ‌این مقاله را تا آخر بخوانید.

یک. تجزیه و تحلیل و اتوماسیون پیشرفته

تجزیه و تحلیل و اتوماسیون پیشرفته در آینده با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد و به سازمان‌ها کمک می‌کند از طریق مدیریت دیجیتالی و چابک در حوزه زنجیره تأمین خود، مشکلات و نارسایی‌ها را کاهش دهند. اجرای روند تجزیه و تحلیل پیش‌گویانه یا راه‌کارمحور و همچنین پیشرفت در حوزه داده‌های کلان، الگوریتم‌ها و علم روباتیک می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای در این حوزه داشته باشد.

به‌طور ویژه سازمان‌هایی که از ثمرات این روش‌های نوین استفاده می‌کنند، قدرت شناخت بهتر، تصمیم‌گیری دقیق‌تر بر مبنای داده‌های بیشتر، کارایی اجرایی بیشتر، پیش‌بینی‌پذیری مفیدتر و سودآوری بیشتری خواهند داشت.  البته اینها همه منوط به امنیت و مدیریت مؤثر داده‌ها و همچنین تعهد به آموختن مهارت‌های لازم به کارکنان است.

دو. استعدادها در حوزه زنجیره تأمین

استعدادهای حوزه زنجیره تأمین برای پیشرفت مستمر یک صنعت و رسیدن به راه‌حل‌ها و چارچوب‌های مؤثر بسیار مهم هستند. از این رو افرادی که در تمام سطوح زنجیره تأمین فعال هستند باید روش‌های جدید کاری را بیاموزند و تجربه کنند.

پیش‌بینی آموزش‌های همگرا و همچنین حقوق و مزایای بهتر برای کارکنان فعلی و استخدام نیروهای جدید که مهارت‌های اساسی در تجزیه و تحلیل داده‌ها را داشته باشند امری ضروری است. سازمان‌ها باید هنگام جذب استعدادها، آموزش آنها و نگهداری آنها در سازمان خلاقانه عمل کنند، زیرا رویکردهای سنتی ممکن است در برآورده کردن نیازهای زنجیره تأمین کارایی لازم را نداشته باشند.

سه. توانایی رصد کردن و پیگیری

توانایی رصد کردن هدف اصلی سازمان‌هایی است که می‌خواهند تحولات واقعی ایجاد کنند، مشتریان خود را راضی کنند و بازارهای مصرف جدید به دست آورند. افراد وقتی قبول می‌کنند پول بیشتری بپردازند که یک تجارت از نظر آنها اخلاقی و مسئولانه باشد و این امر به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های حمایتی سرعت می‌بخشد.

برای نمونه، توانایی رصد کردن و ردیابی کالاها و رسیدن به منبع آنها چیزی است که مشتریان بیش از پیش به دنبال آن هستند و از این رو اینترنت اشیا روشی انقلابی در رصد کردن لحظه‌ای محسوب می‌شود. باید به دنبال مدل‌های جدید کسب‌وکار و افزایش اعتماد و همکاری در داخل و خارج از سازمان خود باشید.

چهار. ظهور تجارت الکترونیک

شاید واضح‌ترین و رایج‌ترین عاملی که بر زنجیره‌های تأمین کنونی اثر می‌گذارد، ظهور تجارت الکترونیک باشد. در حال حاضر در سرتاسر جهان همه انبارها پر هستند و حتی در برخی از انبارها محصولات را بیرون انبار انباشته کرده‌اند. این فشار باورنکردنی تقاضا در واقع نشان‌دهنده طولانی‌ترین نقطه اوج رشد مداوم در پنج سال گذشته است.

تجارت الکترونیک و تحقق کانال‌های توزیع یکپارچه روشی را به وجود آورده است که سازمان‌ها بتوانند به کمک آن اولویت‌های اصلی خود را شناسایی و محقق کنند، چالش‌های خود را براساس مقیاس و کارایی شبکه توزیع خود برطرف کنند و در عین حال فرصت‌های جدید برای کسب مزیت رقابتی به وجود آورند.

پنج. انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین

انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین در آینده همچنان به تخصص در حوزه داده، رسیدن به راه‌حل‌های جدید و همکاری نزدیک بین شبکه‌های جهانی بستگی خواهد داشت که بسیار پیچیده و درهم‌تنیده هستند. استراتژی‌های کلیدی این حوزه شامل تنوع بخشیدن به تأمین‌کنندگان، قابلیت‌های تولید و فرایندهای حمل‌ونقل و همچنین یافتن مواد جایگزین و مشارکت‌ به شیوه‌های خلاقانه و جدید است.

طراحی درست زنجیره تأمین انعطاف‌پذیر بسیار مهم است و می‌تواند باعث کاهش آثار مخرب اتفاقات ناخوشایند به‌شیوه‌ای بهتر از سایر رقبا، ارائه خدمات عالی به مشتریان و ایجاد ارزش و سهم بازار بیشتر شود.

شش. چابکی زنجیره تأمین

برای ساختن شبکه‌های منعطف که بتوانند به‌نحو مؤثر به تقاضای مشتریان پاسخ دهند و نیازهای پویا و متعدد آنها را در لحظه برآورده کنند، چابک بودن زنجیره تأمین امری ضروری است. شناسایی فعالانه راه‌های افزایش قابلیت و سرعت پاسخ‌گویی از طریق ساختارهای هزینه‌ای مختلف، عاملی بسیار مهم خواهد بود.

اما از آنجایی که رویکردهای گوناگونی در این حوزه وجود دارد، سازمان‌ها باید در عین حال فرهنگ نوآوری را به‌طور مستمر تقویت کنند. زنجیره تأمین چابک در آینده آن زنجیره‌ای است که بتوانند به‌سرعت به تغییرات، تأخیرها و اتفاقات غیرمنتظره دیگر واکنش مناسب نشان دهد تا انتظارات مشتریان را به‌خوبی برآورده کند، از رقبا پیشی بگیرد و در حوزه خود رشد کند.

هفت. زنجیره تأمین دیجیتال

در آینده نیز زنجیره تأمین دیجیتال همچنان مهم‌ترین ویژگی در میان سایر گرایش‌های زنجیره تأمین مانند توانایی رصد کردن، انعطاف‌پذیری و چابکی خواهد بود. شبکه‌های دیجیتالی از فناوری‌ برای افزایش گردش کار و جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کنند. این بدان معناست که گرایش دیجیتالی در حوزه زنجیره تأمین بر ایجاد زیرساخت‌های مربوط به داده و تربیت افراد مستعد در این حوزه اثر خواهد گذاشت.

دیجیتالی کردن موفقیت‌آمیز زنجیره تأمین نیازمند پیاده‌سازی حسگرهایی در مقیاس بزرگ از طریق اینترنت اشیا، رابط‌های داخلی و خارجی مشترک مانند شبکه‌های مبتنی بر فضای ابری و اتوماسیون و تأیید نهایی فرایندهاست. استفاده از ابزارهایی مانند بلاک‌چین، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به‌طور معناداری فرایند تصمیم‌گیری در این حوزه را بهبود می‌بخشد.

هشت. امنیت سایبری

امنیت سایبری برای حفاظت از شبکه‌ها در برابر حملات سایبری که همچنان تهدید جدی زنجیره‌های تأمین در سرتاسر جهان است، امری حیاتی است. انفجار داده‌ها و ظهور یک‌باره سازمان‌‌های مبتنی بر داده که از ابزارهای دیجیتالی استفاده می‌کنند که پیشتر ذکر کردیم، آسیب‌پذیری را در این حوزه افزایش داده‌اند.

پیوند درونی این حوزه‌ها به این معناست که شرکای زنجیره تأمین می‌توانند به‌طور ناخواسته یکدیگر یا مشتریان خود را در معرض نقض حقوق مربوط به حریم خصوصی، سرقت هویت افراد و حتی مشکلاتی از این بدتر قرار دهند.

هنگام محافظت از شبکه‌ها، دستگاه‌ها، افراد و نرم‌افزارهای باید همکاری را قوی‌تر کنید. علاوه بر این، سازمان‌ها روزبه‌روز بیشتر بر افزودن لایه‌های حفاظتی، فایروال‌ها و فناوری‌های پیشرفته ضد هک و آموزش کارکنان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نه. مشتری‌مداری

مشتری‌مداری از اهداف مهم متخصصان زنجیره تأمین در سراسر دنیاست، زیرا انتظارات مصرف‌کنندگان همچنان در حال گسترش است و همان‌طور که پیشتر گفتیم، مردم خواستار شیوه‌های تجاری اخلاقی‌تر و پایدارتر هستند.

مدیریت موفق زنجیره تأمین مستلزم ارتقای دانش افراد و آموختن مهارت‌های چندمنظوره و تحلیلی به آنهاست تا بتوانند مشتری‌مداری را به سطحی بالاتر ارتقا دهند. زنجیره‌های تأمین که بتوانند انتظارات روزآفزون و جدی مشتریان را با کمترین هزینه برآورده کنند پیروز خواهند شد.

ده. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مؤلفه‌های کلیدی گرایش‌های متعدد این فهرست هستند و برای همکاری مؤثر افراد و ترکیب کردن فرایندها و سیستم‌ها در بسیاری از فضاهای عملیاتی، مؤلفه‌های اساسی محسوب می‌شوند.

انقلاب صنعتی پنجم که مبتنی بر فناوری است و رویکردی مشارکتی به رابطه انسان و ربات دارد، بر عملکردهای زنجیره تأمین در آینده مانند برنامه‌ریزی، مدیریت تقاضا و پاسخ به تقاضاها تأثیر قابل توجهی خواهد گذاشت. ماشین‌ها در حال یاد گرفتن هستند و در ادامه، نگرش‌ها و رویکردهای بهبودیافته کشف خواهند شد که منجر به تحول، پیشرفت و ایجاد مزیت رقابتی قابل توجه خواهد شد.

نویسنده: Adam James

منبع: ASCM

مترجم: بهناز دهکردی
پربازدیدترین مقالات