جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
۱k

پادکست چیست؟

پادکست ساختن به معنای تهیه و انتشار فایل‌های صوتی با استفاده از فیدهای RSS در رایانه کاربران است. این فایل‌ها ممکن است بعداً در سرویس‌های استریم نیز آپلود شوند و کاربران بتوانند در گوشی‌های هوشمند یا دستگاه‌های پخش دیجیتال مانند آی‌پد آنها را بشنوند. می‌توان به‌راحتی از فایل‌های صوتی دیجیتال پادکست تهیه کرد. پادکست ممکن است علاوه بر فیدهای RSS در وب‌سایت‌هایی که امکان پخش یا دانلود پادکست را دارند نیز قابل دسترسی باشد.

پادکست‌ها معمولاً مجموعه نمایش‌های رادیویی از پیش‌ ضبط‌شده هستند که کاربران می‌توانند آنها را در رایانه یا دستگاه موبایل خود دانلود کنند. پادکست‌ها اغلب چندین قسمت دارند که طبق برنامه مشخص منتشر می‌شوند.

هیچ فرمت، سبک یا طول مشخصی برای پادکست‌ وجود ندارد. بسیاری از آنها را می‌توان با برنامه‌های رادیویی مقایسه کرد و بیشتر بر یک داستان یا موضوع مشخص متمرکز هستند. در پادکست‌ می‌توان به موضوعات بسیار متنوعی پرداخت. برخی پادکست‌ها متن از پیش نوشته‌شده دارند و برخی دیگر بداهه هستند.

تولیدکنندگان محتوا به‌طور فزاینده‌ای به تولید پادکست روی آورده‌اند و آن را رسانه‌ای ارزان و کاربرپسند می‌دانند که پتانسیل دسترسی به کاربران فراوان را دارد. موزیسین‌ها و بلاگ‌نویس‌ها نخستین کسانی بودند که از پادکست استقبال کردند اما از آن زمان به بعد سازمان‌های اصلی در حوزه رسانه مانند نیویورک تایمز، رادیوی ملی (NPR) و واشنگتن پست نیز از آن استفاده می‌کنند. فضای فرهنگی که پشت یک پادکست وجود دارد گاه podosphere (فضای پادکستی) خوانده می‌شود، همان‌طور که به فضای فرهنگی بلاگ‌نویسی blogosphere می‌گویند.

آيفون‌های اپل یک فهرست از پیش‌ نصب‌شده از پادکست‌های گوناگون دارند. بسیاری از پادکست‌ها را می‌توان رایگان دانلود کرد و گوش داد. برخی از آنها با وب‌سایت خاصی مرتبط هستند که منابع دیگر و انجمن‌های خاصی را نیز در اختیار طرفداران خود قرار می‌دهد.

گاه پادکست‌ها را محتواهای دیجیتالی مخرب می‌دانند، زیرا نحوه دسترسی سنتی مشتریان به محتواهای گوناگون را متحول کرده‌اند. پادکست‌ها همچنین نحوه کسب درآمد تبلیغ‌کنندگان را نیز تغییر داده‌اند. می‌توان از طریق فروش اشتراک، اختصاص زمان برای تبلیغ و پلتفرم‌های جمع‌سپاری (crowdsourcing) از پادکست‌ها کسب درآمد کرد مانند استفاده از پلتفرم Patreon. جمع‌سپاری نوعی برون‌سپاری است، اما نه به شرکت‌ها یا سازمان‌های خاص بلکه به گروه بزرگی از افراد ناشناخته که هم شامل افراد متخصص و هم بی‌تجربه میشود.

پادکست چگونه تهیه می‌شود؟

پادکست‌ها محتواهای صوتی دیجیتالی هستند که از طریق اینترنت و با استفاده از سرویس‌های میزبانی پادکست توزیع می‌شود. این سرویس‌ها تمام قسمت‌های یک پادکست را در یک بخش مرکزی زخیره می‌کنند و به‌طور خودکار فیدهای RSS را می‌سازند. این فیدها تمام قسمت‌های یک پادکست را فهرست می‌کنند. این سرویس‌ها همچنین می‌توانند به‌طور خودکار فیدهای RSS را به فهرست پادکست‌ها ارسال کنند که کاربران از آنجا به قسمت‌های پادکست دسترسی پیدا می‌کنند.

            برخی از پلتفرم‌های میزبانی پادکست عبارت‌اند از:

·        Buzzsprout

·        Podbean

·        Podcast Websites

·        Simplecast

·        Spreaker

دایرکتوری پادکست (podcast directory) برنامه‌ای است که کاربران می‌توانند از آن برای جستجو،‌ ذخیره و گوش دادن به پادکست‌ها استفاده کنند. وقتی شنودگان در یک پادکست مشترک می‌شوند، فید RSS به‌طور خودکار قسمت‌های جدید پادکست را در دستگاه کاربران به‌روز می‌کند.

برخی از دایرکتوری‌های پادکست عبارت‌اند از:

·        Apple Podcasts

·        Blubrry Podcasting

·        Podbean

·        Spotify

·        Stitcher

·        TuneIn

پادکست‌ها همچنین ممکن است مستقیماً در سرویس‌های استریم مانند Patreon، SoundCloud و YouTube بارگذاری شوند.

            تولید پادکست کار دشواری نیست. تولیدکنندگان پادکست می‌توانند یک فایل صوتی دیجیتال را به‌صورت MP3 ذخیره کرده و سپس آن را در پلتفرم یک میزبان یا سایر سرویس‌های ارائه خدمات رسانه‌ای بارگذاری کنند. این فایل URL مخصوص خود را خواهد داشت که در یک سند RSS Extensible Markup Language و به صورت یک تگ XML درج خواهد شد.

            پادکست را می‌توان در یک سیستم جمع‌آوری محتوا مانند AllTop یا Feedly ثبت کرد که آن را به فهرست پادکست‌ها اضافه می‌کند. پادکست‌ها عموماً فایل‌های صوتی هستند اما از همین سیستم می‌توان برای تهیه کردن و به اشتراک گذاشتن فایل‌های تصویری، متنی و ویدیویی نیز استفاده کرد.

چگونه می‌توان یک پادکست ساخت؟

پادکست صرفاً یک فایل صوتی است. راه‌های فراوانی برای تولید یک فایل صوتی وجود دارد. اجزای مورد نیاز برای ضبط یک فایل صوتی عبارت‌اند از:

·       میکروفون پادکست

برای ضبط صدا می‌توان از میکروفون‌های یو.‌اس.‌بی نسبتاً ارزان‌قیمت استفاده کرد که کار کردن با آنها آسان است. میکروفون‌های داخلی لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند نیز برای این کار مناسب هستند. اگر هدف تولید پادکستی با کیفیت صوتی بسیار بالاست، باید از میکروفون ضبط‌ صوت با کیفیت حرفه‌ای استفاده کرد.

·       نرم‌افزار ضبط صوت

دستگاه‌های بسیاری هستند که نرم‌افزارهای ضبط صوت رایگان در آنها تعبیه شده است، مانند نرم‌افزار Voice Memos در دستگاه‌های اپل. Audacity یک نرم‌افزار ضبط صوت رایگان است که روی سیستم‌ عامل‌های دسکتاپ مانند مک‌او.اس اپل، ویندوز مایکروسافت و لینوکس قابل اجراست. نرم‌افزارهای ضبط صوت گاه خود می‌توانند فایل‌های صوتی را ویرایش نیز بکنند و فایل صوتی خروجی بدهند.

·       سایت میزبان

می‌توان یک پادکست را پس از ضبط با استفاده از پلتفرم‌های اشتراک پادکست مانند Podbean، Podcast Websites و Spreaker منتشر کرد.

در اینجا ۹ مرحله ضبط یک پادکست صوتی را با استفاده از رایانه ویندوز و میکروفون یو.اس.بی توضیح می‌دهیم:

1.     میکروفون را به پورت یو.اس.بی رایانه متصل کنید.

2.     نرم‌افزار رایگان Audacity یا هر برنامه ضبط صوت دیجیتال دیگر را نصب کنید. GarageBand نرم‌افزاری است که پیشاپیش روی دستگاه‌های اپل ای.او.اس و مک‌او.اس گنجانده شده است. در ویندوز ۱۰ نیز یک نرم‌افزار ضبط صدا از پیش نصب شده است.

3.     نرم‌افزار را باز کنید و ورودی صدا را طوری تنظیم کنید که صدای ورودی از میکروفون را تشخیص دهد.

4.     میکروفون را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که صدا خوب است و صداهای محیط را حذف می‌کند یا خیر.

5.     دکمه ضبط را فشار دهید و محتواهای پادکست خود را بخوانید یا بگویید.

6.     در صورت نیاز، پس از ضبط پادکست خود را با استفاده از ابزارهای داخلی برنامه ضبط دیجیتالی، آن را ویرایش کنید.

7.     فایل صوتی پادکست خود را با استفاده از دستور خروجی نرم‌افزار آماده کنید.

8.     فایل صوای پادکست را در یک پلتفرم اشتراک‌گذاری مانند SoundCloud یا یک پلتفرم اختصاصی انتشار پادکست مانند Podbean یا Spreaker که خدمات میزبانی و تبلیغ پادکست را ارائه می‌دهند، به اشتراک بگذارید.

9.     لینک پادکست منتشرشده را در رسانه‌های اجتماعی و جاهای دیگر به اشتراک بگذارید تا شنوندگان شما را بشناسند.

پادکست‌ها ممکن است متن داشته باشند یا نداشته باشند. این امر کاملاً بستگی به رویکرد تولیدکننده دارد و اینکه می‌خواهد پادکستش رسمی باشد یا غیررسمی. اگر بخواهید هواداران وفادار برای خود داشته باشید، باید جامعه هدف خود را به‌خوبی درک کنید و برای تولید پادکست خود هدف مشخص و دقیقی داشته باشید.

مزایای تولید پادکست کدام‌اند؟

تولید پادکست دارای مزایای زیر است:

·       تولید آن آسان است

تنها چیزهایی که برای تولید یک پادکست به آنها نیاز دارید، یک میکروفون، یک نرم‌افزار ضبط صوت، یک رایانه و اتصال اینترنت هستند. هیچ دانش یا تجهیزات اضافی برای این کار مورد نیاز نیست. یک راه حل ساده برای تولید پادکست، صحبت کردن در اپلیکیشن‌های نت‌برداری صوتی در گوشی‌های هوشمند است.

·       توزیع آن آسان است

پادکست را می‌توان در حساب‌های کاربری رایگان YouTube یا SoundCloud بارگذاری کرد. هر سرویس یا دستگاهی که بتوان در آن فایل صوتی بارگذاری کرد، می‌تواند میزبان پادکست باشد.

·       تولید پادکست قوانین و مقررات خاصی ندارد

هیچ نهاد دولتی برای پادکست‌ها قوانین و مقرراتی وضع نکرده است. این سطح از آزادی بیان در پلتفرم‌های رسمی‌تر مانند تلویزیون و رادیو وجود ندارد. البته پادکست‌ها می‌توانند از قانون حقوق مؤلف برای آثار خود استفاده کنند.

·       زمان آن محدود نیست

پادکست می‌تواند هر مدت زمانی داشته باشد. برخی از پادکست‌ها بیش از سه ساعت هستند. این زمان برای سایر گونه‌های ارتباطی زمانی بیش از حد طولانی است. این امکان باعث می‌شود بتوانید در یک پادکست به‌طور عمیق‌تر به موضوعات بپردازید و این کار در رسانه‌های دیگر رایج نیست.

·       آموزنده است

پادکست‌های مختلفی وجود دارند که در مورد موضوعات بسیار متنوعی بحث می‌کنند، مانند اخبار، طنز، علم و موضوعات خاص. برای نمونه ممکن است کل یک پادکست بر خواندن،‌ تجزیه و تحلیل و بررسی یک رمان تمرکز کند.

·       منطبق با تقاضا تولید می‌شود

کاربران می‌توانند هر زمانی که بخواهند در دستگاه تلفن همراه خود به محتوای صوتی یک پادکست دسترسی داشته باشند و به آن گوش بدهند. می‌توان در حین انجام کارهای دیگر مانند کار کردن، رانندگی، ورزش یا تمیز کردن منزل به پادکست نیز گوش داد.

·       یک ابزار ارزشمند بازاریابی است

پادکست به بازاریابان محصولات کمک می‌کند با مخاطبان خاص خود ارتباط برقرار کنند و نقطه تماس ثابتی است که مخاطبان دوباره به آن مراجعه می‌کنند. پادکست ابزار بازاریابی چندکاناله و بسیار مؤثری است که اطلاعات مفید را به مخاطبان می‌دهد بدون اینکه تلاش کند چیزی به آنها بفروشد. پادکست همچنین فرصت خوبی برای لینک کردن به وب‌سایت فروش ایجاد می‌کند که به‌نحو مؤثر بر سئوی یک برند تأثیر مثبت می‌گذارد. پادکست‌ها اغلب مهمانانی دعوت می‌کنند و می‌توانند به صفحات وب آن مهمانان نیز لینک بدهند. یک شرکت فناوری نوپا می‌تواند با استفاده از پادکست در مورد محصولات خود به مخاطبان آموزش بدهد و همچنین در مورد موضوعات کلی‌تر صحبت کند و تخصص خود را به مخاطبان ارائه دهد.

چند مثال در حوزه تولید پادکست

طبق آمار Podcast Insights در حال حاضر حداقل چند میلیون پادکست در اینترنت وجود دارد. موضوعات این پادکست‌ها حوزه‌های متنوع و وسیعی مانند هنر، علم، سیاست، کمدی و موضوعات خاص مانند جنایات واقعی را در بر می‌گیرد.

            برخی پادکست‌های محبوب عبارت‌اند از:

·       And Introducing - پادکستی درباره موسیقی، نوازندگان و گروه‌های موسیقی

·       The Daily - اخبار و تحلیل‌های مجله نیویورک تایمز

·       The Joe Rogan Experience - پادکستی شامل گفتگوهای طولانی با جو روگان (Joe Rogan) مفسر هنرهای رزمی ترکیبی و مجری سابق تلویزیون

·       Serial - پادکستی که یک خبر را در طول یک فصل به‌تفصیل و با جزئیات دنبال می‌کند.

·       TED Talks Daily سخنرانان مختلف در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به مجموعه محبوبTED  صحبت می‌کنند.

·       This American Life پادکست رادیوی ملی آمریکا که گزارش‌های موضوعی ارائه می‌دهد.

تاریخچه ساخت پادکست

پادکست از دهه هشتاد میلادی وجود داشت. نخستین گونه پادکست، وبلاگ‌نویسی صوتی نامیده می‌شد. مردم صحبت‌های خود را ضبط می‌کردند و این محتوای صوتی را از طریق اینترنت و به‌صورت پست‌های شنیداری وبلاگ به اشتراک می‌گذاشتند. در سال ۲۰۰۴ بن همرزلی (Ben Hammersly) برای نخستین بار از واژه پادکست برای توصیف این نوع از محتوا استفاده کرد. این اصطلاح ترکیب دو واژه iPod و broadcast بود.

رشد پادکست‌ها در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی با گسترش استفاده از پهنای باند و اینترنت آغاز شد. در سال ۲۰۰۴ آدام کری (Adam Curry) مجری سابق ام.تی.وی و دیو وینر (Dave Winer) توسعه‌دهنده نرم‌افزار، آی‌پادر (iPodder) را طراحی کردند. این نرم‌افزار که امروزه به آن Juice می‌گویند برنامه‌ای است که به کاربران امکان می‌دهد برنامه‌های ایستگاه‌های رادیویی اینترنتی را روی آی.پد خود دانلود کنند.

کری میزبان چندین پادکست بود و به دلیل نقشش در محبوبیت این رسانه، پدر پادکست یا Podfather خوانده می‌شود. یکی از نخستین پادکست‌های وی Daily Source Code بود که برای مخاطبان علاقه‌مند به فناوری تهیه می‌شد.

در سال ۲۰۱۹ Spotify دو پلتفرم مهم میزبانی پادکست یعنی Anchor و Gimlet Media را خرید. این کار نشان‌دهنده علاقه پلتفرم‌های استریم به این حوزه است. در همان سال مجله Edison Research گزارشی درباره «ردیابی مخاطبان پادکست» منتشر کرد که به گفته آن، در هر ماه ۹۰ میلیون نفر در ایالات متحده به پادکست گوش می‌دهند. محبوبیت این رسانه در هر دو بخش شرکتی و شخصی همچنان ادامه دارد.

پادکست در طی سالیان به روشی ارزشمند برای دستیابی به بازارهای خاص و برقراری ارتباط با مخاطبان دیجیتال تبدیل شده است. برای بازاریابی بهتر باید به رسانه‌های ترکیبی جدید مانند پادکست روی بیاوریم.

نویسنده: Ben Lutkevich

منبع: techtarget

مترجم: بهناز دهکردی
پربازدیدترین مقالات