جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰
۱k

ارتباط «متاورس» و فرصت‌های آموزشی: آیا راه زیادی مانده است؟

ارتباط «متاورس» و فرصت‌های آموزشی: آیا راه زیادی مانده است؟

در این مقاله مروری کلی بر اصطلاح «متاورس» (Metaverse) یا «فراجهان» خواهیم کرد. این اصطلاح را مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک زمانی دوباره بر سر زبان‌ها انداخت که تعریف مخصوص خود را از این اصطلاح ارائه داد و نام جدید شرکت خود را اعلام کرد.

این واژه دهن‌ پرکن «متاورس» دقیقاً به چه معناست؟ چه ارتباطی با آموزش و به‌ویژه حوزه آموزش زبان انگلیسی دارد؟ در این مورد پرسش‌های فراوانی وجود دارد اما با پرسش‌های فوق آغاز می‌کنیم.

درک واژه «متاورس» و مفهوم آن

در این واژه، پیشوند «متا» (meta) به معنای فراتر و «ورس» (verse) به معنای جهان هستی است. شرکت‌های حوزه فناوری از این واژه برای توصیف آن چیزی استفاده می‌کنند که بعد از اینترنت خواهد آمد. شاید اشاره به عینک‌های واقعی افزوده داشته باشد، شاید نداشته باشد.

زاکربرگ در ویدیوی معرفی شرکت متا (Meta) می‌گوید: «شاید فکر کنید درباره داستانی علمی‌تخیلی سخن می‌گویم، اما ما فناوری‌های بسیار زیادی را یک‌جا جمع کرده‌ایم. در ۵ تا ۱۰ سال آینده بسیاری از این فناوری‌ها به جریان اصلی بازار تبدیل خواهند شد. وقتی این روند کامل شود، واقعیت فیزیکی ما با دنیای دیجیتال ادغام خواهد شدبه عبارت دیگر، متاورس اشاره به واقعیت‌های دیجیتال دارد در محیط کار، بازی یا ارتباطات بین فردی در کنار واقعیت فیزیکی حضور و معنا دارند.

متاورس یا فراجهان نام‌های دیگری نیز دارد، مانند «جهان آینه‌ای» (mirror world)، «اینترنت فضایی» (spacial internet) یا «ابر واقعیت افزوده» (AR cloud). مفاهیم کلیدی که این اصطلاح را تعریف می‌کنند، «تجربه» و «واقعیت فیزیکی تقویت‌شده با دنیای مجازی» هستند.

متاورس شامل مفاهیم واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR & VR) با هم است. این جهان در همین حال که این مقاله را می‌نویسم در حال ساخته شدن است. در آینده آواتارها و لایه‌های دیجیتالی به معنایی بسیار پیشرفته‌تر از آنچه در حال حاضر می‌بینیم، پدید خواهند آمد و در تعاملات آنلاین مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

آینده آموزش به کمک متاورس

مدیر ارشد بازرگانی شرکت متا، مارن لوین (Marne Levine) می‌گوید که ارزش متاورس در حوزه آموزش، کمک به برگزاری کلاس‌هاست. این ابزار تجربه یادگیری جامعی برای فراگیران فراهم می‌آورد.

آموزش زبان در فضای متاورس

تجربه سالیان من به عنوان معلم زبان انگلیسی باعث شده است که نیاز روزافزونی را حس کنم که برای استفاده از آخرین پیشرفت‌های فناوری قابل دسترس برای دانش‌آموزان در حوزه یادگیری به وجود آمده است.

این پیشرفت‌ها می‌توانند به زبان‌آموزان در رشد و پیشرفت آنها در حوزه زبان کمک کنند. همیشه باید به دنبال فرصت‌هایی بود که بتوان به زبان مقصد با دیگران ارتباط برقرار کرد. همچنین این فناوری‌ها باعث می‌شود زبان‌آموزان برای مقابله با چالش‌های دنیای خارج از کلاس آماده شوند، دنیایی که همیشه رقابت در آن حرف اول را می‌زند.

با توجه بسترهای آموزشی دوران همه‌گیری کوید ۱۹ و بعد از آن، معلمان و دانش‌آموزان در رفتار با فناوری به سطح جدید از درک رسیده‌اند. و این بدان معناست که ما همزمان استراتژی‌هایی فرا گرفته‌ایم برای مقابله بهتر با محدودیت‌های این روش، به‌ویژه در کلاس‌های درس آنلاین و همزمان.

پیشنهاد می‌کنم در مقام معلم از دانش‌آموزان خود بپرسید در مورد متاورس چه می‌دانند. این کار به شما کمک می‌کند فرصت‌های مناسب برای گنجاندن فعالیت‌های مبتنی بر واقعیت افزوده را در برنامه درسی خود شناسایی کنید. این کار همچنین باعث تقویت ارتباطات زبانی فراگیران می‌شود.

مثال‌های کاربردی و ایده‌های عملی

در حساب کاربری اینستاگرام من می‌توانید ایده‌های فرهنگی و ارتباطی با استفاده از واقعیت مجازی مورد استفاده در کلاس‌های آنلاین زبان برای بزرگ‌سالان و کودکان را پیدا کنید. یک نکته کلیدی در مورد اهمیت آمادگی معلمان برای تدریس از راه دور که سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۸ به آن اشاره کرده، این است:

«روش‌های جامع آموزشی با ادغام فناوری‌های آموزش از راه دور و رویکردهای آموزشی مناسب و همچنین دانش کافی از موضوع درس، باعث می‌شوند معلمان مهارت‌های اولیه کافی برای طراحی و اجرای روش‌های آموزش از راه دور را به دست آورند. آموزش از راه دور مؤثر همچنین مستلزم حمایت مداوم و راهنمایی معلمان در استفاده از روش‌های معلم‌محور است.»  

برای استفاده مؤثر از این ایده‌ها در کلاس درس، به پرسش‌های زیر فکر کنید:

·       چه کلیدواژه‌ای را برای حوزه آموزش زبان انگلیسی که در آن مشغول هستید انتخاب می‌کنید؟

·       چگونه فعالیت‌های مربوط به یادگیری فراگیر (immersive learning) را در کلاس زبان خود می‌گنجانید؟

·       نظر شما در مورد فرصت‌های استفاده از متاورس در امر آموزش زبان چیست؟

 

مجتمع فنی تهران

نویسنده: Raquel Ribeiro

منبع: cambridge

مترجم: بهناز دهکردی

پربازدیدترین مقالات