جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲
۲k

نقش مهندسی صنایع در صنعت

نقش مهندسی صنایع در صنعت

هرساله هزاران دانش‌آموز و والدین آنها با این چالش مواجه می‌شوند که کدام شاخه از مهندسی را باید انتخاب کنند. در این مسیر آنها با اضطراب بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، از چندین مشاور مشورت می‌گیرند و افراد بسیاری به آنها توصیه‌های مختلف می‌کنند. اما هرچه بیشتر در این مورد صحبت می‌کنند، بیشتر دچار سردرگمی می‌شوند.

بیشتر این دانش‌آموزان آن شاخه‌های مهندسی را انتخاب می‌کنند که در صنعت بازی بازار داغی دارند. اما در کل برای دانش‌آموزان دشوار است که تصمیم بگیرند کدام شاخه را انتخاب کنند و بدانند چشم‌انداز شغلی آنها چیست، آیا مدرکی که می‌گیرند ارزشمند است و اینکه آیا در نهایت به آنها کمک می‌کند شغل خوبی پیدا کنند یا خیر.

            بسیاری نیز هستند که اشتباهی رایج و پرهزینه را مرتکب می‌شوند. و آنها کاری را می‌کنند که همه می‌کنند و به اصطلاح به دنبال گله راه می‌افتند. گاهی وقتی دوره تحصیل را آغاز می‌کنید و به سال دوم می‌رسید، متوجه می‌شوید که آن رشته برای شما مناسب نیست. اما دیگر دیر شده است. احساس می‌کنید سال‌های طلایی عمر خود و فرصت گرفتن مدرکی را که به آن نیاز دارید، هدر داده‌اید.

            به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در مورد شاخه‌ای از مهندسی صحبت کنیم که افراد بسیار کمی واقعاً در مورد آن اطلاعات صحیح دارند. همچنین در این باره صحبت خواهیم کرد که چرا این شاخه می‌تواند انتخابی ارزشمند برای تحصیل باشد.

این شاخه از مهندسی سالانه دانشجویان بین‌المللی فراوانی به خود جذب می‌کند و چشم‌انداز آن در حوزه مهندسی و همچنین در تجارت بسیار نویدبخش است. تحصیل در این رشته مهارت طراحی، برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی فرایندهای تولید و ساخت را به شما می‌دهد. نام این رشته «مهندسی صنایع» است.

نام «مهندس صنایع» (Industrial Engineer (IE)) واقعاً کمکی به درک چیستی این رشته نمی‌کند. بسیار از مردم این رشته را اصلاً نمی‌شناسند یا اطلاعات اندکی در مورد آن دارند. برای بیشتر مردم جای سؤال است که مهندسان صنایع واقعاً‌ چه کاری انجام می‌دهند.

مهندسان صنایع مؤثرترین راه را برای استفاده از منابع اساسی، یعنی نیروی کار، ماشین‌آلات، مواد اولیه،‌ فضا، اطلاعات و انرژی تعیین می‌کنند، به‌طوری که بتواند منجر به ساخت یک محصول یا ارائه خدمات بهینه شود.

مهندسی صنایع شامل مطالعه روشهای بهینه‌سازی فرایندها و سیستم‌های پیچیده است. مهندسان صنایع طراحی، برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی فرایندهای تولید و همچنین پیاده‌سازی فرایندهای موجود در صنایع خدماتی را می‌آموزند.

مدرک مهندسی صنایع علاوه بر اینکه آمادگی فرد را برای استخدام فوری بهعنوان مهندس صنایع تأیید می‌کند، پایه و اساسی عالی برای ادامه تحصیل در برخی رشته‌های دیگر است، از جمله کارشناسی ارشد در حوزه‌های تولیدی که به دانش فنی پایه نیاز دارند.

فرصت تحصیلی دیگری که برای مهندسان صنایع فراهم است، ادامه تحصیل در حوزه فناوری اطلاعات و مدیریت است و این دو رشته حوزه‌هایی هستند که در آنها ترکیب مهارت‌های مهندسی صنایع منحصر به فرد و ارزشمند است.

رشته مهندسی صنایع(علوم مهندسی) از دیرباز منبع اصلی کسب مهارت و پرورش استعدادهای مدیریتی شناخته شده است. در دنیای امروز که رقابت در آن حرف اول را می‌زند، به مدیران و تصمیم‌گیرندگانی نیاز است که بتوانند مفاهیم ریاضی و روش‌های علمی مدیریت را هنگام بروز مشکلات فنی به کار بگیرند و مشکل را حل کنند. مهندسان صنایع نه تنها می‌توانند این مشکلات را به‌درستی درک کنند، قادر هستند روش‌هایی برای حل این مشکلات ابداع و اجرا کنند.

تحصیل در رشته مهندسی صنایع فرایندی انعطاف‌پذیر است، زیرا می‌توانید مسیرهای تحصیلی را دنبال کنید که بیشتر فنی یا بیشتر مدیریت‌محور باشند و رویکرد خود را به مهندسی صنایع با توجه به علایق و نیازهای خود شخصی‌سازی کنید.

چهار دلیل برای تحصیل در رشته مهندسی صنایع

·       برای مهندسان صنایع در همه بخش‌ها کار هست

می‌توان مهندسان صنایع را دید که در اغلب شرکت‌ها و در بسیاری از بخش‌های هر شرکت مشغول به کار هستند. این بدان معناست که شما پس از فارغ التحصیل شدن در این رشته می‌توانید به‌سادگی کار پیدا کنید.

·       مهارت‌های فنی و دانش تجارت

مهندسان صنایع درس‌های مربوط به مدیریت بازرگانی را به‌عنوان بخشی از برنامه تحصیلی مهندسی صنایع فرا می‌گیرند. به این ترتیب دانش‌آموختگان این حوزه درک صحیحی از جنبه‌های تجاری یک شرکت به دست می‌آورند.

·       تمرکز بر فرایندها

مهندسی صنایع بیشتر بر فرایندها و یافتن روش‌هایی برای بهبود آنها تمرکز می‌کند. بهبود فرایند به کمک روش‌هایی مانند کاهش هزینه، صرفه‌جویی و کاهش زمان تولید انجام می‌شود.

·       تجزیه و تحلیل داده‌ها

داده‌های کلان امروزه موضوع مهمی است که روز به روز به اهمیت آن افزوده می‌شود و بیشتر شرکت‌ها به دنبال آن هستند که با استفاده از این داده‌های کلان و پیچیده، تصمیمات بهتر و درست‌تری برای کسب‌وکار خود بگیرند. تحصیل در رشته مهندسی صنایع، پایه و اساس لازم برای کار در این حوزه را فراهم می‌کند.

راه‌کارهایی که مهندسان صنایع ارائه می‌دهند

·       تعیین بهترین مکان برای قرار دادن ماشین‌آلات در یک کارخانه یا ایجاد ایستگاه‌های آمبولانس در یک منطقه شهری یا احداث یک کارخانه در کشور براساس ملاحظات اقتصادی و عملیاتی

·       طراحی سیستم‌های برنامه‌ریزی به کمک رایانه که انعطاف‌پذیر باشند و بتوان به کمک آنها سلسله فرایندها و علمیات تولید یک محصول را تغییر داد و بهینه کرد.

·       تعیین اینکه کدام نوع مشاغل برای گروه‌های مختلف نیروی کار مانند سالمندان یا معلولان مناسب‌تر هستند.

·       توسعه یک سیستم در جهت کنترل سطح موجودی یک محصول در انبار، تعداد کتاب‌های یک کتاب‌فروشی یا میزان بنزین در پمپ بنزین

·       طراحی سیستم‌های خودکار حمل و نقل برای جابه‌جایی قطعات در یک کارخانه

·       طراحی برنامه مدیریت مأموریت برای متخصصان حمل کلاهک در شاتل فضایی ناسا

·       طراحی سیستم‌های تولید یکپارچه رایانه‌ای و سیستم‌های پشتیبانی جهت یکپارچه کردن اطلاعات و کنترل و هماهنگی سیستم‌های تولید، وسایل نقلیه هدایت‌شونده و خودکار، تأسیسات خودکار انبار و مدیریت نیروی انسانی

·       طراحی برنامه‌ای جدید برای نوبت‌دهی اتاق عمل در یک بیمارستان یا مرتب کردن سفارش‌های تولید در یک کارخانه

·       تعیین مسیر بهینه حرکت آمبولانس در شهر یا وسایل نقلیه مورد استفاده جهت جابه‌جایی مواد در یک کارخانه به منظور به حداقل رساندن زمان هر سفر

·       توسعه قابلیت اطمینان و کیفیت سیستم‌های مدیریتی برای اطمینان از اینکه محصولات تولید‌شده نقصی ندارند.

·       توسعه برنامه‌های تجزیه و تحلیل قابلیت اطمینان منابع انسانی جهت ارزیابی ایمنی یک محل کار

·       طراحی سیستم‌های گرافیک رایانه‌ای جهت کمک به اپراتورها در امر نظارت و کنترل بر فرایندهای صنعتی

دانشجویان این رشته پس از فراغ التحصیل شدن چه می‌کنند؟

مدرک لیسانس مهندسی در رشته مهندسی صنایع باعث می‌شود بتوانید در آینده در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، لجستیک، حمل و نقل، خطوط هوایی و خدمات مالی، شغل خوبی پیدا کنید.

            شما به‌عنوان فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع بیشترین انعطاف‌پذیری ممکن را برای پیگیری اهداف خود و پیشرفت در حوزه‌های مدیریت و همچنین طراحی سیستم‌ها خواهید داشت.

            مهندسی صنایع یک حرفه در حال رشد است، زیرا کار مهندسان صنایع باعث کنترل هزینه و افزایش کارایی می‌شود. استخدام این مهندسان برای کارفرمایان در اکثر صنایع از جمله صنایعی که هدف اصلی آنها سودآوری نیست، جذاب است.

            از آنجایی که مهندسان صنایع مانند سایر مهندسان در تحصیلات خود رویکرد تخصص‌گرایی صرف ندارند، می‌توان آنها را در صنایع بسیاری به کار گرفت، مانند صنایع تولیدی بزرگ، بیمارستان‌ها، خدمات مشاوره مهندسی و بخش تحقیق و توسعه سازمان‌ها.

            این قابلیت انعطاف و تطبیق‌پذیری از این واقعیت می‌آید که تخصص این مهندسان کاهش هزینه‌های داخلی است و این ویژگی باعث می‌شود کار آنها را در صنایع مختلف ارزشمند باشد. حتی در علوم پزشکی نیز توجه بیشتر به مراقبت‌های پزشکی و تغییر نحوه ارائه این مراقبت‌ها باعث شده است تقاضا برای استخدام مهندسان صنایع افزایش یابد. شرکت‌های بسیاری در صنایع مختلف به دنبال راه‌های جدید هستند برای کنترل هزینه‌ها و افزایش کارایی و این امر موجب افزایش تقاضا برای این مهندسان می‌شود.

شغل خود در حوزه مهندسی صنایع را مطابق علایق خود تعیین کنید

مجتمع فنی تهران :شما به‌عنوان یک مهندس صنایع همیشه گزینه‌های زیادی برای انتخاب مشاغل مختلف در حوزه‌های گوناگون دارید. در اینجا چند حوزه را معرفی می‌کنیم که می‌توانید بر اساس علاقه خود از میان آنها انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید پشت رایانه بنشینید و داده‌های عمیق را تجزیه و تحلیل کنید، می‌توانید مشاغل مهندسی صنایع را انتخاب کنید که در عنوان آنها «تحلیل داده» یا «تحلیل کسب‌وکار» آمده است.

اگر می‌خواهید در یک واحد تولیدی کار کنید و به کار در کارخانه علاقه‌مند هستید، مشاغلی در حوزه مهندسی لجستیک، مهندسی ساخت، تولید، پیش‌بینی و بسیاری حوزه‌های دیگر وجود دارند که شاید برای شما جالب باشند.

اگر سفر کردن در حین کار را دوست دارید، می‌توانید مشاغلی را در حوزه مهندسی صنایع انتخاب کنید که شامل مشاوره و ارائه خدمات به مشتریان و صحبت با آنهاست. در این حوزه گزینه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد و ما تنها به چند نمونه اشاره کردیم.

برخی از حوزه‌هایی که به‌عنوان مهندس صنایع می‌توانید در آنها مشغول به کار شوید عبارت‌اند از:

·       صنایع خدماتی

·       ارائه خدمات لجستیک

·       صنایع تولیدی

·       خدمات مشاوره، فناوری اطلاعات و مهندسی

·       شرکت‌های تحقیق و توسعه

·       عمده‌فروشی‌ها

منبع: vit.edu

مترجم: بهناز دهکردی

پربازدیدترین مقالات