جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲
۱۴k

آموزش تلفیقی

آموزش تلفیقی

تعریف و مزایای استفاده از آموزش تلفیقی

دسته‌بندی تکالیف دانش‌آموزان، پرورش توانایی‌های مختلف یادگیری و پشتیبانی از دانش‌آموزان در خانه یا سر کلاس،‌ تنها سه مورد از اهداف بسیاری هستند که به کمک رویکرد آموزش تلفیقی می‌توان به آنها دست یافت. شما به‌عنوان معلم باید به‌طور مؤثر در موقعیت‌ها و شرایط گوناگون بتوانید شیوه‌های مختلف آموزش را به کار بگیرید. آموزش تلفیقی به شما کمک می‌کند فرایند یادگیری را برای هر دانش‌آموز شخصی‌سازی کنید و در نتیجه کلاس‌های درس خود را پربارتر و مفیدتر کنید.

            برای بیشتر دانش‌آموزان در کلاس‌های درس امروزی نوعی از آموزش تلفیقی پیاده‌سازی می‌شود (مثلاً استفاده از رایانه برای انجام یک تکلیف)، پس دانش‌آموزان شما پیشاپیش با مفهوم آموزش تلفیقی آشنا هستند. بسیاری از این دانش‌آموزان نیز انواع تبلت، گوشی‌های هوشمند و سایر اشکال فناوری را می‌شناسند و از آنها برای کارهای بسیاری استفاده می‌کنند که لزوماً ربطی به فرایند تحصیل و مدرسه ندارد. اما با استفاده از این ابزارها در یک فضای آموزشی (کلاس درس یا محیط آموزش تلفیقی یا آموزش از راه دور) می‌توان فرایند آموختن را مؤثرتر کرد.

مجتمع فنی تهران پیشرو در حوزه آموزش تلفیقی در ایران

            در روش‌های گوناگون آموزش تلفیقی، منابع دیجیتالی و موبایلی ارائه می‌شوند که قابل چاپ یا بازنمایی در صفحات بزرگ نیز هستند و به این منظور طراحی شده‌اند که آموزش اثرگذار را ساده‌تر کنند.

آموزش تلفیقی چیست؟

آموزش تلفیقی یک رویکرد آموزشی است که در آن روش‌ها و ابزارهای دیجیتال یا آنلاین با آموزش حضوری تلفیق می‌شوند. گنجاندن فناوری در فرایند آموزش به دانش‌آموزان کمک می‌کند در آینده مسیرهای موفقیت را ساده‌تر طی کنند، زیرا رایانه‌ها و سایر ابزارهای ارتباطی در ارتباطات و تجارت دنیای امروز بسیار ضروری هستند. وقتی دانش‌آموزان در چارچوب آموزش تلفیقی تربیت شوند، نه تنها در موضوعی که می‌آموزند متبحر می‌شوند، در استفاده از فناوری نیز مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند.

            آموزش حضوری معلم در روند آموزش ترکیبی بخشی ضروری است. توسعه مهارت‌های شنیداری در کنار مهارت‌های دیداری و حرکتی برای رشد دانش‌آموزان امر مهمی است.

هدف از آموزش تلفیقی چیست؟

آموزش تلفیقی با ترکیب آموزش حضوری و آنلاین، کلاس درسی واقعاً جامع و کاربردی به وجود می‌آورد که در آن نیاز همه دانش‌آموزان برآورده می‌شود. به این روش می‌توانید دانش‌آموزان را به درس علاقه‌مند نگه دارید، آنها را به آموختن برانگیزید و به آنها انگیزه بدهید. همچنین این روش آموزش به معلمان کمک می‌کند مؤثرتر تدریس کنند و دانش‌آموزان خود را توانمندتر بار بیاورند.

            آموزش تلفیقی به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد از تمام توانایی‌های خود استفاده کنند و معلومات خود را تا سطحی که برای آنها مفید است گسترش دهند. همچنین آموزش تلفیقی به دانش‌آموزانی که سرعت یادگیری آنها زیاد است، امکان می‌دهد سریع‌تر پیش بروند و دانش‌آموزانی که سرعت یادگیری آنها کمتر است می‌توانند با سرعتی که برای آنها مطلوب است بیاموزند و هر جا که به کمک نیاز داشته باشند، مطابق نیازشان پشتیبانی مربوطه را دریافت کنند.

در یک محیط آموزشی سنتی که در آن به همه دانش‌آموزان با سرعتی یکسان، مطالب یکسان آموزش داده می‌شود، دانش‌آموزان بااستعداد اغلب احساس بی‌حوصلگی می‌کنند و دانش‌آموزانی که به کمک بیشتری نیاز دارند، عقب می‌مانند. اما از آنجایی که آموزش تلفیقی مقیاس‌پذیر است، فرایند آموزش در هر مرحله مؤثرتر خواهد بود و همه دانش‌آموزان برای موفقیت در مسیر خود مجهز خواهند شد زیرا مهارت‌هایی را که برای رشد و شکوفایی در قرن بیست‌ویکم نیاز دارند، به دست خواهند آورد.

در آموزش تلفیقی دانش‌آموزان منابع را به‌صورت دیجیتالی دریافت می‌کنند و هر جا که امکان اتصال به اینترنت فراهم باشد یا به کمک گوشی هوشمند خود می‌توانند به کتابخانه عظیمی دسترسی داشته باشند که محتواهای آموزشی مناسب برای رشد آنها را در اختیارشان قرار می‌دهد. این بدان معناست که دانش‌آموزان می‌توانند در تعطیلات و آخر هفته‌ها و در هر کجا که هستند هرگاه که بخواهند به آموختن ادامه دهند. والدین نیز می‌توانند در خانه به آموزش فرزندان خود کمک کنند.

انواع یادگیری تلفیقی کدام‌اند؟

شما می‌توانید یادگیری تلفیقی را به بی‌شمار روش امتحان کنید. گزینه‌های این نوع آموزش بی‌پایان هستند. شما به‌عنوان آموزگار بهتر از هر کسی دانش‌آموزان خود را می‌شناسید و می‌توانید محتواهای آموزشی، ابزارهای فناوری و روش‌های آموزش را به‌گونه‌ای انتخاب و تنظیم کنید که بیشترین فایده را برای هر یک از دانش‌آموزان شما داشته باشند. می‌توانید آنها را با فناوری‌های جدید آشنا کنید، سبک‌های مختلف آموزش تلفیقی را امتحان کنید و نحوه استفاده از این سبک آموزشی را به‌نحوی تغییر دهید که فرایند یادگیری را برای دانش‌آموزان مؤثرتر کند.‌

چند روش و ابزار آموزش تلفیقی برای شروع اینها هستند:

·        دروس آنلاین برای دانش‌آموزان تعریف کنید و از آنها بخواهید تکالیف خود را براساس آموزش‌های حضوری، به‌صورت آنلاین انجام دهند و ارسال کنند.

·        از سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS) استفاده کنید که به‌سادگی و در هر زمان در دسترس معلمان و دانش‌آموزان هستند.

·        در کلاس درس دانش‌آموزان را با آموزش‌ آنلاین از طریق ویدیو در فرایندهای جدید مشارکت دهید و همزمان به‌صورت حضوری روند آموزش آنها را هدایت کنید. هنگام راهنمایی دانش‌آموزان در این شیوه باید انعطاف‌پذیر عمل کنید.

·        در کلاس‌های حضوری به دانش‌‌آموزان کمک کنید «مدل چرخش ایستگاه» (Station Rotation model) را که از مهمترین انواع آموزش تلفیقی است از طریق ایستگاه‌های آموزشی آنلاین تمرین کنند.

·         یادگیری پروژه‌محور به‌صورت آنلاین به همراه بحث‌های حضوری سر کلاس بیشترین فایده را خواهد داشت و فعالیت و کوشش آنها را افزایش خواهد داد.

·        هنگام آموزش حضوری از رایانه استفاده کنید. کلاس را در آزمایشگاه رایانه برگزار کنید که هر دانش‌آموز به یک رایانه دسترسی داشته باشد.

·        سیستم‌های پاسخگویی در آموزش‌های آنلاین به معلمان این را امکان را می‌دهد که در لحظه به پرسش‌های دانش‌آموزان به‌صورت آنلاین پاسخ دهند، حتی اگر همه سر کلاس باشند.

·        معلمان می‌توانند در طی دوره‌های آنلاین با ضبط ویدیویی کلاس‌های مجازی عملکرد دانش‌آموزان را از راه دور و به‌طور مؤثر ارزیابی کنند.

برخی از مربیان کلاسی را هدایت می‌کنند که دانش‌آموزانش پشت رایانه یا تبلت نشسته‌اند و بر روی دستگاه‌های ارتباطی خود تمرینات و تکالیف را انجام می‌دهند. سایر مربیانی که از آموزش تلفیقی استفاده می‌کنند، حضوری درس می‌دهند و سپس تمرینات را به‌صورت آنلاین برای دانش‌آموزان می‌فرستند و دانش‌آموزان نیز تکالیف را در دستگاه‌های دیجیتال خود انجام می‌دهند و برای معلم ارسال می‌کنند. در سایر کلاس‌های درس نیز معلمان ویدیوی درس ارائه‌شده را به‌صورت آنلاین برای دانش‌آموزان ارسال می‌کنند تا در خانه ببینند و براساس درس ارائه‌شده و با نظارت معلم تمرینات و تکالیف را انجام دهند.

همان‌طور که پیداست آموزش تلفیقی اشکالی بی‌پایانی دارد و می‌توان از آن در هر سبک آموزشی استفاده کرد. روشی که شما برای کلاس درس خود انتخاب می‌کنید تا حدی به فناوری‌هایی بستگی دارد که در مدرسه در دسترس شما قرار دارند و همچنین به ابزارهایی که دانش‌آموزان در خانه به آنها دسترسی دارند.

چه کسانی از آموزش تلفیقی سود می‌برند؟

آموزش تلفیقی هم برای دانش‌آموزان و هم برای معلمان مفید است. از آنجایی که همه دانش‌آموزان شما در دنیایی زندگی می‌کنند که مبتنی بر استفاده از فناوری‌های جدید است، آموزش تلفیقی برای همه دانش‌آموزان سودمند خواهد بود. تلفن همراه باعث می‌شود معلمان بتوانند به‌سادگی تکالیف را برای دانش‌آموزان تعیین کنند، به تکالیف آنها نمره بدهند و فرایند پیشرفت دانش‌آموزان را روز و شب از طریق یک پلتفرم مدیریت آموزش آنلاین که مخصوص معلمان است ارزیابی کنند. آموزش تلفیقی به معلمان کمک می‌کند فرایند آموزش را منظم‌تر پیش ببرند و با دانش‌آموزان ارتباط معنادارتری برقرار کنند. آموزش تلفیقی روشی منعطف است که می‌توان از آن در هر کلاس درسی استفاده کرد.

آموزش تلفیقی را از کجا آغاز کنید؟

·        نخست باید به این بیندیشید که چه نوعی از آموزش تلفیقی برای شما مناسب است. آموزش تلفیقی نیاز به فعالیت توأمان حضوری و آنلاین دارد.

·        باید همه دانش‌آموزان شما به فناوری مورد نیاز برای آموزش تلفیقی دسترسی داشته باشند. اگر دانش‌آموزان شما در خانه به رایانه یا گوشی هوشمند دسترسی ندارند، شاید لازم باشد دسترسی به این فناوری‌ها را در کلاس درس فراهم کنید.

·        لازم است دانش‌آموزان بلد باشند با فناوری‌های مورد نیاز آموزش تلفیقی کار کنند. در کلاس در مورد کار با این فناوری‌ها صحبت کنید یا دستورالعمل‌های لازم را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید. اگر دانش‌آموزان شما در خانه هستند، راهنمایی‌های لازم را در مورد روش آموزش تلفیقی خود برای آنها ارسال کنید.

·        هر روشی را که انتخاب کردید، ابتدا آن را آزمایش کنید تا میزان اثربخشی آن مشخص شود. دانش‌آموزان شما سبک‌های گوناگون یادگیری و همچنین سطوح مختلفی از تجربه کار با فناوری‌های جدید دارند. روش‌های گوناگون را امتحان کنید تا ببینید برای دانش‌آموزان شما کدام از همه مناسب‌تر است.

منبع: Learning A-Z

مترجم: بهناز دهکردی

پربازدیدترین مقالات