جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲
۳k

چارچوب اروپایی مشترک و مرجع زبان‌ CEFR

چارچوب اروپایی مشترک و مرجع زبان‌ CEFR

CEFR یک چهارچوب مشترک و استاندارد برای اندازه‌گیری مهارت و دانش زبانی افراد است. این چارچوب توسط شورای اروپا در سال ۲۰۰۱ منتشر شده است و توانایی زبان‌آموزان را از نظر مهارت‌های صحبت کردن، خواندن، گوش دادن و نوشتن در شش سطح مرجع توصیف می‌کند.

تاریخچه مختصر چارچوب اروپایی مشترک و مرجع زبان‌

چارچوب اروپایی مشترک و مرجع زبان‌ها (CEFR) نتیجه تحولاتی در آموزش زبان است که در دهه ۱۹۷۰ و بعد از آن اتفاق افتادند و انتشار آن در سال ۲۰۰۱ نتیجه مستقیم بحث‌ها، جلسات و مشاوره‌های متعددی بود که ۱۰ سال به طول انجامیدند.

 

 

توسعه چارچوب اروپایی مشترک و مرجع زبان (CEFR) همزمان بود با تغییرات اساسی در آموزش زبان و دور شدن از روش ترجمه گرامر (the grammar-translation method) به سمت رویکرد کاربردی/تصوری (functional/notional approach) و رویکرد ارتباطی (communicative approach). چارچوب اروپایی مشترک و مرجع زبان‌ (CEFR) رویکردهای بعدی این حوزه را نیز منعکس می‌کند.

CEFR نتیجه نیاز به یک چارچوب مشترک بین‌المللی برای یادگیری زبان بود که همکاری بین مؤسسات آموزشی در کشورهای مختلف به‌ویژه در اروپا را تسهیل می‌کرد. همچنین امید بر آن بود که این چارچوب مبنایی مناسب برای ارزیابی متقابل مدارک زبان باشد و به فراگیران، معلمان، طراحان دوره‌ها، هیئت‌های امتحانی و مدیران آموزشی کمک کند تلاش‌های خود را براساس یک مرجع سنجش واحد هماهنگ کنند.

CEFR یا چارچوب اروپایی مشترک و مرجع زبان‌، چارچوبی است که توسط شورای اروپا در سال ۲۰۰۱ منتشر شده است و توانایی زبان‌آموزان را از نظر مهارت‌های صحبت کردن، خواندن، گوش دادن و نوشتن در شش سطح مرجع توصیف می‌کند. علاوه بر این سطوح مرجع مشترک، CEFR یک «طرح توصیفی» مشتمل بر تعاریف‌، دسته‌بندی‌ها و نمونه‌ها ارائه می‌دهد که متخصصان زبان می‌توانند از آنها برای درک بهتر و برقراری ارتباط مفیدتر در جهت اهداف آموزشی خود استفاده کنند. به این نمونه‌های‌‌ ارائه‌شده «توصیفات تصویری» گفته می‌شود و مقیاس‌هایی هستند که با عبارت «Can Do» آغاز می‌شوند و برای سطوح A1 تا C2 تعیین شده‌اند. این مقیاس‌ها ابزاری برای مقایسه سطح توانایی زبان‌آموزان خارجی هستند و همچنین از آنها به‌عنوان «عامل ترسیم پیشرفت» فراگیران استفاده می‌شود.

 

استفاده از چارچوب اروپایی مشترک و مرجع در کلاس درس

آموزش زبان زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که بر نتایج مفید یادگیری زبان متمرکز شود، یعنی باید بر  معنای نمرات امتحان و  سطح مهارت‌ها و توانایی‌‌های خاص فراگیران تمرکز کرد نه صرفاً بر خود نمرات.

پیوند روش تدریس با CEFR راهی بسیار مؤثر برای دستیابی به این هدف است. یک چارچوب مهارتی، زمینه‌ای برای یادگیری فراهم می‌کند که به فراگیران کمک می‌کند هدف آموزشی خود را تعیین کنند. این چارچوب مبنایی است برای شخصی‌سازی یادگیری، زیرا برای هر زبان‌آموز سطح بهینه‌ای وجود دارد که باید در آن سطح آموزش ببیند. این چارچوب به معلمان کمک می‌کند بر نقاط قوت و ضعف فراگیران تمرکز کنند، درکی مشترک از سطح هر زبان‌آموز داشته باشند، هدف‌های یادگیری واقع‌بینانه برای یک گروه تعیین کنند و آموزش‌های هر مرحله را با مرحله بعدی یادگیری هماهنگ کنند.

معلمان می‌توانند از چارچوب اروپایی مشترک و مرجع برای تدوین برنامه درسی و انتخاب کتاب‌های درسی مناسب و سایر مطالب آموزشی استفاده کنند. این چارچوب همچنین مجموعه‌ای از اهداف از پیش تعیین‌شده برای کلاس ارائه می‌دهد و این اهداف معلمان را برای ارزیابی آخر سال آماده می‌کند. چه این ارزیابی داخلی باشد یا منجر به تعیین توانایی و مهارت کلی زبان‌آموزان در مقیاس کلی شود، این مرجع در هدف‌گذاری صحیح و رسیدن به اهداف به معلمان کمک خواهد کرد.


جهت ورود به دوره های زبان مجتمع فنی تهران وارد لینک " دپارتمان زبان " مجتمع فنی تهران شوید.
برای دریافت اطلاعات تکمیل تر می توانید با شماره 2729 و دپارتمان زبان تماس بگیرید.


 

پربازدیدترین مقالات