جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲
۵k

مهندسی الکترونیک و کنترل چیست؟

مهندسی الکترونیک و کنترل چیست؟

مهندسی الکترونیک شکلی از مهندسی است که با مدارها، دستگاه‌ها، تجهیزات و سیستم‌هایی الکترونیکی مرتبط است. در مهندسی الکترونیک همه چیز به خلاقیت بستگی دارد. این شاخه مهندسی شامل طراحی، ساخت، اجرا و خدمات‌رسانی در حوزه‌هایی است که مردم به آنها نیاز دارند. مهندسی الکترونیک می‌تواند اشکال مختلفی داشته و شغلی عالی با چشم‌اندازی بسیار خوب باشد.

برخی از رشته‌های مهندسی الکترونیک عبارت‌اند از:

مهندسی الکترونیک آنالوگ

مهندسی الکترونیک آنالوگ هنوز بخش اصل رشته مهندسی الکترونیک است. با وجود دستگاه‌های آنالوگ بسیاری که هنوز وجود دارند، مدارهای آنالوگ همچنان به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که مهندسی آنالوگ دیگر به اندازه زمانی مهم نیست که الکترونیک دیجیتال هنوز به‌طور گسترده شروع به کار نکرده بود، رشد کلی بازار الکترونیک این کاهش توجه را جبران کرده است. مهندسی الکترونیک آنالوگ می‌تواند یک محیط انگیزه‌بخش برای کار فراهم کند و یک حرفه خوب باشد.

 

 

مهندسی فرکانس رادیویی

مهندسی الکترونیک در شاخه فرکانس رادیویی در سال‌های اخیر تاحدی رشد کرده است. با توجه به سیستم‌هایی که از پیوندهای بی‌سیم استفاده می‌کنند، از تلفن‌های همراه گرفته تا Wi-Fi، IoT، لینک‌های برد کوتاه و غیره، امروزه فناوری بی‌سیم بسیار مورد نیاز است. بر این اساس طراحی فرکانس رادیویی تقاضای زیادی دارد و در نتیجه می‌تواند مسیر شغلی بسیار خوبی برای شما باشد.

مهندسی توسعه دیجیتال

بسیاری از عملکردها اکنون با استفاده از تکنیک‌های دیجیتال انجام می‌شوند. بر این اساس، مدارهای دیجیتال مورد نیاز هستند و این بدان معناست که مهندسی الکترونیک دیجیتال/منطقی بسیار مورد نیاز است. با این حال، ممکن است تقاضا برای مهندسان توسعه دیجیتال به اندازه پیش‌بینی‌ها نباشد. دلیل این امر آن است که امروزه مدارهای منطقی اغلب در تراشه‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی تهیه می‌شوند.

مهندسی منطق قابل برنامهریزی

با توجه به پیچیدگی مدارهای مبتنی بر منطق/دیجیتال، رویکردی که به‌طور فزاینده‌‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از تراشه‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی است. امروزه FPGAها و سایر تراشه‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی به‌طور گسترده‌‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند و این امکان را فراهم می‌کنند که روندهای منطقی به تعداد زیاد در تراشه‌های قابل برنامه‌ریزی گنجانده شوند. با استفاده از زبان‌های طراحی سطح بالا مانند VHDL و غیره، طراحی قابل مدیریت می‌شود. همچنین اگر طراحی نیاز به بهینه‌سازی یا تغییر داشته باشد، می‌توان با تغییر برنامه منطقی به این امر دست یافت. این بخش از رشته مهندسی الکترونیک در حال رشد است و در آینده ابزارهای پیچیده‌تر با کاربردهای بسیار جالبتر به وجود خواهند آمد. این رشته می‌تواند یک حرفه بسیار جالب و انگیزه‌بخش باشد که اغلب با طراحی دیجیتالی برای مدارهای خارجی مرتبط است.

الکترونیک صنعتی

الکترونیک صنعتی نقش حیاتی در بهبود کارایی و بهره‌وری صنایعی مانند انرژی، حمل و نقل، نفت، مواد شیمیایی، نیمه هادی‌ها، معدن، کشاورزی و غیره ایفا می‌کند. در این شاخه‌ از الکترونیک که با سوئیچ‌های الکترونیکی قدرت، حسگرها، محرک‌ها، کنتورها، دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند (IEDs)، تجهیزات اتوماسیون، نیمه‌هادی‌ها، فناوری نانو و غیره سر و کار دارد، تأکید فعلی بر تهویه نیرو با استفاده از دستگاه‌های نیمه‌هادی قدرت در امر نوسازی فناوری‌های صنعتی است.

این شاخه به ارائه فناوری‌ها و روندهای نوظهور در بخش الکترونیک صنعتی، انتشار تحقیقات اصلی و مقالات توصیفی پیشرفته اختصاص دارد. حوزه اصلی تحقیق در این بخش شامل کاربردهای الکترونیک صنعتی و کنترل، محاسبات و ارتباطات آن برای غنی‌سازی سیستم‌ها و فرآیندهای صنعتی است.

 

 

حوزه‌های مرتبط

·         الکترونیک صنعتی و کنترل

·         درایوهای صنعتی

·         FACTS و سیستم‌های HVDC

·         سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی شیوه‌های صنعتی

·         الکترونیک صنعتی در نقش واسطه شبکه انرژی‌های تجدیدپذیر

·         اینورتر هوشمند مجهز به اینترنت اشیا

·         سیستم‌های نظارت و کنترل یک منطقه وسیع

·         الکترونیک برای ارتباطات شبکه هوشمند

·         قدرت و کنترل سیستم‌های سخت‌افزاری در حلقه

·         تجهیزات اندازه‌گیری و سنجش

·         وسایل الکترونیکی هوشمند  (IED)

·         کاربرد در پردازش سیگنال دیجیتال

·         عیب‌یابی کلی و عیب‌یابی مبدل‌های صنعتی

·         نظارت بر وضعیت صنعتی

·         کنترل شبکه هوشمند و برنامه‌های کاربردی

·         الکترونیک صنعت خودرو و کنترل‌های مرتبط

·         پست‌های دیجیتال و تجهیزات الکترونیکی

·         اتوماسیون و کنترل کارخانه

·         کاربرد در سنسورها و محرک‌ها

·         کاربرد در ابزار دقیق

حوزه مهندسی الکترونیک(آموزش الکترونیک) دستخوش یک تحول بزرگ است. در سرتاسر جهان، تیم‌های تحقیق و توسعه جاه‌طلبانه بر ایجاد راه‌های بهتر تولید، ذخیره و استفاده از منابع الکتریکی تمرکز کرده‌اند. این حوزه در سالهای گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است و هیچ نشانه‌‌ای از توقف در آن مشاهده نمی‌شود.

این صنعت در بسیاری از بخش‌ها از جمله ارتباطات، سلامت، بهره‌وری انرژی، سرگرمی، آموزش، حوزه‌های چند‌رسانه‌‌ای و غیره در حال تغییر است. در خط مقدم تحول این صنعت چین قرار دارد، کشوری که ارزش بازار تجهیزات الکتریکی و ماشین‌آلات تولیدی آن ۱۴.۵ میلیارد دلار است و بیش از ۲هزار بازیگر در رشد این حوزه مشارکت دارند.

با توجه به اینکه چین هنوز هم بزرگترین صادرکننده لوازم الکترونیکی به ایالات متحده است (۴۲ درصد از سهم صادرات الکترونیکی به ایالات متحده به چین اختصاص دارد)، منطقی است که برخی افراد فکر کنند همه لوازم الکترونیکی در چین تولید می‌شوند.

گروه  Yankeeکه یک شرکت تحقیقاتی بازار است، انتظار دارد در جهت افزایش رقابت در این صنعت تغییراتی ایجاد شود که بیشتر آن ناشی از روند جهانی شدن هستند. مشتریان فعال‌تر، فناوری‌های نوظهور، اختلال و بی‌ثباتی نظارتی و تمرکز فزاینده بر خلاقیت، همه عواملی هستند که باید در این تحول در نظر گرفته شوند.

همانطور که نقطه تمرکز این صنعت در حال تغییر است، کارفرمایان بیشتر به استخدام متخصصان فناوری‌های مدرن توجه نشان می‌دهند. در این حوزه روندهایی به وجود آمده‌اند که انتظار می‌رود آینده الکترونیک و مهندسی الکترونیک را دستخوش تحولات بزرگ کنند.



مجتمع فنی تهران پیشرو در حوزه آموزش های مرتبط با رشته های برق و الکترونیک شما را به دیدن دوره های تخصصی مرتبط دعوت می کند.

دپارتمان برق و الکترونیک



 

پربازدیدترین مقالات