جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲
۹k

سنگ‌های قیمتی سبزرنگ هزاران سال است که در همه جای جهان محبوب بوده و هستند.

 

معامله‌ای شیرین به رنگ سبز

سنگ‌های قیمتی سبزرنگ هزاران سال است که در همه جای جهان محبوب بوده و هستند.

رنگ سبز رنگی دوستانه و پرطرفدار است و از نظر تاریخی در فرهنگ‌های مختلف معنای مثبت دارد، از معنای ثروت در غرب گرفته تا معنای موفقیت در شرق تا نماد جهانی دفاع از محیط زیست در سال‌های اخیر. هنگامی که منابع جدید سنگ‌های قیمتی سبز کشف می‌شوند، جا دارد شادی کنیم و به‌تازگی یکی از بزرگ‌ترین منابع سنگ‌های قیمتی سبز کشف شده است. سال گذشته در دامنه کوه‌های چانگبای در حدود ۱۵۰ کیلومتری مرز کره شمالی، بزرگ‌ترین منبع زبرجد (peridot) جهان که به آن کیزولیت نیز می‌گویند کشف شد.

از اعماق زمین

زبرجد با مقیاس سختی مو ۶.۵ تا ۶.۷ تنها سنگ قیمتی جهان بعد از الماس است که تحت تأثیر طبقات زمین‌شناسی زیر پوسته زمین شکل می‌گیرد. (زبرجد به رنگ آبی آسمانی نیز وجود دارد و در شهاب‌ سنگ‌های آهنی و الیوینی یافت می‌شود، اما بحث درباره آن را به مجالی دیگر موکول می‌کنیم.)
این سنگ همچنین یکی از معدود سنگ‌های قیمتی است که در زمین تنها به یک رنگ موجود است، یعنی طیف‌های جذاب سبز. زبرجدهای باکیفیت در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و در برندهای جواهرات گران‌قیمت ایتالیایی مانند بولگاری و پوملاتو و در مجموعه‌های آرا وارتانیان، مارگو مک‌کینی، تمپل سن کلر و سایرین به کار می‌رود. زبرجد سبز در بین دوستداران سنگ‌های قیمتی جایگاه ویژه‌ای دارد و این جایگاه به‌طور چشمگیری در حال گسترش است.

سنگ‌های قیمتی فولی

هولدینگ بین‌المللی سنگ‌های قیمتی فولی (Fuli) دارای مجوز استخراج سنگ زبرجد از معدن ایکیسونگ ناشان (Yiqisong Nashan) است که حدود ۵.۱۹ میلیون تن سنگ در خود جا داده است. این هولدینگ با نظر به کاری که شرکت تبلیغاتی ان .دبلیو. ایر و پسر برای شرکت‌های د-بیرز و  دیاموندز در قرن بیستم انجام داده‌اند، در حال تدوین استراتژی بازرایابی جدیدی هستند با محوریت گسترش استفاده از زبرجد تا اطلاعات عمومی را در این زمینه بالا ببرند و تقاضای جهانی را برای این سنگ افزایش دهند.
این فرایند بازاریابی در مرحله نخست به بازار بریتانیا و چین تمرکز خواهد کرد. زبرجدهای جدیدی که فولی به بازار عرضه می‌کند، با نام «سنگ‌های قیمتی فولی» شناخته می‌شوند. این شرکت از بازاریابی به نام پیا تونا (
Pia Tonna) کمک گرفته است که وقتی در شرکت جمفیلد مشغول به کار بود، باعث شناساندن ارزش سنگ‌های قیمتی رنگی در اروپا و آفریقا شد. این خانم اکنون در فولی مدیر ارشد بازاریابی و مدیر اجرایی است.(آموزش گوهرشناسی کاربردی)

 

رنگی پسندیده

خانم تونا روی سنگی با سابقه درخشانی دست گذاشته است. مصریان باستان شیفته زبرجد بودند و به آن «گوهر خورشید» می‌گفتند. رومی‌ها زبرجد تیره را به دلیل شباهت در سختی و رنگ «زمرد شب» می‌نامیدند. طبیبان قرون وسطی بر این باور بودند که زبرجد قدرت درمان افسردگی را دارد و درهای قلب را به روی امید باز می‌کند. حدود یک قرن پیش در بریتانیا زبرجد بسیار محبوب بود زیرا زنانی که به دنبال حقوق برابر بودند از این سنگ به‌عنوان سمبل امید استفاده می‌کردند. زبرجد همچنین یکی از سه سنگ تولد متولدین مرداد است.

 

 

زمرد یکی از سه سنگ ارزشمند جهان و قهرمان بی‌چون و چرا رقابت سنگ‌های قیمتی سبزرنگ است. آیا وفور زبرجد به همراه کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند می‌تواند این واقعیت را تغییر دهد؟ آیا زبرجد می‌تواند به‌نوعی از محبوبیت و رونق ابدی زمرد پیشی بگیرد؟ نمی‌توانیم داستان جادوگر شهر آز را این‌طور بازگو کنیم که دوروتی و دوستانش مسیر آجری زردرنگ را در پیش گرفتند تا به شهر زبرجد برسند. با اینکه مردم سیاتل دنبال مد روز هستند، اما آیا ممکن است کسی بخواهد «شهر زمرد» را در ایالت واشنگتن آمریکا به دلیل محبوبیت سنگ‌های قیمتی فولی به «شهر زبرجد» تبدیل کند؟ بعید می‌دانم.
با اینکه زمرد به احتمال زیاد بر تخت پادشاهی خود باقی خواهد ماند، نباید تعجب کنیم اگر در سال‌های آینده شاهد باشیم زبرجد در دنیای جواهرات نقشی فزاینده و پررنگ بازی کند. بازارهای جدید در آسیا و سراسر دنیا آغوش خود را به روی جواهرات جدید گشوده‌اند و این می‌تواند معامله‌ شیرینی به رنگ سبز باشد.

 

 

در دوره آموزش گوهرشناسی مجتمع فنی تهران به طور کامل در مورد سنگ های قیمتی و اصول تشخیص آنها با شما همراه خواهیم بود.

 

پربازدیدترین مقالات