جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲
۴k

عکاسی زیر آب

عکاسی زیر آب

 

کسانی که عکاسی و فیلم برداری زیر آب می‌کنند چه حرفه‌ای چه تفننی، به جزئیات خیلی دقت دارند.این افراد اغلب شخصیتی خلاق و خودجوش دارند.دائم به دنبال سوژه‌ای هستند که هم نیاز روحی خود و هم خوراک ذهن ببیننده را فراهم کند.در عکاسی زیر آب همیشه باید به دنبال ثبت عکس از سوژهء در حال حرکت باشید.این نوع سبک عکاسی به مهارت و هنر شما نیاز دارد.

با خواندن این مقاله حتما دلتان میخواهد حرفه‌ی عکاسی و فیلم برداری زیر آب را انتخاب کنید یا دست کم برای از دست ندادن جاذبه‌های زیر آب یک سفر هیجان انگیز غواصی را تجربه کنید.

هر چقدر درعمق بیشتری عکاسی کنید عامل مهمی مثل نور را بیشتر نیاز دارید.حتی اگر غواص نباشید باید قبل از شروع عکاسی زیر آب دوره‌های : شناوری،انتخاب سوژه،شیوه‌ی کادربندی،نور و عکاسی،انعکاس نور و عکاسی،انواع دوربین،انواع تجهیزات غواصی را آموزش ببینید.سوژه‌ها زیر آب گاه بسیار کوچک، گاه بزرگ و درحال حرکت هستند.یک عکاس حرفه‌ای خیلی خوب میداند کی و کجا با چه نوع دوربین و لنزی و با چه نوری از عجایب زیر آب عکس بگیرد.

بعضی از عکاسان هستند که برای اولین بار از سوژه‌های زیر آب عکس میگیرند متجعب می‌شوند، به این دلیل که آنچه که در واقعیت هست و در عکس‌ها دیده‌اند کاملا با دنیای واقعی فرق دارد.

 

عکاسی زیر آب

 

فاکتورهای لازم برای عکاسی زیر آب

1) اطلاعات کافی در مورد دریا، دیواره‌های مرجانی،ماهی‌ها،دریای مورد نظر جهت عکاسی(چه نوع اکوسیستمی دارند) و ...
2) خلاقیت، جسارت و کنجکاوی
3) نور حداقل باید 6 برابر از سطح آب بیشتر باشد.(زیر آب برخلاف تصور عموم نوری وجود ندارد.اجسام با آن رنگ‌های مورد دلخواه شما نیستند پس این وظیفه‌ی ماست که نور مناسب انتخاب کنیم تا عکس بهتری داشته باشیم)
4) داشتن لنزهای مختلف جهت عکاسی در آب‌های مختلف
5) داشتن مهارت غواصی در انواع عمق‌ها(آب‌ها باهم فرق دارند)
6) داشتن دستیار در زیر آب جهت حمل و نقل تجهیزات
7) صبوری در عکاسی
7-1) سوژه‌ها در حال حرکت هستند و منتظر شما نمی‌مانند
7-2) موجودات زیر آب تا به حال فردی مثل شما را ندیدند برای همین باید منتظر هر عکس العملی از ماهی‌ها باشیم.
7-3) نباید به اکوسیستم دریا آسیبی وارد کنیم.
7-4) باید در نظر داشته باشیم این شغل در کنار لذت و زیبایی، خطرات خاص خود را نیز دارد پس باید همواره مراقب خودمان باشیم.
7-5) ممکن است از هزاران عکسی که میگیریم فقط 3 یا 4 عدد خوب شود یا شاید هم هیچ کدام.پس باید صبور باشم و نا امید نشویم ، در کنار آن از زیبایی‌ها لذت ببریم.
8) فلش‌های مناسب و مختلف را داشته باشیم تا در عمق‌ها و آب‌های مختلف از آن استفاده کنیم.ذرات معلق در آب باعث کدر شدن و یا از وضوح تصویر کم می‌کند بنابراین باید بدانیم کجا از چه فلشی استفاده کنیم.
9) داشتن محفظه،کاور نگهدارنده برای دوربین که توصیه میشه به هیچ وجه به فکر قیمت آن نباشید.چون ماحصل کار شما فقط داخل اون دوربین نهفته است.

دوره غواصی

غواص‌هایی هستند که تمایل دارند دنیای زیر آب را با کسانی که تا به حال این تجربه را نداشته اند به اشتراک بذارند.

یک عکاس حرفه‌ای زیر آب می‌داند که فقط با تجهیزات غواصی و آموزش غواصی می‌تواند از زیر آب عکس بگیرد.آموزش‌هایی همچون اینکه چگونه خود را شناور نگه دارد و باید اطلاعات کافی از جزر و مد داشته باشد و دانشی در مورد شور و شیرینی آب و موقعیت جغرافیایی.
اطلاعات در مورد زیست بوم زیر آب و خطرات احتمالی که در حین کار پیش می‌آید و نحوه برخورد با آن‌ها را آموزش ببیند.

غواصان آموزش میبینند که در صورت بروز حادثه‌ای در زیر آب چه طور خونسردی خود را حفظ کنند و خود را از آن موقعیت به سلامت عبور دهند.

همه انسان‌ها شانس این را ندارند که دنیای زیر آب را از نزدیک ببینند، پس در نتیجه این وظیفه عکاسان زیر آب است که با گرفتن عکس‌های با کیفیت و سوژه‌های مناسب این تصاویر را ثبت کنند.

آب‌ها بسته به نوع شوری و شیرینی و مواج بودن خود، شرایط را برای عکاسی مهیا می‌کنند.این نکته حائز اهمیت است که آب دریا با توجه به وجود شن ریزه‌ها و شوری نسبت به آب استخر که مواد تمیزکننده و کلر دارد بهتر است. از آب شیرین دریاچه‌ها نیز نباید غافل شد، میزان شفافیت آب شیرین نیز به مراتب بهتر از آب شور و استخر است.

 

عکاسی زیر آب به سه بخش تقسیم میشود:

بخش اول مربوط به عکاسی از طبیعیت و زیستگاه زیر آب مانند : شکار کردن موجودات در زیر آب،نحوه زندگی و تولید مثل جانوران که در زمان‌های مختلف شبانه روز انجام می‌شود است.

بخش دوم: مربوط به عکاسی مدلینگ زیر آب است که این روزها جایگاه ویژه ای در حوضه تبلیغات و توسعه کسب و کار را به خود اختصاص داده است.مانند افرادی که برای شروع زندگی یا تولد نوزاد اقدام به ثبت خاطرات خود در زیر آب می‌کنند و یا شرکت‌هایی که با عکاسی در زیر آب می‌خواهند محصولات ضد آب یا ... را در فضایی متفاوت به بیننده معرفی کنند رواج پیدا کرده است.این مدل عکاسی نیاز به صرف زمان بیشتری دارد.زیرا مدل با محیطی متفاوت از دنیای زیر آب مشغول به گرفتن ژست است.

این نوع عکاسی چه در زیر آب دریا چه در استخر باشد حرفه‌ای سخت و زمان بر است.به نظر می‌رسد همیشه یه بسته حاوی چند بطری آب معدنی و مقداری بیسکویت و شکلات همراه خود روی خشکی داشته باشید که در صورت آب زدگی به سرعت از آن استفاده کنید.

بخش سوم: عکاسی ماکرو(Macro) است.این نوع عکاسی زیر آب حتی برای افرادی که به حرفه غواصی تسلط دارند نیز جذاب است.این افراد می‌خواهند بخش‌هایی از دنیای زیر آب را ببینند که تا به حال در حین کار به آن برنخورده اند اطلاعات کسب کنند.عکس ماکرو سوژه را با وضوح بیشتر و دقت بالاتری در اختیار بیننده قرار می‌دهد.

حال سوالی که پش می‌آید این است که در چه ساعتی از شبانه روز بهتر می‌توانیم عکس بگیریم؟

یکی از اشتباهاتی که رخ می‌دهد در عکاسی زیر آب عکاسی با آسمان صاف است.قطعا عکس با آسمان ابری می‌تواند به مراتب جذاب‌تر باشد.

مجتمع فنی تهران  : اگر قرار است در نزدیکی سطح آب عکس بگیرید ساعت طلایی آن در لحظه طلوع آفتاب است.بهتر که با تجهیزات غواصی و عکس برداری کامل قبل از طلوع آفتاب  در صحنه حاضر باشید تا به محض ورود آفتاب به صحنه و انتخاب سوژه‌ی خود عکس برداری را شروع کنید.

 

 

 

پربازدیدترین مقالات