جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲
۷k

9 روش موثر و کاربردی در جهت کاهش مالیات در سازمان ها و شرکت ها

9روش موثروکاربردی درجهت کاهش مالیات درسازمان ها و شرکت ها

 

مقدمه

مالیات همانند هزینه اجتماعی می باشد که افراد،موسسات و شرکتها به جهت بهره برداری ازامکانات و منابع یک کشور موظف به پرداخت آن می باشند و در واقع انتقال قسمتی ازدرآمدهای جامعه یا سود فعالیتهای اقتصادی به دولت می باشد چرا که امکان دستیابی به سود و درآمد را دولت فراهم نموده است.

راهکارهای کاهش مالیات

مجتمع فنی تهران : راه‌های کاهش مالیات، یکی از رایج‌ترین نگرانی‌های برنامه‌ریزی مالی در بین افراد و صاحبان مشاغل است. در ذیل به برخی از مهم‌ترین راه‌های کاهش مالیات اشاره می‌شود.

دوره قوانین مالیاتی

1)     یکی از روش‌های ساده و مفید جهت کاهش مالیات، کمک کردن به خیریه‌ها و مراکز ورزشی هست. وقتی به خیریه‌ها کمک می‌کنیم، درواقع با یک تیر دو نشان می‌زنیم. هم در کار خیر شرکت می‌کنیم و هم این کار باعث کاهش سود شرکت می‌شود و درنتیجه مالیات هم کاهش پیدا می‌کند. نکته مهم این است که برگ خریدها و اسناد مربوط به کمک شرکت به این خیریه‌ها را نگه‌داری و در مواقع لازم ارائه کنیم و از ارائه مدارک جعلی خودداری کنیم چون منجر به رد دفاتر قانونی می‌شود.

2)     روش دوم را می‌توان داشتن هزینه‌های قابل‌قبول دانست. هزینه‌های قابل‌قبول، هزینه‌های متعارف است و اگر حدنصاب‌های مقرر قانونی در آن‌ها رعایت شده باشد؛ می‌توانیم با ارائه مدارک مستدل و مستند، چون باعث کاهش سود می‌شود، مالیات کمتری پرداخت کنیم.

3)     از جمله روش دیگر پرداخت به‌موقع مالیات‌ها است. اگر شرکت یا سازمان به مدت سه سال اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش‌افزوده خود را به‌موقع تسلیم کند و مالیات مقررشده را به‌موقع پرداخت کند می‌تواند به میزان پنج درصد از مالیات این سه سال شامل تخفیف و کاهش مالیاتی شود؛ و یا اگر بدهی مالیاتی داشته باشند به میزان چهار درصد از کل مالیات این سه سال از بدهی مالیاتی آن‌ها کسر می‌شود.

4)     روش چهارم این است که از منزل مسکونی خود به‌عنوان دفتر کار استفاده کنیم، شاید این روش ساده به نظر بیاید ولی عملی کردن آن برای همه افراد امکان‌پذیر نیست. ولی اگر امکان‌پذیر باشد می‌تواند در بخش کاهش هزینه‌ها نیز به ما کمک کند چون می‌توانیم هزینه‌های منزل مانند آب، برق، گاز و ... را در هزینه‌های دفتر کار ادغام کنیم و همچنین می‌توانیم از تخفیف مالیاتی‌ که شامل کسب‌وکارهای خانگی می‌شود، استفاده کنیم.(آموزش حسابداری)

5)     روش پنجم نیز دریافت مجوزهای قانونی لازم است. مطابق ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، یکی از راه‌های بخشش یا معافیت مالیاتی پیش‌بینی‌شده در قانون، استفاده از مجوز و پروانۀ بهره‌برداری از مراجع ذی‌ربط است؛ بنابراین اشخاصی که می‌خواهند فعالیت‌های تولیدی و معدنی آغاز کنند، اگر قبل از شروع فعالیت‌های خود مجوزهای قانونی را دریافت کنند، شانس زیادی برای کاهش یا معافیت مالیاتی دارند.

6)      ششمین روش یکی از بهترین روش‌های کاهش مالیات‌ها است. در قانون، معافیت‌های مالیاتی مختلفی در نظر گرفته‌شده است که بعضی‌اوقات استفاده از آن‌ها باعث نجات یک کسب‌وکار می‌شود و عدم استفاده از آن‌ها باعث نابودی کسب‌وکاری دیگر می‌شود. معافیت‌های مالیاتی و قوانین و بخش‌نامه‌های مربوط به آن هرساله تغییر می‌کند، بنابراین بهتر است در این مورد دائماً پیگیر قوانین و اطلاعیه‌های جدید باشید و یا از مشاوران مالیاتی که مطلع هستند راهنمایی بخواهیم. برای مثال طبق قانون شرکت‌هایی که در مناطق کمتر توسعه‌یافته قرار دارند تا 5 سال از معافیت مالیاتی برخوردارند؛ بنابراین برای چنین کسب‌وکارهایی عدم استفاده از چنین قانونی می‌تواند باعث ضرر فراوانی شود.

7)     هفتمین روش شامل یکی از موارد پراهمیت دیگر که از جریمه شدن و پرداخت هزینه اضافه برای مالیات جلوگیری می‌کند، یعنی تهیه اسناد و مدارک دقیق در خصوص هزینه‌ها است. به این دلیل که هزینه‌ها از مقدار سود کسر می‌شوند، به همین ترتیب از میزان مالیات تعلق‌گرفته شده هم کسر می‌شود، پس ثبت دقیق آن‌ها اهمیت زیادی دارد. برای مثال حتی برگ خرید غذا یا پول پارکینگی که در خارج از شرکت برای مأموریت کاری خرج می‌شود را نگه‌داری و استفاده کنیم. برای مکان‌هایی مثل فروشگاه‌ها نیز استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی می‌تواند برای ثبت دقیق هزینه‌ها و نگهداری دائمی آن‌ها بسیار کمک‌کننده باشد.

8)     هشتمین روش مربوط به استهلاک است. برخی از دارایی‌های شرکت یا سازمان باگذشت زمان دچار استهلاک می‌شوند و از ارزش آن‌ها کاسته و قیمت آن‌ها پایین می‌آید و درنتیجه‌، دارایی ما نیز کاهش پیدا کرده و مالیات مربوط به آن‌ها نیز کاهش می یابد. پس محاسبه دقیق استهلاک و داشتن مدرک معتبر برای این ادعا می‌تواند بسیار مفید باشد.

9)     آخرین روشی که قصد دارم معرفی کنم، استخدام حسابداران آگاه با رزومه کاری موفق است. چنین حسابدارانی می‌توانند در تمام روش‌های فوق درزمینه کاهش مالیات و دیگر زمینه‌ها کمک فوق‌العاده‌ای برای شرکت یا سازمان شما باشند چون یکی از مهم‌ترین وظیفه حسابدار در یک واحد اقتصادی این است که بر اساس قانون، مالیات مربوط به کارکنان خود را محاسبه کند و آن را به‌حساب تعیین‌شده توسط وزارت اقتصاد و دارایی واریز کند ماده‌قانونی مالیات‌های مستقیم به‌این‌ترتیب است: (درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام‌شده به‌طور نقدی یا غیر نقدی تحصیل می‌کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.)

 

گردآورنده: دکتر داریوش طهماسبی آقبلاغی

 

پربازدیدترین مقالات