جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲
۶k

گلدوزی مدرن

گلدوزی مدرن

بزودی گلدوزی مدرن در ایران نیز به یک هنر مد روز تبدیل خواهد شد.

که از دیرباز تا به امروز تکامل یافته و به عنوان گلدوزی مدرن رشد پیدا کرده است و علاقه مندان خاص خود را دارد.

تعریف گلدوزی

از آن زمان که استخوان های پرندگان و ماهی ها به عنوان سوزن به کار گرفته شد تا امروز که سوزن ها با اشکال مختلف در دسترس است، از سوزن دوزی به عنوان یک هنر استفاده شده است. سوزن دوزی یا گلدوزی (آموزش گلدوزی) یکی از روش های دیرینه برای تغییر پارچه ها و زیبایی لباس بوده است ، که توسط آن روی پارچه یا لباس طرح های برجسته توسط انواع نخ ها مانند: ابریشمی، گلابتون و یا حتی معمولی ایجاد می شود.  این طرح ها در ابتدا بیشتر شکل گل ها را در بر می گرفت ولی با پیشرفت هنر طرح های مختلف هم وارد آن شد.

همانطور که می دانید گلدوزی در ابتدا فقط با دست انجام می شد که با ماشینی شدن زندگی انسان بر هنر هم وارد شد و آن را نیز تحت الشعاع  خود قرار داد.

تاریخچه پیدایش گلدوزی

اغراق نیست اگر بگوییم هنر گلدوزی همیشه وجود داشته است. حتی در اساطیر، مورخان بر این باورند که آتنا الهه یونانی در گلدوزی و بافندگی مهارت داشته است . وقتی نام چنین چهره پرقدرتی با هنر گلدوزی عجین میشود ، به این باور میرسیم که این هنر، در بین ثروتمندان نیز رواج داشته باشد.

به عنوان مثال، در انگلستان قرون وسطایی، صنعتگران حرفه‌ای و طراحان لباس، لباس‌های ابریشمی ‌ظریف سوزن دوزی شده را برای خانواده‌های مرفه و سطوح بالای جامعه تولید می‌کردند. ناگفته نماند  این هنر تنها مختص ثروتمندان نبوده و در اروپای شرقی، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی جنبش‌های هنری برای مردم عادی ‌نیز  در این رابطه وجود داشته که برای افراد معمولی نیز لباس با نقش ها سوزن دوزی شده طراحی می کردند و ارائه می‌دادند.

تاریخچه‌ی گلدوزی دقیقاً مانند تاریخ زیبایی شناسی هنر، متنوع است. بشر بدوی به سرعت فهمید که کوک‌هایی که برای اتصال پوست حیوانات به یکدیگر استفاده می‌شوند می‌توانند جنبه تزئینی نیز داشته باشند. گلدوزی یک هنر دستی باستانی است که در ابتدا کاربرد آن ترمیم و اصلاح البسه بوده است؛ از آنجا که تولید پوشاک بسیار گران قیمت بود، لباس‌های قدیمی ‌به‌ندرت دور ریخته و در عوض با استفاده از گلدوزی اصلاح می‌شدند. با گذشت زمان، این هنر پیشرفت کرد و جنبه‌ی تزئینی پیدا کرد.

اعتقاد بر این است که گلدوزی و سایر هنرهای مرتبط با بافت و سوزن دوزی در شرق و خاورمیانه سرچشمه گرفته‌اند. مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و گلدان‌هایی که ساکنان تمدن‌های مختلف باستانی این مناطق را به تصویر می‌کشد، مردمی‌ را نشان می‌دهد که لباس‌هایی سوزن دوزی شده به تن دارند.

منسوجات دوزندگی شده تا سی هزار سال پیش از میلاد قابل ردیابی است. باستان شناسان در گورستانی مربوط به دوره‌ی پارینه سنگی در روسیه باقیمانده‌های فسیل شده‌ی شخصی را یافتند که لباس‌های سوزندوزی شده‌ به تن داشت. لباس و چکمه‌های این شکارچی با مهره‌های عاج تزئین شده بود. این فسیل قدیمی‌ترین گواه شناخته شده این هنر دستی است.

جالب است بدانید قدیمی‌ترین نمونه‌های گلدوزی‌شده ایرانی که در دست است متعلق به دوره سلجوقیان است.

گلدوزی مدرن

همگام با پیشرفت و تکامل روند گلدوزی در دنیا گلدوزی مدرن نیز شکل گرفت و با  ایده ها و خلاقیت هنرمندان نیز همراه شد و نتیجه آن تابلو های بسیار زیبا جهت دادن هدیه ، تزئین جهیزیه، سیسمونی، اتاق خواب نوزادان، تغییر شکل وسایلی که در منزل تکراری شده اند و ...

به دلیل کمک به عزیزانی که علاقه مند به فراگیری هنرهای مدرن هستند و به دنبال راه اندازی یک کسب و کار امن، دپارتمان فناوری مد و پوشاک مجتمع فنی تهران شعبه مرکزی (سعادت آباد) اقدام به برگزاری دوره های جدیدی بر پایه نیاز و اهداف جامعه نموده است.

دوره گلدوزی مدرن نیز که در قالب دو دوره مقدماتی و پیشرفته می باشد یکی از آن هزاران هنر مدرن است که در حال پرورش و شکل گیری است.

این دوره صفر تا صد به صورت حرفه ای به شما آموزش داده خواهد و به دلیل شرایط سخت کنونی و بیماری فراگیری که جامعه با آن دست و پنجه نرم می کند و همچنین احترام به علاقه مندی که نگران سلامت خود و خانواده اش است به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد.

وسایل ابتدایی مورد نیاز برای این دوره :

1)     نخ گوبلن

2)     سوزن گلدوزی

3)     قیچی

4)     کارگاه چوبی پیچ دار

5)      خودکار و ...

 

 

 

پربازدیدترین مقالات