جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲
۴k

معرفی دوره 3D Max

تری استودیو مکس یا 3D MAX یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای گرافیک سه بعدی است که توسط شرکت امریکایی Autodesk تولید و منتشر می شود. این نرم افزار در زمینه معماری، طراحی صنعتی، انیمیشن، جلوه های ویژه سینمایی و بازی سازی مورد استفاده قرار می گیرد.3ds max  در سال 1990 با نام تجاری 3d studio توسط گروه Yost  با مدیریت Gary Yost  تحت سیستم عاملDos  بوجود آمد. نام Max به پیشنهاد مدیر فروش شرکت ، که اسم پسرش بود، به 3d studio اضافه شد و در سال 1996 اولین ورژن تحت سیستم عامل ویندوز با نام 3D Studio Max 1.0 انتشار پیدا کرد. آخرین ورژن منتشر شده این نرم افزار 3ds max 2021 میباشد که تحت سیستم عامل ویندوز کار می کند. بیشترین کاربرد 3ds max در ایران بخش مدل سازی فضاهای داخلی و خارجی ساختمان است. 3ds max در زمینه معماری برای شبیه سازی فضاهای خارجی اعم از نمای ساختمان و محوطه سازی و شبیه سازی فضاهای داخلی ساختمان های مسکونی، اداری، غرفه های نمایشگاهی، فروشگاه ها، رستوران ها و هتل ها به کار می رود. مشاهده تصاویری از پروژه که توسط نرم افزار 3ds max تهیه شده است  (رندر گرفته شده است) کمک بزرگی به طراحان، کارفرمایان و پیمانکاران در تصمیمگیری های قبل از اجرای پروژه می کند. اهمیت فراگیری کار با این نرم افزار را میتوان با یک جستجو ساده در صفحات آگهی استخدام مهندس معمار متوجه شد، اکثر شرکت های فعال در زمینه طراحی و اجرای ساختمان در پی استخدام نیروی مسلط به نرم افزار 3ds max هستند.

 نرم افزار 3ds max از چهار بخش اصلی مدلسازی، نورپردازی، متریال و رندر تشکیل شده است. که در بخش مدلسازی فرم ها و احجام به صورت سه بعدی با دستورات متعدد و قدرتمند نرم افزار شکل میگیرند. در این بخش میتوان نقشه های دوبعدی را از نرم افزارهایی مانند اتوکد، کورل و ایلوستریتور وارد برنامه  کرده و آنها را به صورت سه بعدی درآورد. بخش نورپردازی، متریال و رندر معمولا به کمک پلاگین هایی مانند Vray ، Corona، Maxwell، Iray و .... انجام میشود، که قوی ترین و پرکاربردترین آنها پلاگین Vray است. در واقع بعد از نصب پلاگین مورد نظر امکانات بیشتر و کاملتری برای نورپردازی، متریال و رندر به نرم افزار 3ds max اضافه میشود که میتوان با کمک آنها به کیفیت بهتری دست پیدا کرد. در بخش نورپردازی، شبیه سازی نور های طبیعی (نور خورشید، نور آسمان، نور مهتاب و ...) و نورهای مصنوعی (لوستر، هالوژن، آباژور، مهتابی و ...) انجام شده و در بخش متریال، نوع ماده هر جسم مانند چوب، سنگ، آجر، آب و ... مشخص میشود.نهایتا برای تبدیل حجم های سه بعدی به یک عکس (مشابه واقعیت) تنظیمات مربوط به رندر صورت می پذیرد

به این نکته میتوان توجه داشته باش که نرم افزار های زیادی مشابه 3ds max وجود دارند مانند Revit ، Sketchup ،  Rhinoceros،  Lumion ، Cinema 4D  که به نسبت نرم افزار 3ds max نقاط ضعف و قوتی دارند ممکن است نرم افزاری در یک بخش قوی تر و در بخش دیگری ضعیف تر باشد. آنچه مشخص هست نرم افزار 3ds max نقطه قوتی دارد آن هم داشتن روش ها و دستورات متعدد و گاه پیچیده برای انجام یک عمل مشخص. این تعدد دستور کمک میکند کاربر برای انجام کار خاص در محیط نرم افزار با امکانات زیادتر و حرفه ای تر مواجه شود ، ولی بعضی از کاربران به دلیل نداشتن تسلط کافی با دستورات و یادگیری سطحی آنها ، نرم افزار 3ds max  را بسیار پیچیده دانسته و یادگیری آن را امری محال تصور میکنند. در صورتی که با یادگیری اصولی، مرحله به مرحله و فهم عمیق از دستورات و کاربرد صحیح آنها به همراه تمرینات کابردی در حین یادگیری نرم افزار میتوان به صورت حرفه ای و اصولی با نرم افزار قدرتمند 3ds max کار کرد و درآمد کسب کرد. قاعدتا برای خلق یک اثر داشتن یک جعبه ابزار کامل پر از وسایل کاربردی بهتر از یک جعبه ابزار محدود است .

در پایان به این نکته می توان اشاره کرد که صرفاً یادگیری تمام دستورات این نرم افزار قدرتمند به تنهایی برای حرفه ای شدن کاربران 3ds max کافی نیست. یک معمار و طراح حرفه ای میبایست روش ها و دستورات کاربردی را فرابگیرد. تکنیک ها و دستورات عملی ، نحوه صحیح و نوع استفاده از روال های برنامه و استفاده از راهنمایی استادی که در این زمینه تجربه عملی و کافی دارد و ممارست خودتان، می تواند در مدت کوتاه شما را به مهارت کامل و کافی برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای و مسلط کمک کنند.

 

 

پربازدیدترین مقالات